Στο απεριόριστο mobile internet μεταφέρεται ο σταδιακά ο ανταγωνισμός των τριών μεγάλων παρόχων κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας, στο πλαίσιο ενίσχυσης του αριθμού των ενεργών τους συνδέσεων και κατ΄επέκταση των εσόδων τους.
Και αυτό γιατί, παρά τη συνεχιζόμενη διείσδυση του 5G, σε ό,τι αφορά τις κινητές επικοινωνίες και τις οπτικές ίνες (FFTH), στις σταθερές, μέσα στην επόμενη πενταετία, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η εταιρεία ερευνών Omdia, το μέσο μηνιαίο έσοδο ανά πελάτη (ARPU) αναμένεται να υποχωρήσει κατά 4,2%.
Παρά την πρόβλεψη αυτή, τα συνολικά έσοδα αναμένεται να παρουσιάσουν για το ίδιο διάστημα αύξηση της τάξεως του 14%, καθώς θα αυξάνεται ο αριθμός των ενεργών χρηστών.
Στόχος, λοιπόν, των τηλεπικοινωνιακών παρόχων είναι να κερδίσουν μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας« των υποψηφίων συνδρομητών κάνοντας δελεαστικές προσφορές, όχι μόνο σε χρόνο ομιλίας και γραπτά μηνύματα (SMS), αλλά και σε όγκο δεδομένων.
Η σταδιακή αύξηση, ακόμη και η απελευθέρωση του όγκου δεδομένων, είτε σε συνδυαστικά πακέτα, είτε και μέσω μεμονωμένων προσφορών ήδη προσελκύει σημαντικό αριθμό συνδρομητών, κυρίως στις ηλικιακές ομάδες από 18 ως 45 ετών, οι οποίοι τείνουν να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και τις εφαρμογές του εν κινήσει, ακόμη και στις μετακινήσεις τους στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Από την άλλη πλευρά, στις αγορές κινητής τηλεφωνίας, όπως αναφέρει και η σχετική έρευνα της Omdia είναι πλέον προφανές ότι το 5G δεν θα είναι αρκετό για να αντισταθμίσει την πτώση του ARPU, καθώς οι πελάτες δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για αυτό. Μάλιστα, όπως τονίζουν οι αναλυτές στην έκθεση «…οι απεριόριστες υπηρεσίες ροής δεδομένων και βίντεο, που ομαδοποιήθηκαν αποκλειστικά σε συμβόλαια 5G, είχαν κάποια επιτυχία, αλλά αυτό δίνει στις εταιρείες του κλάδου των κινητών τηλεπικοινωνιών μόνο την ψευδαίσθηση μιας ανόδου του 5G ARPU».
Αναδιάρθρωση τιμολογίων mobile data
Αντίθετα, στις αγορές σταθερής ευρυζωνικής σύνδεσης, η μετάβαση στην οπτική ίνα είχε καθαρά θετικό αντίκτυπο στις περισσότερες περιπτώσεις, καθώς η τεχνολογία προσφέρει μια πολύ αναγκαία αλλαγή στην ποιότητα των υπηρεσιών οικιακής ευρυζωνικότητας εν μέσω πανδημίας.
Ωστόσο, αγορές με υψηλή διείσδυση οπτικών ινών βλέπουν σημαντική πτώση στο ARPU, όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Κίνα, καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός και δεν υπάρχει σαφής πορεία δημιουργίας εσόδων για τους πελάτες οπτικών ινών μετά τη μετάβαση.
Με το συγκεκριμένο, αυτό πλαίσιο, σαφώς διαγεγραμμένο, είναι φανερό ότι στην Ελλάδα και οι τρεις πάροχοι κινητής τηλεφωνίας βρίσκονται σε μια διαδικασία αναδιάρθρωσης των τιμολογίων τους σε ότι αφορά το mobile internet. Η αναδιάρθρωση αυτή περιλαμβάνει και τη σταδιακή χαλάρωση του ορίου των MB ή GB που παρέχονται σε κάθε πακέτο ή μεμονωμένη υπηρεσία.
Σήμερα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές προσφορές που κάνουν οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας για νέους πελάτες ή οι πρόσθετες προσφορές σε υφιστάμενους πελάτες, μια σύνδεση κινητής με απεριόριστα δεδομένα, η οποία περιλαμβάνει και υπηρεσίες φωνής και SMS μπορεί να κοστίζει από 38 ως 54 ευρώ μηνιαίως ανάλογα το πακέτο ή τον πάροχο. Ο μοναδικός περιορισμός είναι ότι ο πελάτης θα πρέπει να συνάψει διετές συμβόλαιο.
Αν ληφθεί υπόψη το κόστος που έχει μια γραμμή VDSL, το οποίο αρχίζει να διαμορφώνεται από τα 23 ευρώ και άνω ανάλογα με την ταχύτητα, το είδος της γραμμής, αν δηλαδή είναι απλή ευρυζωνική ή FFTH και τις επιπλέον παροχές, είναι εύκολο να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η «ψαλίδα» των χρεώσεων έχει αρχίσει να κλείνει σαφώς υπέρ των κινητών τηλεπικοινωνιών.
Βεβαίως σημαντικό ρόλο στην πτώση των τιμολογίων του mobile internet δεν διαδραμάτισε μόνο ο ανταγωνισμός των εταιρειών, αλλά και θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η μείωση της χρέωσης ανά GB που είχαν κάνει και οι τρεις τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι προ τριετίας και η οποία οδήγησε την τιμή του GB κάτω από το ένα ευρώ.
Η επόμενη πράξη του ανταγωνισμού, λοιπόν, μεταξύ των μεγάλων «παικτών» της κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας θα διαδραματιστεί, πέραν των υπηρεσιών 5G και στις χρεώσεις του mobile internet, το οποίο ως ένα βαθμό θα κρίνει και την εξέλιξη των μεριδίων της αγοράς.