Ριζικά αλλάζει ο μεταφορικός χάρτης στη Βόρεια Ελλάδα με μια σειρά σημαντικών και φιλόδοξων έργων από την ΕΡΓΟΣΕ να δίνουν πνοή στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τα έργα αυτά έρχονται να μετατρέψουν τη χώρα σε logistic hub στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς ενισχύουν τη διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με αυτήν. Παράλληλα, ανοίγουν εναλλακτικό εμπορευματικό διάδρομο από αυτόν του Βοσπόρου, βελτιώνοντας σημαντικά την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της Ελλάδας.
Τα έργα
1. Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία
Πρόκειται για τα έργα κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες και αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο. Τα δύο αυτά έργα συνθέτουν την λεγόμενη Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία, είναι συνολικού προϋπολογισμού 2,75 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν με τη μέθοδο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου και δημιουργούν ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα στη Βόρεια Ελλάδα. Βάζοντας στις ράγες της υλοποίησης, ένα από τα μεγαλύτερα δημόσια έργα όλων των εποχών, την Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία, που θα συνδέσει νότια τη Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας και την Ξάνθη και πιο βόρεια την Αλεξανδρούπολη με το Ορμένιο, θα αλλάξει άρδην το τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές αναβαθμίζοντας γεωπολιτικά ολόκληρη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.
Τα δυο αυτά έργα θα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την ανάπτυξη εμπορευματικών μεταφορών που θα διασυνδέουν τη Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο και τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης.
2. Διακρατικό Project Ελλάδας – Βουλγαρίας «Sea2Sea»
Τα έργα αυτά, εντάσσονται στο διασυνοριακό project Ελλάδας – Βουλγαρίας «Sea2Sea», που προβλέπει ουσιαστικά την ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού διαδρόμου, συνδέοντας τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς και Βάρνα) και του Δούναβη (Ρούσε).
Η σιδηροδρομική παράκαμψη του Βοσπόρου, θα αναβαθμίσει τον αναπτυξιακό ρόλο της Βόρειας Ελλάδας δημιουργώντας έναν νέο σημαντικό εμπορευματικό διάδρομο στην Ευρώπη. Πρόκειται, άλλωστε, για ένα έργο που συνάδει με τις τρέχουσες πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις συνδυασμένες «πράσινες» μεταφορές. Σύμφωνα με μελέτες, υπολογίζεται ότι με την έναρξη λειτουργίας του, το project, θα αντλήσει ποσοστό των εμπορευματοκιβωτίων του Βοσπόρου, που συνολικά ανέρχονται σε 650 εκατ. ανά έτος.
3. Αναβάθμιση Σιδηροδρομικής Γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο
Το έργο αναβάθμισης με διπλασιασμό της υπάρχουσας διασυνοριακής γραμμής, στο τμήμα από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, προϋπολογισμού 1,08 δισ. ευρώ, αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας έργο. Αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις διασυνοριακές συνδέσεις με τη Βουλγαρία στο Ορμένιο και με την Τουρκία στο Πύθιο. Θα ενισχύσει, τόσο την εμπορευματική όσο και την επιβατική κίνηση, καθώς η γραμμή θα μπορεί να λειτουργεί και για προαστιακή εξυπηρέτηση των περιοχών, κατά μήκος του ποταμού Έβρου.
Ο Ανάδοχος που θα επιλεγεί, θα αναλάβει την μελέτη και κατασκευή της αναβάθμισης της υφιστάμενης μονής σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολης – Ορμένιου – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα μήκους 176 χιλιομέτρων σε διπλή, με εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης και ETCS Level1 και ηλεκτροκίνησης, καθώς και αναβάθμιση σιδηροδρομικών σταθμών.
4. Κατασκευή Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη – Τοξότες
Με την κατασκευή του έργου, προϋπολογισμού 1,68 δισ. ευρώ, παραδίδονται σε λειτουργία 206 χλμ. νέας σιδηροδρομικής γραμμής, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, με τα οποία επιτυγχάνεται η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού διαδρόμου που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με την Καβάλα.
Παράλληλα, θα συνδέει το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης, διασχίζοντας το ανατολικό τμήμα του Νομού Καβάλας και θα καταλήγει στην ευρύτερη περιοχή Τοξοτών Ξάνθης, όπου θα συνδέεται με το υπόλοιπο δίκτυο του Ο.Σ.Ε. Η νέα γραμμή, υπολογίζεται ότι θα μειώσει κατά 3 τουλάχιστον ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. Για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες, η κατασκευή της γραμμής και η σύνδεση του εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 37 χλμ., πρόκειται να δημοπρατηθεί ανεξάρτητα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό
Τα οφέλη
Μέσω της υλοποίησης των mega αυτών σιδηροδρομικών έργων, τα λιμάνια της Β. Ελλάδας διασυνδέονται μεταξύ τους, δημιουργώντας μια συνεχή ροή εμπορευμάτων, ενώ ενώνονται και με λιμάνια της Μαύρης θάλασσας, διευκολύνοντας έτσι το διασυνοριακό εμπόριο και τις μεταφορές. Τα έργα αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και να αναβαθμίσουν γεωπολιτικά ολόκληρη την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας. Δεν αλλάζει μόνο ο «χάρτης» των μεταφορών αλλά και ευρύτερα αυτός της οικονομικής ζωής της περιοχής.
Η Βόρεια Ελλάδα, βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο του σχεδιασμού μιας σειράς εμβληματικών έργων, που θα διασυνδέσουν τις λεγόμενες κρίσιμες υποδομές -λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους εμπορευματικούς σταθμούς και τις βιομηχανικές περιοχές με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα λιμάνια της Βορείου Ελλάδας μπορούν πλέον να αποτελέσουν σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης και εμπορίου της βαλκανικής χερσονήσου και της ευρύτερης περιοχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί αυτό είναι να βελτιωθεί η διασυνδεσιμότητά τους και αυτό είναι κάτι που επιτυγχάνεται με τα έργα που υλοποιεί η ΕΡΓΟΣΕ.