Σε 12μηνο τουριστικό προορισμό φιλοδοξεί να εξελιχθεί η Καλαμάτα η οποία με την αναβάθμιση των λιμενικών και αεροπορικών της υποδομών και με την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού επιχειρεί να αυξήσει τις επισκέψεις, προσεγγίζοντας νέες εγχώριες και διεθνείς τουριστικές αγορές.
Μετά από μια καλή τουριστική σεζόν για το 2024 – όπου καταγράφηκε αύξηση των επισκεπτών στην περιοχή, με τις αεροπορικές αφίξεις να φτάνουν τις 255.000 για τον μήνα Οκτώβριο – οι φορείς του τουρισμού της Καλαμάτας ρίχνουν το βάρος στο να γίνει γνωστή η πόλη στη Βόρεια Ελλάδα, στα Βαλκάνια και σε αγορές του εξωτερικού, όπως οι σκανδιναβικές χώρες, στοχεύοντας, μεταξύ άλλων, στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και στον αυξημένο χρόνο διαμονής.
«Η παρουσία του Costa Navarino έχει βάλει στον τουριστικό χάρτη την Καλαμάτα, η οποία καλύπτει τα γούστα όλων των επισκεπτών, προσφέροντας ποικίλες ταξιδιωτικές εμπειρίες. Ωστόσο, επιχειρούμε με στρατηγικές κινήσεις να αυξήσουμε τις τουριστικές ροές κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου στην πόλη, καθώς ο τουρισμός συμβάλλει και στην τοπική οικονομία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του δήμου Καλαμάτας κ. Γιώργος Λαζαρίδης στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού από τη Θεσσαλονίκη στην περιοχή σε συνεργασία με τη Wise Ram.
Η Θεσσαλονίκη συνδέεται ήδη με την Καλαμάτα μέσω της Aegean, η οποία αύξησε τις απευθείας πτήσεις, λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος της Βόρειας Ελλάδας για επίσκεψη, με τις σχέσεις μεταξύ των δύο πόλεων να ενισχύονται στο πλαίσιο της δράσης «Διπλωματία πόλεων». Κατά τους χειμερινούς μήνες, οι εβδομαδιαίες πτήσεις ανέρχονται σε τρεις και τη θερινή περίοδο σε πέντε, ενώ για το 2025 οι αεροπορικές θέσεις της εταιρείας θα αγγίξουν τις 23.000.
Οι αεροπορικές συνδέσεις
Αναφορικά με τις διεθνείς αγορές, παρουσία στην Καλαμάτα έχουν ήδη τουρίστες από Αμερική, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Ελβετία και Ιταλία. Φέτος εμφανίστηκαν και νέες αγορές όπως Πορτογαλία, Αυστραλία και Καναδά ενώ φαίνεται να ξεκλειδώνει και η αγορά του Ισραήλ, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας κ. Δημήτρη Πατριαρχέα, γεγονός που προμηνύει μια θετική τουριστική χρονιά για το 2025.
Σημειώνεται ακόμη ότι τη θερινή περίοδο και από τον μήνα Μάρτιο η Καλαμάτα συνδέεται απευθείας με χώρες όπως Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ελβετία, Ολλανδία και σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τουρισμού, υπό συζήτηση είναι η νέα σύνδεση της Καλαμάτας με τα Βαλκάνια (Αλβανία, Σερβία, Ρουμανία) μέσω του δικτύου της Aegean.
Αναβάθμιση αεροδρομίου και λιμενικών υποδομών
Για να αυξηθούν, ωστόσο, οι τουριστικές ροές στην Καλαμάτα απαιτείται και η αναβάθμιση των κρίσιμων υποδομών της και ειδικότερα του λιμανιού, της μαρίνας και του αεροδρομίου της πόλης. Ήδη, ο Κρατικός Αερολιμένας Καλαμάτας «Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» παραχωρήθηκε μετά από σχετικό διαγωνισμό στην κοινοπραξία Fraport – Delta Airport Investments (συμφερόντων Κοπελούζου) –, Πηλέας (συμφερόντων Κωνσταντακόπουλου), η οποία προωθεί επενδύσεις σε βάθος τριετίας άνω των 28 εκατ. ευρώ για την ανακαίνισή του, ενώ στον σχεδιασμό υπάρχει και η δημιουργία νέου αεροσταθμού, προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω η επιβατική κίνηση.
