Φωτογραφία αρχείου
Οι Χούθι φέρνουν αναταράξεις και στην αυτοκινητοβιομηχανία
Houthi Media Center via AP
Houthi Media Center via AP
Φωτογραφία αρχείου

Οι Χούθι φέρνουν αναταράξεις και στην αυτοκινητοβιομηχανία

Άμεσες συνέπειες και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας έχουν οι επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Δύο μεγάλες εταιρείες, η Tesla και η Volvo ανακοίνωσαν ότι αναστέλλουν μέρος της παραγωγής τους στην Ευρώπη λόγω έλλειψης εξαρτημάτων.

Υπενθυμίζεται ότι τα ξημερώματα της Παρασκευής, ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία εξαπέλυσαν επιθέσεις εναντίον στόχων των σιιτών παραστρατιωτικών, που υποστηρίζονται από το Ιράν, προκειμένου να τους επιφέρουν σημαντικό πλήγμα ώστε να σταματήσουν να διαταράσσουν μία από τις σημαντικότερες ναυτιλιακές οδούς του κόσμου.

Οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν περαιτέρω αυτή την εβδομάδα, καθώς αυξήθηκαν οι ανησυχίες ότι τα πλοία που μεταφέρουν τα πάντα, από ρούχα, τηλέφωνα και μπαταρίες αυτοκινήτων, θα πρέπει να αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, την ταχύτερη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του αναμενομένου.

Η μεγαλύτερη αναταραχή στην αλυσίδα εφοδιασμού μετά την πανδημία του κορονοϊού κινδυνεύει να εκτροχιάσει την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, ενώ οι υψηλότερες τιμές των ναύλων και του πετρελαίου θα μπορούσαν να αναζωπυρώσουν τον πληθωρισμό. Η Διώρυγα του Σουέζ αντιπροσωπεύει περίπου το 12% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Patrick Pleul/Pool via AP, File

Αναστέλλει μέρος της παραγωγής η Tesla

Την Πέμπτη, η Tesla ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αυτοκινήτων στο εργοστάσιό της κοντά στο Βερολίνο από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 11 Φεβρουαρίου, επικαλούμενη έλλειψη εξαρτημάτων μετά την αναδρομολόγηση πολλών πλοίων γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής.

«Οι ένοπλες συγκρούσεις στην Ερυθρά Θάλασσα και οι σχετικές μετατοπίσεις στις διαδρομές μεταφοράς μεταξύ Ευρώπης και Ασίας μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έχουν αντίκτυπο στην παραγωγή στο Γκρουνχέιντε», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Tesla. «Οι σημαντικά μεγαλύτεροι χρόνοι μεταφοράς δημιουργούν ένα κενό στις αλυσίδες εφοδιασμού», επισήμανε η αυτοκινητοβιομηχανία, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει ποια εξαρτήματα καθυστέρησαν να φτάσουν στο εργαστάσιό της στο οποίο συναρμολογεί ηλεκτρικά οχήματα προς πώληση στην Ευρώπη.

Shutterstock

Και η Volvo

Παράλληλα, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, που έχει εξαγοραστεί από το 2010 από την κινεζική Zhejiang Geely Holding Group, ανακοίνωσε ότι θα διακόψει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Γκεντ του Βελγίου για τρεις ημέρες την επόμενη εβδομάδα λόγω καθυστερημένης παράδοσης κιβωτίων ταχυτήτων.

Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες με δεξαμενόπλοια έχουν σταματήσει να χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα μετά τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ και της Βρετανίας κατά των Χούθι της Υεμένης.

Εκτός από τις τρομοκρατικές επιθέσεις που δυσχεραίνουν το εμπόριο μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, δυσκολίες υπάρχουν και στην άλλη μεγάλη θαλάσσια αρτηρία μέσω της Διώρυγας του Παναμά όπου παρατηρείται χαμηλή στάθμη των υδάτων λόγω ξηρασίας.

Shutterstock

Μεγαλύτερα και πιο ακριβά δρομολόγια

Ναυτιλιακοί κολοσσοί όπως η Maersk και η Hapag-Lloyd στέλνουν τα πλοία τους σε μακρύτερα και ακριβότερα δρομολόγια γύρω από την Αφρική.

