Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα υλοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ σχεδόν το σύνολο των έργων του που συμπεριλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξής του. Το σχέδιο του Προγράμματος που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και αφορά την περίοδο 2024-2033, αποτελείται από 72 έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,37 δισ. ευρώ.
Από τα 72 αυτά έργα, ο Διαχεριστής θα βάλει σε τροχιά υλοποίησης την επόμενη τριετία τα 69, με προϋπολογισμό 1,34 δισ. ευρώ. Το νέο αυτό Πρόγραμμα Ανάπτυξης έχει «φρέσκο αέρα», καθώς εντάσσονται για πρώτη φορά σε αυτό τρία νέα έργα, των οποίων ο συνολικός προϋπολογισμός φτάνει σχεδόν τα 19 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα είναι projects που έχουν συμπεριληφθεί σε Πρόγραμμα Ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια και σε αυτή τη φάση είναι υπό ανάπτυξη.
Ο χάρτης των έργων και το focus στο υδρογόνο
Το νέο πρόγραμμα ανάπτυξης περιλαμβάνει τρία νέα έργα με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 18,98 εκατ. ευρώ, ενώ ενσωματώνει projects που είχαν ενταχθεί στο περσινό 10ετές ΠΑ και επανεντάσσονται στο νέο με επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό. Αξίζει να αναφερθεί ότι το νέο αναθεωρημένο σχέδιο έχει αφαιρεθεί το έργο «Σύνδεσης ΕΣΜΦΑ με τη Κοιλάδα Πράσινου H2 στη Δυτική Μακεδονία», επειδή δεν εξασφάλισε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Horizon.
Η μεταφορά ποσοτήτων πράσινου υδρογόνου φαίνεται τελικά πως θα εξυπηρετηθεί από τον αγωγό Αμυνταίου – Κόμνημα, ύψους 13 εκατ. ευρώ, διατομής 8’’ και μήκους περίπου 9,05 χιλιομέτρων. Ο αγωγός αναμένεται ότι θα χρησιμοποιηθεί για την έγχυση πράσινου υδρογόνου που θα παράγεται στο Αμύνταιο και θα αναμειγνύεται με φυσικό αέριο για την τροφοδότηση μονάδας τηλεθέρμανσης ΣΗΘΥΑ. Επιπλέον, τονίζεται ότι η πρόταση του Διαχειριστή για το έργο βασίζεται στα σχέδια της Hellenic Hydrogen να αναπτύξει Μονάδα Παραγωγής Πράσινου Υδρογόνου, αρχικής ισχύος 50 MW που μπορεί να επεκταθεί στα 200 MW, στις εγκαταστάσεις του πρώην ατμοηλεκτρικού σταθμού Αμυνταίου – Φιλώτα.
Το υδρογόνο έχει μπει γενικότερα στο «μικροσκόπιο» του Διαχειριστή, καθώς τα επόμενα χρόνια, προβλέπονται και άλλα σημεία παραγωγής και κατανάλωσης υδρογόνου για την ίδια περιοχή. Ένα ακόμη έργο αφορά στην εγκατάσταση έγχυσης πράσινου υδρογόνου στο Τεχνικό Κέντρο Εκπαίδευσης, με συνολικό προϋπολογισμό 768.000 ευρώ. Το έργο αφορά στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενός σημείου έγχυσης 100% Η2 σε πιλοτική κλίμακα, στην εγκατάσταση προσομοίωσης του Τεχνικού Κέντρου Εκπαίδευσης του ΔΕΣΦΑ, στην Νέα Μεσημβρία. Στόχος είναι η ανάπτυξη τεχνογνωσίας στην ανάμειξη του Η2 με το φυσικό αέριο στα διάφορα επίπεδα πίεσης λειτουργίας των δικτύων φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Άλλωστε, στη σημαντικότητα των επενδύσεων αναφορικά με το υδρογόνο είχε αναφερθεί πρόσφατα σε συνέδριο ο Ανώτατος Διευθυντής Διαχείρισης Υποδομών του ΔΕΣΦΑ, Νίκος Κατσής. Όπως σημείωσε, όλοι οι αγωγοί κατασκευάζονται με 100% ετοιμότητα για μεταφορά και διανομή υδρογόνου και το ίδιο συμβαίνει και με τις εγκαταστάσεις και τους σταθμούς. «Θα χρησιμοποιήσουμε αγωγούς για να δομήσουμε το πρώτο μέρος της ραχοκοκαλιάς υδρογόνου της Ευρώπης», σημείωσε ενώ όσον αφορά στο υπάρχον δίκτυο, τόνισε ότι ο Διαχειριστής δουλεύει το κομμάτι του blending. Στο πλαίσιο αυτό έχει εκπονήσει μελέτη ετοιμότητας υδρογόνου και εντόπισε τις αλλαγές για να πάει στο 2%, το 5% και το 10% και όπως σημείωσε ο κ. Κατσής, τα capex δεν είναι μεγάλα γιατί το σύστημα είναι αρκετά καινούριο ως δίκτυο διανομής.
Επιπρόσθετα, στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης συμπεριλαμβάνονται έργα σύνδεσης χρηστών, διασύνδεσης με άλλα συστήματα φυσικού αερίου, επεκτάσεις σε νέες αγορές, αύξηση δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού, έργα βελτίωσης-εκσυγχρονισμού και συντήρησης, έργα σχετικά με την ενεργειακή μετάβαση, απανθρακοποίηση και καινοτομία και έργα επαύξησης δυναμικότητας σύμφωνα με τον CAM NC.
Τα νέα έργα που εντάσσονται στο υπό διαβούλευση Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2033 συμπληρώνει η ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ (ΑΡΚΑΤ) με προϋπολογισμό στα 5,2 εκατομμύρια ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τις επικαιροποιημένες ανάγκες του ΔΕΣΦΑ, αλλά και την ανάγκη βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο καθαρών μηδενικών εκπομπών, η εταιρεία προχώρησε σε ενδελεχή ανάλυση της δυνατότητας μετεγκατάστασης της έδρας της.