Η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και το Ταμείο Ανάκαμψης
Shutterstock
Shutterstock

Η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και το Ταμείο Ανάκαμψης

Είναι προφανές ότι ο ρυθμός ανάπτυξης του οπτικοακουστικού τομέα στην Ελλάδα αναπτύσσεται γοργά, κι αυτό χάρη στην ανταγωνιστικότητα των εγχώριων οικονομικών κινήτρων (cash rebate 40%, φορολογικές ελαφρύνσεις 30%), γεγονός που έχει αναβαθμίσει σημαντικά την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Ένας πόλος προσέλκυσης διεθνών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών που ως αποτέλεσμα έχει προκαλέσει μεγάλη ζήτηση για επενδύσεις.

Επίσης, η επιτυχής λειτουργία των κινήτρων έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των προϋπολογισμών και κατ' επέκταση την αναβάθμιση των ελληνικών κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.

Μερικά παραδείγματα μπορεί να είναι (οι ταινίες της Tanweer Productions «Happiness» / «Ευτυχία» και «My Beloved Smyrna» / «Σμύρνη μου αγαπημένη», καθώς και η τηλεοπτική σειρά «Wild Bees» / «Άγριες μέλισσες» της JK Productions για τον ΑΝΤ1 και «Maestro» της Foss Productions για το Mega).

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) παρουσίασε, στις 10 Ιουλίου 2023, στη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου, πέντε (5) νέα, διακριτά προγράμματα ενίσχυσης της ελληνικής κινηματογραφίας, χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Next Generation EU, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Τα προγράμματα αυτά θα υλοποιηθούν από το ΕΚΚ στηρίζοντας σημαντικά τον στρατηγικό στόχο του για τη στήριξη, την εξέλιξη και την ανανέωση του έμψυχου δυναμικού της ελληνικής κινηματογραφίας, η οποία αποτελεί τον πυλώνα για ένα βιώσιμο μέλλον του οπτικοακουστικού τομέα της χώρας.

Αυτά είναι αναλυτικά:

● «micro budget short» (οικονομική ενίσχυση της παραγωγής της πρώτης ή της δεύτερης ταινίας μικρού μήκους πρωτοεμφανιζόμενων, ανεξαρτήτως ηλικίας, σκηνοθετών): Ο συνολικός προϋπολογισμός (πάντα έως το 2025) φτάνει τα 797.249,73 ευρώ (25.000/ταινία για 15-20 ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ ή animation ετησίως) με χρόνο ολοκλήρωσης ενός σχεδόν τελικού μοντάζ τους 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

● «micro budget plus» (αφορά ευέλικτα κινηματογραφικά σχέδια μεγάλου μήκους, χαμηλού προϋπολογισμού, που αποβλέπουν στην ανάδειξη νέων τάσεων, με θεματολογία που ενισχύει την αισθητική αναζήτηση και τη διαφορετικότητα): Εδώ θα δοθούν 1.594.499,45 ευρώ (70.000/ταινία με προϋπολογισμό έως 250.000 ευρώ, για έως 8 ταινίες ετησίως, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 10 μήνες).

● «development ταινιών μεγάλου μήκους»: Εδώ μιλάμε για τα λεγόμενα «δύσκολα κινηματογραφικά έργα» (υπάρχουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως η χρήση κυρίως ελληνικής γλώσσας, το να αποτελεί πρώτη ή δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους κ.ά.). Το ανώτατο όριο χρηματοδότησης είναι 18.000 ευρώ έως 8 ταινίες ετησίως, για ολοκλήρωση εντός 10 μηνών.

● «co-production window»: Το πρόγραμμα θα προσφέρει επιτάχυνση στην απασχόληση και στην εμπλοκή Ελλήνων καλλιτεχνικών συντελεστών και τεχνικών, καθώς και στην προσέλκυση ξένων κεφαλαίων στην ελληνική οπτικοακουστική βιομηχανία (συνολικός προϋπολογισμός 3.886.592,41 ευρώ με χρονοδιάγραμμα τους 12 μήνες).

● «το μέλλον είναι εδώ»: Αφορά ανάπτυξη οπτικοακουστικών σχεδίων και έργων που αξιοποιούν τις τεχνολογικές και ψηφιακές δυνατότητες οι οποίες παρέχονται σήμερα και μπορούν να ξεφύγουν από την παραδοσιακή φόρμα (χρήση νέων τεχνολογιών 3D, VR, AR, Mixed Reality κ.ά.), με 570.033,55 ευρώ προϋπολογισμό.

Σε γενικές γραμμές, πρόγραμμα απευθύνεται σε ανεξάρτητους παραγωγούς και έχει ως στόχο την ενίσχυση της ανάπτυξης (development) οπτικοακουστικών έργων (αυτοτελή ή μίνι σειρές) με προοπτική διεθνούς διανομής, όπως αυτή αποδεικνύεται από το ενδιαφέρον διεθνούς συμπαραγωγής ή από τη συμμετοχή της σειράς σε διεθνή εξειδικευμένα fora. Λαμβάνοντας, παράλληλα, υπόψη ότι από τη διεθνή αγορά για τα έργα αυτά, καθώς και από τις σχετικές πλατφόρμες διανομής απουσιάζει η ελληνική παραγωγή.

Στόχος λοιπόν είναι η ενεργοποίηση επενδυτικών σχεδίων οπτικοακουστικών έργων που διασυνδέουν την ελληνική παραγωγή με την ευρωπαϊκή οπτικοακουστική βιομηχανία, τα οποία, με τη χρηματοδότηση από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, θα δράσουν επιταχυντικά και σε σύντομο χρονικό διάστημα αναμένεται να δημιουργήσουν μια νέα δυναμική στον εγχώριο κλάδο των οπτικοακουστικών παραγωγών.

Η χρηματοδότηση έχει την μορφή επιδότησης ενώ η μέγιστη χρηματοδότηση για το καθένα σχέδιο μπορεί να καλύπτει έως και το 100% του προϋπολογισμού του.

Κλείνοντας, και αυτό που έχει σημασία να αναφέρουμε είναι ότι τα προγράμματα αυτά ενθαρρύνουν την ανάδειξη νέων σκηνοθετών και νέων παραγωγών με επιπλέον μοριοδότησή τους κατά τη διαδικασία αξιολόγησης των project, αξιοποιούν τη δυνατότητα που παρέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για ενίσχυση του αποκαλούμενου «δύσκολου οπτικοακουστικού έργου» χρηματοδοτώντας μέχρι το 100% του ανώτερου ποσού του προϋπολογισμού που προβλέπεται σε κάθε ένα από τα πέντε προγράμματα. 

* Η Ιφιγένεια Βλαχογιάννη είναι Οικονομολόγος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας ‘epidotin’ και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.