Οι Έλληνες εφοπλιστές εγκαταλείπουν το εμπόριο του ρωσικού αργού πετρελαίου μετά την αύξηση των αμερικανικών κυρώσεων που βάζουν στο στόχαστρο τους εμπόρους και τις ναυτιλιακές εταιρείες που το διακινούν.
Σύμφωνα με το Bloomberg, ο αριθμός των τάνκερ ελληνικής ιδιοκτησίας που μεταφέρουν ρωσικό αργό μειώθηκε σε μόλις οκτώ τον Ιανουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων. Πρόκειται για μείωση πάνω από 40 τον Μάιο και περίπου 20 κατά το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου εξαμήνου του 2023.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έφτασαν σε αυτή την απόφαση μετά τις «απειλές» από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, το οποίο τους ζήτησε εξηγήσεις για το τι έκαναν για να συμμορφωθούν με το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι της G7 για το ρωσικό πετρέλαιο.
Αξιωματούχοι από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν λίγο αργότερα ότι «πάνε προσεκτικά ενώ αξιολογούν την κατάσταση».
Οι ειδοποιήσεις εστάλησαν τον Νοέμβριο σε εταιρείες σε περίπου 12 χώρες και ακολούθησαν κυρώσεις που επιβλήθηκαν σε εταιρείες που εμπορεύονται ρωσικό πετρέλαιο και σε πλοιοκτήτες που συμβάλλουν στη διακίνησή του.
Τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί εντελώς από το εμπόριο του ρωσικού αργού που φορτώνεται στα τερματικά της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία.
Το εν λόγω ποιότητας αργό, κυρίως ESPO και Sokol, εμπορεύεται με πριμοδότηση σε σχέση με τη ναυαρχίδα της Μόσχας, τα Ουράλια, και πολύ πάνω από το πλαφόν της G-7.
Οι δυτικές χώρες που εμπλέκονται στην αγορά ή τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πρέπει να λαμβάνουν τεκμηριωμένες βεβαιώσεις που να δείχνουν ότι τα φορτία συμμορφώνονται.
Τα στοιχεία τιμών που παρέχονται από την Argus Media δείχνουν ότι το ESPO διαπραγματεύεται σε τιμές περίπου 13 δολάρια το βαρέλι πάνω από το πλαφόν κατά τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του 2024.
Το Urals που φορτώθηκε σε τερματικούς σταθμούς στη Βαλτική ήταν περίπου 1 δολάριο το βαρέλι πάνω από το ανώτατο όριο.