Μπαράζ επενδύσεων με pipeline project που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ τόσο σε ιδιωτικές εκτάσεις όσο και σε δημόσιες δρομολογούνται στα logistics την ώρα που η Ελλάδα φιλοδοξεί να καταστεί η πύλη εισόδου της Ινδίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση αξιοποιώντας πλήρως για μία ακόμη φορά τον κομβικό γεωστρατηγικό της ρόλο.
Κομβικό ρόλο στην εξέλιξη του κλάδου των logistics, η αξία του οποίου ξεπέρασε το μισό δισ. το 2023, θα παίξουν οι μεγάλες επενδύσεις που δρομολογούνται.
Streem Global, ως επενδυτικός βραχίονας της HIG Capital στα logistics, Goldair, Trade Estates του Ομίλου Fourlis, Dimand, είναι οι βασικοί παίκτες που υλοποιούν επενδύσεις με στόχο την εκμετάλλευση του θετικού momentum για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη κυρίως με τη ζήτηση να ωθείται σε νέα υψηλά λόγω και της έλευσης μεγάλων επενδύσεων από πολυεθνικούς παίκτες που χρειάζονται σύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους.
Επίσης, εταιρείες AEEAΠ, όπως η Briq Properties, η Premia Properties, η Prodea Investments, η Trastor και η Noval του ομίλου ΒΙΟΧΑΛΚΟ κινούνται ιδιαίτερα δυναμικά.
Η Ελλάδα πλέον εκτός από ενεργειακό, και ψηφιακό Hub, αναμένεται να εξελιχθεί και σε Logistic Hub εξυπηρετώντας ένα νέο εμπορικό δρόμο διασύνδεσης της Ευρώπης, ως εναλλακτικό του δρόμου του Μεταξιού.
Η περίπτωση της Ινδίας και της δυναμικής που μπορεί αυτή να προσδώσει στον κλάδο είναι ιδιαίτερη, καθώς η Ελλάδα είναι η κοντινότερη στην Ινδία διά θαλάσσης χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να λειτουργήσει ως πύλη προς τις ανεπτυγμένες αγορές της Δύσης. Οι εν εξέλιξει συζητήσεις της Ινδίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου επιβεβαιώνουν το ενδιαφέρον και η Ελλάδα σε αυτές τις διαπραγματεύσεις δηλώνει αρωγός της επίτευξης μιας αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας.
Το Hull Logistics Park
Όσον αφορά στο mega project, ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία του «Hull Logistics Park» από τη HIG, το αμερικανικό επενδυτικό Fund που διαχειρίζεται παγκοσμίως 60 δισ. δολάρια και έχει εστιάσει στην ελληνική αγορά στον τομέα των logistics, βρίσκεται πλέον προ των πυλών της φάσης κατασκευής, καθώς ολοκληρώθηκε προ ημερών η μεταβίβαση του οικοπέδου 291 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο στην Streem Development AE. Ήδη έχει καθαριστεί ο χώρος και έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες.
Η HIG προωθεί τη δημιουργία ενός πολυεπίπεδου δικτύου υποδομών για τη μεταφορά προϊόντων από το λιμάνι του Πειραιά στη Βόρεια Ευρώπη, δηλαδή μέχρι τη Γερμανία. Προς αυτήν την κατεύθυνση στη Σερβία αναμένεται να είναι η επόμενη μεγάλη επένδυση στον χώρο, ενώ θα ακολουθήσουν εξαγορές σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Αυστρία και Σλοβενία.
Το συγκεκριμένο κέντρο logistics, εξυπηρετεί πλήρως τον σχεδιασμό της HIG, καθώς θα είναι το μοναδικό και πρώτο trimodal πάρκο στην Ελλάδα που θα αξιοποιεί τις δυνατότητες λιμενικών εγκαταστάσεων, του τρένου αλλά και φορτηγών αφού βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από την Εθνική Οδό, δίνοντας έτσι μοναδικό πλεονέκτημα στην επένδυση και προβλέπει την ανέγερση αποθηκευτικών χώρων και όχι μόνο, συνολικής επιφάνειας 290.000 τετραγωνικών μέτρων.
Σημειώνεται ότι είχε προηγηθεί στα τέλη Δεκεμβρίου η δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η έγκριση χορήγησης κινήτρων στον επενδυτικό φορέα «ΣΤΡΙΜ ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.» με τον διακριτικό τίτλο «ΣΤΡΙΜ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙΣ Α.Ε.» για την προώθηση του επενδυτικού σχεδίου «Hull Logistics Park».
Απώτερος στόχος της επένδυσης είναι η μετατροπή του Logistic Hub, σε κόμβο logistics, τον οποίο θα αξιοποιούν και μεγάλες ξένες εταιρείες που θέλουν να κάνουν την Ελλάδα διαμετακομιστικό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
Το εκτιμώμενο ετήσιο όφελος για την Ελληνική Οικονομία ανέρχεται σε €70εκ από την έναρξη λειτουργίας του, έχοντας σημαντικό πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο για την Ελληνική Οικονομία, ενώ προβλέπονται και ανταποδοτικά οφέλη προς τον δήμο Ασπροπύργου, όπως η δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και εγκαταστάσεων προσβάσιμων στο κοινό..
Θριάσιο, Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου
Επιταχυντές στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών πάρκων θα γίνουν οι δύο μεγάλες επενδύσεις που δρομολογεί η ειδική μονάδα ωρίμανσης του ΤΑΙΠΕΔ, το PPF, σε Φυλή και στρατόπεδο Γκόνου. Η μετεγκατάσταση του «επιχειρησιακού κέντρου» των 391 μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα σε ακίνητο 450 στρ. περίπου, στην περιοχή Σπηλιές του Δήμου Φυλής, έχει ωριμάσει και ο διαγωνισμός αναμένεται στο επόμενο διάστημα.
Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός «πράσινου» επιχειρηματικού πάρκου και την παροχή οικονομικών κινήτρων, συνολικού ύψους 21 εκατ. ευρώ με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, για τη μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ τεράστιας αξίας για το λεκανοπέδιο, καθώς θα απομακρύνει από βασικούς οδικούς άξονες -κυρίως τον Κηφισό- 4.000 φορτηγά και θα προσελκύσει άνω του 1 δισ. ιδιωτικά κεφάλαια στη Δυτική Αττική.
Σε φάση ωρίμανσης βρίσκεται και το έργο της ανάπτυξης του πρώτου μεγάλου εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη, που θα ενώσει το λιμάνι της πόλης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη. Θα υλοποιηθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
Βάσει σχεδιασμού, η έναρξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου αναμένεται το καλοκαίρι του 2024. Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Φέτος, αναμένεται και η εκκίνηση της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο από τις Goldair - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ. Το έργο προβλέπει την κατασκευή, σε διαφορετικές φάσεις, 300.000 τετραγωνικών μέτρων στεγασμένων αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά σε έκταση 588 στρεμμάτων. Την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου, μια επένδυση ύψους 109 εκατ. ευρώ, θα υλοποιήσει η «Μυτιληναίος». Το εμπορευματικό κέντρο Θριασίου, εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 3.000 νέες θέσεις εργασίας.
Το συγκρότημα στη Μαγούλα από την ΠΑΕΓΑΕ
Προ ολίγων ημερών εγκρίθηκε επίσης το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Ε.Π.Σ.) για τις νέες εγκαταστάσεις logistics της ΠΑΕΓΑΕ (Προνομιούχος Ανώνυμος Εταιρία Γενικών Αποθηκών Ελλάδος ΑΕ).
Η ΠΑΕΓΑΕ, θυγατρική της Εθνικής Τράπεζας έχει αναπτύξει από το 1995, αποθηκευτικό συγκρότημα στη Μαγούλα με δόμηση 112.500 τ.μ. στεγασμένων χώρων και 330.000 τ.μ. υπαίθριων αποθηκών.
Μέσω της νέας επένδυσής της, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, η ΠΑΕΓΑΕ θέλει να αναπτύξει τρεις αποθήκες στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο ακόμη στο ανατολικό τμήμα αυτού, επιφάνειας 150.000 τ.μ.
Ειδικότερα η επένδυση θα αναπτυχθεί στη θέση «Πλακωτό» της Δημοτικής Ενότητας Μαγούλας του Δήμου Ελευσίνας (Ν. Αττικής), σε ακίνητο συνολικής επιφάνειας 1.148.961,11 τ.μ., όπως η έκταση αυτή αποτυπώνεται στον σχετικό χάρτη που θεωρήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την 123168/2023 πράξη του.
Η κινητικότητα από τις ΑΕΕΑΠ
Σε ό,τι αφορά την Αττική, σε εξέλιξη βρίσκεται και η επένδυση της Trade Estates του ομίλου Φουρλή στον Ασπρόπυργο, ύψους 180 εκατ.ευρώ, η οποία έχει εξασφαλίσει όχι μόνο σαν συνεπενδυτή, αλλά και ως χρήστη την IKEA.
Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν στη δημιουργία του συγκεκριμένου hub, που θα εξυπηρετεί το δίκτυο του σουηδικού ομίλου στην Κεντρική και Ανατολική Μεσόγειο, ενώ operator του κέντρου θα είναι η θυγατρική της Trade Estates, Trade Logistics.
Το οικόπεδο όπου θα δημιουργηθεί το νέο logistic center με αποθηκευτικούς χώρους 50.000 τ.μ. βρισκόταν στο ραντάρ της ΑΕΕΑΠ και σύμφωνα με πληροφορίες, αναμενόταν να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιό της στο τέλος του 2024. Η συμφωνία, ωστόσο, με την ΙΚΕΑ επέσπευσε τις διαδικασίες, αλλά και διαμόρφωσε το business plan της επένδυσης.
Σημειώνεται ότι η Trade Estates διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ακινήτων άνω των 456 εκατ. ευρώ, ενώ στοχεύει σε επέκταση αυτού στα 700 εκατ. ευρώ έως το 2027. Η εταιρεία παράλληλα τρέχει το logistics hub της Κωτσόβολος, επίσης στον Ασπρόπυργο και τη δημιουργία ενός άλλου στη Βόρεια Ελλάδα.
Αναφορικά με τις υπόλοιπες επενδύσεις σε logistics στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, η τάση, αυτήν τη στιγμή είναι η εκμετάλλευση από εταιρείες real estate του βεληνεκούς της Dimand, αλλά και από φορείς του Δημοσίου, παλαιών εμβληματικών κτιρίων και τη μετατροπή τους σε κέντρα logistics.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ακίνητο της Βαλκάν Εξπόρτ, που βρίσκεται στο 15ο χλμ. Θεσσαλονίκης-Έδεσσας το οποίο είναι ανενεργό επί σειρά πολλών ετών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το κτήριο αυτό θα αναβιώσει και πάλι από την Dimand και θα μετατραπεί σε κόμβο logistics για τη Βόρεια Ελλάδα. Η απόκτηση του ακινήτου, συνολικής επιφανείας 120.000 τετραγωνικών μέτρων κόστισε 6 εκατ. ευρώ, ενώ η ακαθάριστη αξία του κατά την ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 160 εκατ. ευρώ.