Σε φάση αναδιάρθρωσης και προσαρμογής στις νέες συνθήκες βρίσκεται ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, με αρκετές αλυσίδες να εξετάζουν εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίες.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε μια έντονη δραστηριότητα στις εξαγορές, ωστόσο, το ενδιαφέρον για νέες συμφωνίες φαίνεται να μειώνεται, λόγω των περιορισμένων περιθωρίων κέρδους και των οικονομικών πιέσεων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες.
ΑΒ Βασιλόπουλος: Νέα εξαγορά έως τέλος του έτους
Μία εξαγορά αλυσίδας καταστημάτων που πρόκειται να γίνει έως τέλος του έτους ανακοίνωσε o Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος Νίκος Λαβίδας, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2023.
Η εξαγορά, σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, θα είναι μικρή και θα είναι πάνω στο μοντέλο των νέων και μικρών καταστημάτων. Επίσης, ο ίδιος ξεκαθάρισε πως όσον αφορά τα καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, ο όμιλος της ΑΒ θα τα διατηρήσει αναπτύσσοντάς τα, παρά τις συζητήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί σχετικά με την πιθανότητα πώλησης των 14 σημείων.
Στα σχέδια της ΑΒ είναι η προσθήκη 48 νέων καταστημάτων franchise στο πλαίσιο υλοποίησης του στρατηγικού πλάνου μετασχηματισμού της που ξεκίνησε πέρυσι. Κατά το 2023 η ΑΒ προχώρησε στη δημιουργία και λειτουργία 5 εταιρικών καταστημάτων και σε 30 νέες προσθήκες στο δίκτυο franchise, με την εταιρεία να διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο franchise πανελλαδικά, με 292 καταστήματα.
Σκλαβενίτης: Η εξαγορά της Παπαντωνίου στην Κύπρο και το επόμενο βήμα
Όσον αφορά τον Σκλαβενίτη, πραγματοποίησε κίνηση «ματ» στην κυπριακή αγορά με την υπογραφή συμφωνίας εξαγοράς της τοπικής αλυσίδας Παπαντωνίου με τζίρο περίπου 150 εκατ. ευρώ και 9 καταστήματα.
Ακόμα μία σημαντική εξαγορά του Σκλαβενίτη στην κυπριακή αγορά, υπενθυμίζουμε πως ήταν η απόκτηση 18 καταστημάτων κατά την απορρόφηση-εξαγορά του Μαρινόπουλου η οποία ολοκληρώθηκε το 2017, ενώ αποτελεί αυτήν τη στιγμή τον τρίτο παίκτη στη συγκεκριμένη αγορά. Τα καταστήματα που έχει στο δίκτυό του βρίσκονται σε Λευκωσία (8), Λεμεσό (5), Πάφο (2), Λάρνακα (2) και Παραλίμνι (1).
Μετά την επιτυχημένη επέκταση του Σκλαβενίτη στην Κύπρο, το επόμενο βήμα του ομίλου είναι να εξετάσει τη διείσδυση στην ευρωπαϊκή αγορά. Στο πλαίσιο του επιχειρηματικού σχεδιασμού του, ο Σκλαβενίτης στοχεύει στην Πολωνία, όπου σχεδιάζει την εξαγορά μιας τοπικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Αυτή η κίνηση θα ενισχύσει τη θέση του στην ευρωπαϊκή αγορά και θα του επιτρέψει να επεκτείνει το δίκτυό του εκτός Ελλάδας, εδραιώνοντας την παρουσία του σε νέα γεωγραφικά σημεία.
Στην εγχώρια αγορά τώρα, υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την επέκταση του δικτύου της αλυσίδας στα Επτάνησα, όπου η παρουσία της αλυσίδας είναι περιορισμένη, με το επενδυτικό της πλάνο για την περίοδο 2023-2025 να ανέρχεται σε 60 εκατ. ευρώ ετησίως, επικεντρωμένο στην ανανέωση καταστημάτων και σε logistics.
Μασούτης: Το νέο Grand κατάστημα στις Τρεις Γέφυρες - Δεν αποκλείονται νέες εξαγορές
Η Μασούτης εγκαινίασε στις αρχές Δεκεμβρίου το πρώτο κατάστημα Grand Μασούτης στην Αττική, στη Γλυφάδα, με συνολική έκταση άνω των 2.000 τ.μ. και επένδυση ύψους 2 εκατ. ευρώ.
Προς τα τέλη του 2024, είναι προγραμματισμένο το άνοιγμα ενός δεύτερου μεγάλου καταστήματος Grand Μασούτης στην περιοχή των Τριών Γεφυρών, ένα έργο που αναμένεται να φτάσει τα 40 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο project δεν περιορίζεται μόνο στη δημιουργία του σούπερ μάρκετ, αλλά περιλαμβάνει και οικιστική ανάπτυξη, με πρόβλεψη για την κατασκευή 110 διαμερισμάτων πάνω από το κατάστημα.
Παράλληλα, η Μασούτης προγραμματίζει να έχει ιδρύσει 10-12 νέα καταστήματα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας έως το τέλος του 2024. Το συνολικό επενδυτικό της πλάνο προβλέπει ετήσιες επενδύσεις ύψους 20-22 εκατ. ευρώ για οργανική ανάπτυξη, χωρίς να αποκλείονται νέες εξαγορές.
Lidl: Το φιλόφοξο επενδυτικό πλάνο ύψους 120 εκατ. ευρώ
Η Lidl Hellas προχωρά σε ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 120 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία, με βασικούς άξονες την ενίσχυση των logistics και την επέκταση του δικτύου πώλησης.
Οι επενδύσεις αυτές εστιάζουν κυρίως στην ανάπτυξη των logistics, καθώς και στην προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυό της, με σκοπό τη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ενίσχυση της παρουσίας της στην ελληνική αγορά
Επιπλέον, η αλυσίδα στοχεύει στο άνοιγμα νέων καταστημάτων μέσα στην επόμενη τριετία, επεκτείνοντας το ήδη εκτεταμένο δίκτυο των 230 καταστημάτων που διαθέτει σήμερα πανελλαδικά.
My Market: Επέκταση δικτύου με νέα καταστήματα
Όσον αφορά τον όμιλο Metro ΑΒΕΕ (My Market), το επενδυτικό πλάνο ανέρχεται σε 280 εκατ. ευρώ μέχρι το 2026, χωρίς να αποκλείονται εξαγορές. Από αυτά, τα 50 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν το 2023, κυρίως για την επέκταση του δικτύου με νέα καταστήματα και τη δημιουργία νέου κέντρου logistics στον Ασπρόπυργο.
Επιπλέον, σημαντικό κομμάτι των επενδύσεων κατευθύνεται προς «πράσινες» λύσεις, όπως η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε καταστήματα και κέντρα διανομής, με στόχο την ενεργειακή αυτονομία και τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα.