Η εξέλιξη των μέσων προώθησης των λιανικών πωλήσεων, η αυτοματοποίηση των διαδικασιών σε όλα τα στάδια λειτουργίας μια εμπορικής επιχείρησης αλλά και η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι οι τρεις βασικοί πυλώνες που θα αλλάξουν ριζικά τα δεδομένα στο λιανεμπόριο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Morgan Stanley.
Ήδη, όπως αναφέρει ο Simeon Gutman αναλυτής για τους τομείς λιανεμπορίου τροφίμων, ένδυσης, υπόδησης καθώς και μικρών και μεγάλων οικιακών συσκευών και αθλητικών ειδών και οργάνων, «η χρήση των Big data (μεγάλων δεδομένων) δημιουργεί μια νέα ροή εσόδων με τη χρήση των μέσων λιανικής πώλησης, τα οποία επιτρέπουν στους λιανοπωλητές να χρησιμοποιούν τις γνώσεις των καταναλωτών τους για εξατομικευμένη διαφήμιση οποιασδήποτε μάρκας. Η αυτοματοποίηση καθιστά επίσης τη διανομή πιο αποτελεσματική και συμβάλλει στην αύξηση των κερδών».
Μέσα λιανικής πώλησης
Τα μέσα λιανικής πώλησης είναι, ουσιαστικά, ένα είδος σύγχρονης διαφήμισης που χρησιμοποιεί τα δεδομένα υφιστάμενων πελατών των λιανοπωλητών για τη δημιουργία στοχευμένων διαφημιστικών εκστρατειών. Οι μεγαλύτεροι λιανοπωλητές επωφελούνται περισσότερο επειδή μπορούν να επενδύσουν περισσότερο σε αυτές τις τεχνολογίες, οδηγώντας τις επιχειρήσεις σε ταχύτερη ανάπτυξη και υψηλότερο μερίδιο αγοράς. Παράλληλα, η υψηλή επισκεψιμότητά προσφέρει νέες ευκαιρίες στους διαφημιζόμενους να προσεγγίσουν τους καταναλωτές και να επηρεάσουν τη συμπεριφορά τους.
Για παράδειγμα, υπάρχει η onsite διαφήμιση, η οποία τοποθετεί τα προϊόντα του διαφημιζόμενου σε περίοπτη θέση στον ιστότοπο του λιανοπωλητή ή στη σελίδα αποτελεσμάτων αναζήτησης, ενώ η offsite διαφήμιση προβάλλει διαφημίσεις στο ευρύτερο διαδίκτυο.
Τα μέσα λιανικής πώλησης εξελίσσονται σε μία από τις πιο κερδοφόρες πηγές εσόδων για τους λιανοπωλητές, πολλοί από τους οποίους συνάπτουν συμφωνίες για εξωτερική συνεργασία με εταιρείες τεχνολογίας διαφημίσεων για την υλοποίηση των διαφημιστικών τους εκστρατειών αντί να αναπτύσσουν την τεχνολογία στο εσωτερικό τους. Οι αναλυτές της Morgan Stanley αναμένουν ότι η ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία των μέσων λιανικής θα φτάσει τα 130 δισ. δολάρια, ή περίπου το ένα τέταρτο των συνολικών διαδικτυακών διαφημιστικών δαπανών, μέχρι το επόμενο έτος, δημιουργώντας ευκαιρίες 104 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 26 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αντίστοιχα, για τους λιανοπωλητές και τους συνεργάτες τους στον τομέα της τεχνολογίας διαφημίσεων.
Αυτοματοποίηση
Σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και να ενισχύσουν την κερδοφορία, οι λιανοπωλητές μπορούν να χρησιμοποιούν την αυτοματοποίηση για να αυξήσουν την αποδοτικότητα τους ως και στο 70% σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες ρουτίνας, ως το 2025.
Αυτός ο μετασχηματισμός μπορεί να συμβάλει στον εξορθολογισμό των λειτουργιών με τη διαχείριση και την ανάλυση των αποθεμάτων, τη βελτιστοποίηση των αλυσίδων εφοδιασμού και την αυτοματοποίηση των συστημάτων στα σημεία πώλησης.