Παράλληλα, ο δήμος Καλαμάτας έχει σε προτεραιότητα την αξιοποίηση του λιμανιού και της μαρίνας, με τον δήμαρχο κ. Αθανάσιο Βασιλόπουλο να επισημαίνει ότι η επέκταση του θαλάσσιου χώρου θα προσφέρει τη δυνατότητα φιλοξενίας μεγαλύτερων σκαφών και πλοίων. Η χωρητικότητα στη μαρίνα Καλαμάτας φτάνει τα 255 σκάφη με 2,5 μέτρα βύθισμα και 20 μέτρα μήκος, περιλαμβάνει κτίρια καφέ και κτίρια επισκευής των σκαφών, με την άδεια ιδιωτικής παραχώρησης ωστόσο να έχει λήξει.
Στο πλαίσιο αυτό, στόχος του δήμου είναι, σε συνεργασία με την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), να προκηρυχθεί διαγωνισμός εντός του 2025 ώστε να αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής ο οποίος θα επενδύσει στον εκσυγχρονισμό των υποδομών της μαρίνας, στην επέκτασή της και στην πρόταση του δήμου για τη δημιουργία ενός ακόμη κτιρίου ως καταφύγιο.
«Στη μαρίνα δεν θέλουμε άλλα κτίρια, αλλά επέκταση του θαλάσσιου χώρου για να δένουν μεγαλύτερα σκάφη τα οποία τώρα πηγαίνουν στο λιμάνι της πόλης. Υπάρχει ήδη έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την αξιοποίησή της», σημείωσε ο κ. Βασιλόπουλος. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η μαρίνα προσελκύει μεγάλο αριθμών σκαφών κάθε χρόνο με την πλειοψηφία των χρηστών να είναι ξένοι. Στον τομέα ειδικά του Yachting δραστηριοποιούνται δεκάδες επαγγελματίες με ιδιόκτητα σκάφη πραγματοποιώντας εκδρομές στις γύρω περιοχές με την κίνηση και τη ζήτηση να κινούνται ανοδικά κάθε χρόνο.
Για την αναβάθμιση του λιμανιού της Καλαμάτας, εξήγησε ότι έχει ολοκληρωθεί το master plan, έχει χρηματοδοτηθεί από το αρμόδιο υπουργείο, αλλά εδώ και δύο χρόνια «κόλλησε» στην εύρεση του ποσού των περίπου 37.000 ευρώ για να γίνει η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. «Ο δήμος αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τη μελέτη από το δημοτικό λιμενικό ταμείο και εντός των επόμενων μηνών θα γίνουν οι συζητήσεις για την τελική μορφή του λιμανιού.
Ο μελετητής πρότεινε να γίνει μια ζώνη εντός του λιμανιού, ώστε να φιλοξενούνται μόνο μεγάλα σκάφη και τη δημιουργία κτιρίου για yachting club. Θεωρούμε ότι από το 2026 θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσει η αξιοποίηση, ενώ υπάρχουν σκέψεις να παραχωρηθεί σε εταιρεία διαχείρισης για την καλύτερη αξιοποίηση των σκαφών», εξήγησε ο δήμαρχος Καλαμάτας.
Οι πληρότητες στα ξενοδοχεία
Η Καλαμάτα διαθέτει 35 ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών με 1.320 κλίνες και 2.675 κρεβάτια, ενώ 820 είναι τα ενεργά καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, με την προσθήκη νέων ξενοδοχειακών μονάδων να γίνεται σταδιακά. Για το 2025 μάλιστα αναμένεται να λειτουργήσει ένα καινούριο ξενοδοχείο 4 ή 5 αστέρων.