Την περασμένη Παρασκευή, η Maersk δήλωσε ότι αναμένει ότι η αναδρομολόγηση, η οποία προσθέτει περίπου 10 ημέρες και περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια σε επιπλέον καύσιμα σε ένα ταξίδι από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη, θα διαρκέσει για το ορατό μέλλον.

Και οι δύο εταιρείες χαιρέτισαν την Παρασκευή τις κινήσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας της ναυτιλίας στην περιοχή.

Πολλές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Geely, της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας βάσει πωλήσεων, της σουηδικής εταιρείας οικιακού εξοπλισμού IKEA και της βρετανικής εταιρείας λιανικής πώλησης ρούχων Next NXT.L, έχουν προειδοποιήσει για πιθανές καθυστερήσεις στις παραδόσεις αγαθών.

Ορισμένοι λιανοπωλητές αποθηκεύουν τα αποθέματά τους πριν από τις διακοπές του Σεληνιακού Νέου Έτους στην Κίνα και αναζητούν αεροπορικές ή σιδηροδρομικές εναλλακτικές λύσεις σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα άδεια ράφια την άνοιξη.

«Εάν η διακοπή του διαύλου της Ερυθράς Θάλασσας διαρκέσει άλλες 2-3 εβδομάδες, αναμένω να δούμε ελλείψεις προϊόντων στα ράφια τον Απρίλιο και τον Μάιο», δήλωσε ο Σεθ Φρέντρικσον, αντιπρόεδρος του τμήματος διαχείρισης προϊόντων της FourKites.

Είπε ότι οι υψηλότερης ποιότητας, μεγαλύτεροι λιανοπωλητές μπορούν να στραφούν στη χρήση ακριβότερων αεροπορικών μεταφορών, γεγονός που θα φάει τα περιθώρια κέρδους.

Οι κινήσεις της Tesla και της Volvo θα εντείνουν τις ανησυχίες για τον αντίκτυπο στην παραγωγή. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν επίσης να υποστούν ελλείψεις από τη σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Η εξάρτηση από τόσα πολλά βασικά εξαρτήματα από την Ασία, και συγκεκριμένα από την Κίνα, ήταν ένα πιθανό αδύναμο σημείο στην αλυσίδα εφοδιασμού κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε ο Σαμ Φιοράνι της AutoForecast Solutions, η οποία παρακολουθεί τις αλυσίδες εφοδιασμού και την παραγωγή αυτοκινήτων. «Δεν μπορεί να πιστέψει κανείς ότι είναι μόνοι τους, μόνο οι πρώτοι που αντανακλούν το ζήτημα», επισήμανε.

Οι μετοχές της Tesla σημείωναν πτώση 3% στις πρώτες συναλλαγές στη Νέα Υόρκη και η Volvo Car σημείωνε πτώση 3,7% στη Στοκχόλμη το μεσημέρι της Παρασκευής.

Η Stellantis ανακοίνωσε ότι δεν έχει δει «σχεδόν καμία επίπτωση» στην παραγωγή και έχει χρησιμοποιήσει αεροπορικές μεταφορές σε περιορισμένες περιπτώσεις.

Shutterstock

Πάντως, άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BMW, η Volkswagen και η Renault δήλωσαν την Παρασκευή ότι η παραγωγή τους δεν επηρεάστηκε.

Αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην Ασία για προμήθειες μπαταριών.

Η περιοχή αντιπροσώπευε το 67% των εισαγωγών εξαρτημάτων της ΕΕ για μπαταρίες EV κατά τους 12 μήνες έως τις 30 Σεπτεμβρίου και λίγο πάνω από τα δύο τρίτα των αποστολών μπαταριών ιόντων λιθίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P Market Intelligence.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι αναλυτές στην Ευρώπη έχουν προειδοποιήσει τους τελευταίους μήνες ότι οι πωλήσεις EV δεν αυξάνονται τόσο γρήγορα όσο ελπίζαμε, με ορισμένες εταιρείες να μειώνουν τις τιμές σε μια προσπάθεια να ενισχύσουν τη ζήτηση.