Πέρα από την εξοικονόμηση κόστους, τα άλλα οφέλη της αυτοματοποίησης περιλαμβάνουν τη δυνατότητα των λιανοπωλητών να αναπτύξουν το προσωπικό σε πιο στρατηγικούς ή πελατειακούς ρόλους, τη μείωση της πιθανότητας ανθρώπινου λάθους στη διαχείριση παραγγελιών, τον βελτιωμένο ποιοτικό έλεγχο και τις υψηλότερες πωλήσεις, που προκύπτουν από τη βελτιωμένη εμπειρία των πελατών.
Η κλίμακα και η πολυπλοκότητα των λειτουργιών των μεγαλύτερων λιανοπωλητών δημιουργούν μια σημαντική ευκαιρία για τη βελτίωση της αποδοτικότητας μέσω της αυτοματοποίησης. Με περισσότερους τομείς ανοιχτούς στην καινοτομία, η πιθανή εξοικονόμηση κόστους καθιστά την απόδοση της επένδυσης πιο ελκυστική, ενώ οι μεγαλύτεροι λιανοπωλητές μπορούν να επενδύσουν στη ρομποτική και τα αυτόνομα συστήματα με τρόπο που οι μικρότερες επιχειρήσεις δεν μπορούν.
«Η αυτοματοποίηση θα μπορούσε να μειώσει το κόστος των λιανοπωλητών που βρίσκονται σε καλύτερη θέση έως και 20% με την πάροδο του χρόνου, γεγονός που μεταφράζεται σε διεύρυνση του περιθωρίου κέρδους κατά 50 έως 100 μονάδες βάσης», αναφέρει, χαρακτηριστικά ο Gutman.
Τεχνητή Νοημοσύνη
Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να προωθήσει το επόμενο κύμα ανάπτυξης στον τομέα του λιανικού εμπορίου καθώς νέες περιπτώσεις χρήσης της αναδύονται συνεχώς. Οι λιανοπωλητές είναι σε θέση να συλλέγουν και να αξιοποιούν καλύτερα τα δεδομένα των καταναλωτών για να φέρουν περισσότερους πελάτες στις πλατφόρμες τους, να αναλύουν τις τάσεις αγορών, να βελτιώνουν τα αποτελέσματα αναζήτησης και να βελτιστοποιούν τη διανομή με ρομπότ.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί βασικό στοιχείο της εφαρμογής των μέσων λιανικής πώλησης, καθώς οι λιανοπωλητές αξιοποιούν τα δεδομένα αγοράς των πελατών για την καλύτερη στόχευση και εξατομίκευση της διαφήμισης.
Ο τομέας των ειδών παντοπωλείου - σούπερ μάρκετ δίνει ένα καλό παράδειγμα των διαφόρων χρήσεων της ΤΝ, η οποία θα μπορούσε να βελτιώσει τις συστάσεις για τις ηλεκτρονικές αγορές ειδών παντοπωλείου και να οδηγήσει στην ανάπτυξη της επόμενης γενιάς «προσωπικών βοηθών αγορών» που θα μπορούσαν να προβλέπουν, να προτείνουν και να παραγγέλνουν είδη παντοπωλείου.
Θα μπορούσε να παρέχει δεδομένα για τη διαφήμιση, που αποτελεί κύριο μοχλό αύξησης των ποσοστών αποδοχής και της κερδοφορίας για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικών παντοπωλείων.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι κάθε ποσοστιαία μονάδα αύξησης της διαφήμισης ως ποσοστό των δαπανών για online παντοπωλεία το 2025 θα πρόσθετε επιπλέον 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια στα έσοδα. Συνολικά, οι καλύτερα τοποθετημένοι λιανοπωλητές θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν μεταξύ 5% και 10% του κόστους με την τεχνητή νοημοσύνη, αποφέροντας έως και 25 μονάδες βάσης για την επέκταση του περιθωρίου κέρδους με την πάροδο του χρόνου.
«Οι εταιρείες με εκτεταμένα σύνολα δεδομένων (big data), προθυμία να διερευνήσουν εναλλακτικές ροές εσόδων και ισχυρή εστίαση στη λειτουργική αποδοτικότητα είναι πιθανό να επωφεληθούν περισσότερο», λέει ο Gutman. «Και τα οφέλη θα μπορούσαν να είναι σημαντικά, τόσο από την άποψη της αύξησης των εσόδων όσο και της εξοικονόμησης κόστους», προσθέτει.