Σημαντική είναι η στήριξη που προσφέρουν, πλέον, οι Έλληνες καταναλωτές στις επενδύσεις επιχειρήσεων σε ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς τα ηλεκτρονικά «ψώνια» διατηρούν μια έντονα ανοδική τάση την τελευταία τριετία.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας λύσεων ψηφιακών πληρωμών Nexi, ο ετήσιος τζίρος μόνο για ηλεκτρονικές αγορές φυσικών αγαθών (ηλεκτρικές συσκευές, λευκές συσκευές, ένδυση υπόδηση κλπ.) έφθασε τα 17,5 δισ.ευρώ στη χώρα μας.
Ακόμη, όπως δείχνουν τα στοιχεία της πρόσφατης έρευνας Focus on Tech Life της Focus Bari, ο μέσος όρος αγορών στο τελευταίο εξάμηνο για το 65% των Ελλήνων καταναλωτών ανέρχεται σε 976 ευρώ.
Επιπρόσθετα, όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Focus Bari το 65% των Ελλήνων καταναλωτών - όσων δηλαδή πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές - δηλώνει ότι οι διαδικτυακές αγορές κάνουν τη ζωή τους πιο εύκολη. Οι άντρες επιλέγουν, κυρίως, ηλεκτρονικά είδη (33%) για αγορές από το διαδίκτυο, ενώ οι γυναίκες τις αγορές ειδών ένδυσης (49%). Σε ό,τι αφορά τους δημοφιλέστερους τρόπους πληρωμών, είναι οι χρεωστικές κάρτες και η αντικαταβολή.
Διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών και στις μεγαλύτερες ηλικίες
Σημαντικό είναι ακόμη το στοιχείο της έρευνας που δείχνει ότι το internet δεν το χρησιμοποιούν μόνο οι μικρότερες ηλικίες, καθώς και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία Έλληνες χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές υπηρεσίες. Ειδικότερα, διαπιστώνεται σημαντική άνοδος στη χρήση του διαδικτύου από άτομα ηλικίας 65-74 στην Ελλάδα. Ειδικότερα, στις ηλικίες 65-74 ετών, η χρήση του διαδικτύου αυξήθηκε κατά 25% την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2024, φθάνοντας στο 66% και 82% αντίστοιχα. Η αύξηση του ποσοστού αυτού λειτουργεί αυξητικά στον τομέα των online αγορών.
Ένα ακόμη στατιστικό στοιχείο, ενδεικτικό της διείσδυσης των ηλεκτρονικών αγορών είναι ότι περίπου 8 στους 10 Έλληνες έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μια online αγορά κατά το τελευταίο εξάμηνο.
Ο αριθμός των Ελλήνων που πιστεύουν ότι οι διαδικτυακές αγορές κάνουν τη ζωή πιο εύκολη αυξάνεται δραστικά και φθάνει πλέον πάνω από τους δυο στους τρεις.
Ειδικά στις ηλικιακές ομάδες 35-44 και 45 ως 54 το ποσοστό φθάνει το 67%, ενώ στην ηλικιακή ομάδα 55-64 διατηρείται στο 65%. Στην ηλικιακή ομάδα 18-24 το ποσοστό φθάνει στο 60%.
Εκτός από τα προαναφερόμενα είδη ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών για ταξίδια έφθασε τα 10,7 δισ.ευρώ καθώς και για την αγορά υπηρεσιών, όπως η ασφάλιση, τα online στοιχήματα και η αγορά εισιτήριων για αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα ανήλθε σε 6,7 δισ.ευρώ.
Οι βασικές αιτίες για τις οποίες οι καταναλωτές προτιμούν τις online αγορές είναι η εξεύρεση χαμηλότερων τιμών (27%), η ταχύτητα (18%), η ευκολία (16%) και η δυνατότητα για άμεση σύγκριση τιμών (15%). Η ασφάλεια (62%) αποτελεί το σημαντικότερο λόγο που επιλέγουν να πληρώσουν ηλεκτρονικά, με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, PayPal και άλλες εφαρμογές ηλεκτρονικών πληρωμών.
Ένα ακόμη σημαντικό εύρημα που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι σχεδόν οι μισοί καταναλωτές (49%) που κάνουν τις αγορές τους ηλεκτρονικά, προτιμούν τα εγχώρια διαδικτυακά καταστήματα. Μεγαλύτερο κίνητρο γι’ αυτό αποτελεί η τιμή (72%), οι πιο ευέλικτες επιλογές παράδοσης (39%), αλλά και η ίδια η επιθυμία των καταναλωτών να στηρίξουν τις μικρές και εν γένει ελληνικές επιχειρήσεις, με τις γυναίκες αλλά και τους νέους να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση στο εγχώριο εμπόριο.