Μετρό Θεσσαλονίκης: Αλλαγή στην ποιότητα της καθημερινότητας - «Πράσινη» μετάβαση
Eurokinissi
Eurokinissi

Μετρό Θεσσαλονίκης: Αλλαγή στην ποιότητα της καθημερινότητας - «Πράσινη» μετάβαση

Με συνολικό μήκος γραμμής περί τα 10 χιλιόμετρα, σε πρώτη φάση όπου θα υπάρχουν 13 σταθμοί το μετρό της Θεσσαλονίκης που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του σε τρεις μήνες, στις 30 Νοεμβρίου, αναμένεται να αλλάξει ριζικά όχι μόνο τις κυκλοφοριακές συνθήκες της συμπρωτεύουσας αλλά θα συμβάλει σημαντικά και στην «πράσινη» μετάβαση. 

Όταν θα έχει ολοκληρωθεί και η επέκταση ως την Καλαμαριά, ως το τέλος του 2025, με πέντε ακόμη σταθμούς, τότε σε ένα μήκος γραμμής περί τα 14,5 χιλιόμετρα και 18 στάσεις, το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί περί τους 315.000 επιβάτες, ημερησίως. Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι στη Θεσσαλονίκη και ιδίως στο κέντρο της πόλης θα κυκλοφορούν 60.000 λιγότερα ΙΧ αυτοκίνητα, ενώ υπολογίζεται ότι οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν κατά 22 τόνους ημερησίως.

Οι σταθμοί του εμβληματικού αλλά και ταυτόχρονα πολυαναμενόμενου έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, που θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου είναι ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, η Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.

Οι σταθμοί της επέκτασης προς Καλαμαριά θα είναι Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της εταιρείας που θα λειτουργήσει το μετρό, την THEMA, η συχνότητα των δρομολογίων θα είναι ανά δυόμισι με τρία  λεπτά. Όταν ολοκληρωθεί και η λειτουργία της επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά η συχνότητα θα μειωθεί στο ενάμιση λεπτό. 

Νέα τεχνολογία με driverless συρμούς

Η επίδοση αυτή είναι πολύ καλύτερη από το σύστημα Μετρό της Αθήνας. Η αυτοματοποιημένη κίνηση των συρμών θα επιτρέπει καλύτερες συχνότητες στα τρένα, καθώς θα αποτελείται από 18 υπέρ-αυτόματους driverless (χωρίς χειριστές) συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Αυτή ακριβώς είναι και η βασική διαφορά με το μετρό της Αθήνας, η οποία και δίνει το πλεονέκτημα για λιγότερο χρόνο αναμονής των επιβατών στους σταθμούς. Στόχος είναι να εξυπηρετούνται 20.000 επιβάτες ανά ώρα.

Η χρήση driverless συρμών εκτός από την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, μηδενίζουν την περίπτωση ανθρώπινου λάθους. Τα τρένα θα κινούνται μέσω ενός υπεραυτόματου συστήματος που έχει εγκατασταθεί στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας, συνολικής έκτασης 50.000 τετραγωνικών μέτρων, και από εκεί μέσω του Κέντρου Ελέγχου θα διεξάγεται όλο το πλάνο των ημερήσιων δρομολογίων.

Οι θύρες των συρμών θα έχουν αυτόματο σύστημα στις αποβάθρες κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και απόλυτη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Μόλις φθάνει ο συρμός στον σταθμό, οι θύρες θα ανοίγουν όλες μαζί σε προκαθορισμένο σημείο, μην επιτρέποντας στους επιβάτες που περιμένουν να επιβιβαστούν να πλησιάσουν κοντά στην αποβάθρα. 

Σημειώνεται  ότι, οι συρμοί είναι Ιταλικής κατασκευής από την εταιρεία Hitachi/Ansaldobreda.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί, η τιμή του εισιτηρίου αναμένεται να ανέρχεται σε 0,90 ευρώ με διάρκεια 70 λεπτών, δηλαδή θα είναι φθηνότερο κατά 0,30 ευρώ από το ενιαίο εισιτήριο των 90 λεπτών του Μετρό της Αθήνας, που κοστίζει 1,20 ευρώ.

Πρωτοποριακό μουσείο εντός του σταθμού

Ο σταθμός Βενιζέλου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι ίσως ο πιο εντυπωσιακός σταθμός μετρό στον κόσμο.

Πρόκειται για έναν σταθμό που θα φιλοξενεί μέσα του ένα μουσείο και «που έχει προστατεύσει απόλυτα τον πολιτιστικό πλούτο της χώρας, με έναν τρόπο που δημιουργεί και μια τεχνογνωσία παγκοσμίως» σημείωσε ο ίδιος, ανακοινώνοντας την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης. 

Υπενθυμίζεται πως εντός του Σταθμού Βενιζέλου αποκαλύπτεται ο ίδιος κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης, στρωμένος όμως με χωμάτινα και χαλικόστρωτα καταστρώματα.

Η Λεωφόρος εντοπίζεται σε ολόκληρο το πλάτος της (5,50μ.) να διασταυρώνεται με δύο κάθετους δρόμους. Γύρω από τους δρόμους εκτείνονται πυκνοδομημένα οικοδομικά τετράγωνα, που συνιστούν γειτονιές της βυζαντινής αγοράς της πόλης.

Διαβάστε Περισσότερα