Στις πληρότητες υπήρξε αύξηση σε σχέση με το 2023, ενώ οι μαζικές επισκέψεις έγιναν κυρίως το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου. Η μέση πληρότητα στο σύνολο της Μεσσηνίας κυμαίνεται περίπου στο 45% με 47% με κορύφωση τον Ιούλιο που φτάνει το 87% με 91% και πάνω από 90% τον Αύγουστο.
«Το πρόβλημα της Καλαμάτας είναι η μικρή τουριστική περίοδος η οποία είναι συμπυκνωμένη στους δύο μήνες του καλοκαιριού. Τον υπόλοιπο χρόνο διοργανώνονται διάφορα συνέδρια και εκδηλώσεις που δίνουν ώθηση και στις πληρότητες της πόλης. Ωστόσο, χρειάζεται να ενισχύσουμε με περισσότερους επισκέπτες τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες», υποστήριξε από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας κ. Δημήτρης Πατριαρχέας.
Στο 10ο Σχολείο Τουρισμού που διεξήχθη στην Καλαμάτα παρουσιάστηκε αναλυτική έρευνα της Tourix για τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών με βάση την οποία προέκυψε ότι κυρίως ζευγάρια επιλέγουν την πόλη για επίσκεψη και ακολουθούν οι οικογένειες. Ο μέσος όρος διαμονής είναι περίπου 2,5 ημέρες με την κύρια αγορά να είναι η ελληνική. Η περιοχή βαθμολογείται με υψηλό βαθμό από τους τουρίστες στη γαστρονομία, στην πολιτιστική εμπειρία, στο προσωπικό των επιχειρήσεων ενώ υστερεί στον τομέα της βιωσιμότητας με περιθώρια όμως βελτίωσης.
Πλήθος εκδηλώσεων
Η Καλαμάτα έχει να προσφέρει στους τουρίστες της πληθώρα εκδηλώσεων και σημείων επίσκεψης. Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια όλου του χρόνου πραγματοποιούνται ποικίλες εκδηλώσεις στην πόλη, όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ενώ μέσω της σελίδας events.kalamata.gr μπορεί ο επισκέπτης να ενημερωθεί για τα δρώμενα και τις εκδηλώσεις που τρέχουν στην πόλη κατά τη διάρκεια της διαμονής του.
Για τους λάτρεις της γαστρονομίας υπάρχουν παραδοσιακά και πιο εκλεπτυσμένα εστιατόρια με τοπικές γεύσεις της μεσσηνιακής πρωτεύουσας όπως σφέλα ΠΟΠ, λαλάγγια, πατάτα Αλαγονίας, ψιλοφάσουλο, ελιές Καλαμάτας ΠΟΠ.
Πέρα από την εξερεύνηση της πόλης και του ιστορικού της κέντρου, σημεία επίσκεψης με αξιοσημείωτο ενδιαφέρον είναι, μεταξύ άλλων, η Κεντρική Αγορά Καλαμάτας, το Ιστορικό Δημαρχείο, η Μονή Καλογραιών, ο Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Υπαπαντής, η Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Καρέλια», η Λαϊκή Βιβλιοθήκη Καλαμάτας, η Πινακοθήκη Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης, το Μέγαρο Χορού με πολιτιστικές και μουσικές εκδηλώσεις, το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων και το Κάστρο Καλαμάτας.
Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, η απέραντη παραλία είναι προσβάσιμη για μπάνιο, ενώ προσφέρονται καθημερινές εκδρομές με σκάφη σε κοντινά μέρη. «Η Καλαμάτα είναι φιλική και προσβάσιμη σε ΑμεΑ και προσφέρει δημιουργικές εμπειρίες στους επισκέπτες», πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, προσκαλώντας τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας να την επισκεφθούν και να νιώσουν τη ζωντάνια της.
Το δημοσιογραφικό ταξίδι περιλάμβανε ακόμη επίσκεψη σε ελαιοτριβείο με γευσιγνωσία τοπικού ελαιολάδου, στην ιστορική Ποτοποιία Καλλικούνης, παρακολούθηση της συναυλίας «Ρεσιτάλ Τραγουδιού» με τον Δημήτρη Πλατανιά και συμμετοχή στο 10ο Σχολείο Τουρισμού.