Με διαδικασίες εξπρές προχωρά η νέα mega σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού με στόχευση από το ΤΑΙΠΕΔ η συναλλαγή να κλείσει και στο οικονομικό της σκέλος εντός του 2024, καθώς η σύμβαση πέρασε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Τα επόμενα βήματα, είναι η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ των δύο μερών ΤΑΙΠΕΔ και παραχωρησιούχου που είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, να γίνει εντός του Σεπτεμβρίου, και να ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο με την καταβολή από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ των 3,27 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η κατάθεση του φακέλου της νέας 25ετούς σύμβασης έγινε στις αρχές Ιουλίου, ενώ η λήξη της υφιστάμενης παραχώρησης θα σφυρίξει στις 5 Οκτωβρίου 2024.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε επικρατήσει στη σχετική διαδικασία για την ανάθεση της νέας, 25ετούς διάρκειας, σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ σε μια διαδικασία που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πανίσχυρων εγχώριων και ξένων σχημάτων και συγκεκριμένα των Metlen, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Intrakat, Κοπελούζος, Vinci, Abertis, Brisa κ.α.
Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας το προαναφερόμενο τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού.
Να σημειωθεί ότι μεταξύ του χρόνου λήξης της υφιστάμενης σύμβασης από τις αρχές Οκτωβρίου τα έσοδα από την Αττική Οδό θα περνούν στο Δημόσιο έως την παραλαβή από τον νέο παραχωρησιούχο.
Όσον αφορά στις επιδόσεις του αυτοκινητοδρόμου στο 6μηνο του 2024 η μέση ημερήσια κυκλοφορία (270 – 271 χιλ. διελεύσεις) εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 5,5% με 6% σε σχέση με το α’ εξάμηνο 2023 (257 χιλ.), ενώ σε σχέση με το 2019 (την προ covid χρονιά) η μέση ημερήσια κυκλοφορία εμφανίζεται ενισχυμένη κατά σχεδόν 16% - 17%, ενώ το 2023 τα έσοδα προσέγγισαν τα 215 εκατ. ευρώ, έναντι 196 εκατ. το 2022 ή 194 εκατ. πίσω στο 2019.
Για το μεταβατικό διάστημα από την αγορά εκτιμάται ότι θα γίνει ανάθεση της λειτουργίας στον σημερινό παραχωρησιούχο (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – Egis Projects), που διαθέτει και τη σχετική εμπειρία και στο μεσοδιάστημα το υπουργείο θα πρέπει να προχωρήσει τις διαδικασίες για την παράδοση του άξονα σε άρτια τεχνική και εμπορική κατάσταση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας ελέγξει κάθε μέτρο διεξοδικά.
Αν και μετά την έγκριση από το ΕΣ φαίνεται τα χρονοδιαγράμματα να έρχονται μπροστά, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, στο πλαίσιο της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων, έθεσε ως ορίζοντα το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025, σημειώνοντας ότι ο Όμιλος είναι καθόλα έτοιμος, βάσει των δυνατοτήτων της πολιτείας να ολοκληρώσει τα προαπαιτούμενα. Αντίστοιχο στόχο έχει θέσει και ο υφυπουργός Υποδομών, Νικόλαος Ταχιάος.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Η απόδοσή του δε, υπό την διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως έχει εκτιμηθεί από τον Όμιλο, καθώς πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, για τα 25 χρόνια της σύμβασης.
Τέλος, στην εξίσωση των αποδόσεων πρέπει να προστεθούν οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου που αυξάνουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και εσόδων.