Ο βασικός λόγος που ο τομέας των σούπερ μάρκετ δεν αποτελεί πόλο έλξης για τα επενδυτικά funds, τα οποία αποφεύγουν την είσοδο στην ελληνική αγορά, είναι ότι παρουσιάζει χαμηλά περιθώρια κέρδους, παρά τις υψηλές επενδύσεις και τη σύνθετη φύση του, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής της METRO και πρόεδρο της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ).
Στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa, ο κ. Παντελιάδης υπογράμμισε ότι δεν ανησυχεί για την πιθανότητα διείσδυσης ξένων επενδυτών στον κλάδο, καθώς το ενδιαφέρον είναι ανύπαρκτο.
Παράλληλα, αναφερόμενος στη δραστηριοποίηση της Motor Oil στη λιανική, τόνισε ότι δεν εκτιμά πως η εταιρεία θα προχωρήσει στην αγορά σούπερ μάρκετ, καθώς υπάρχουν πιο ελκυστικές επενδυτικές επιλογές για αυτήν.
Συγκεκριμένα, ανέφερε: «Έχω έναν λόγο για τον οποίο δεν φοβάμαι πόσοι ανταγωνιστές θα μπουν στη λιανική. Έχουμε το προνόμιο να είμαστε σε έναν κλάδο, ο οποίος για τον βαθμό των επενδύσεων και της περιπλοκότητας που έχει, απολαμβάνει πάρα πολύ μικρή κερδοφορία. Για αυτό και δεν φοβάμαι κανένα fund και για αυτό δεν έχει μπει κανένα fund στην Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα, για αυτό και δεν έρχονται ξένοι στην Ελλάδα. Δεν προσελκύει ανταγωνιστές. Δεν έχουμε περιθώρια κερδών. Δεν με απασχολεί αν θα μπει η Motor Oil, όχι γιατί δεν μπορεί να το κάνει αλλά γιατί έχει πολύ καλύτερα μέρη να επενδύσει και το κάνει».
Σχετικά με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας στις προωθητικές ενέργειες, υποστήριξε ότι θα καταπολεμήσει τις παραπλανητικές προσφορές που υπήρχαν μέχρι σήμερα, προσφέροντας μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά. Ωστόσο, δεν προβλέπει σημαντική μεταβολή στη μέση τιμή των προϊόντων, καθώς η συνολική επίδραση θα είναι ουδέτερη.
Επιπλέον, αναγνώρισε τη θετική επίδραση των παρεμβάσεων του πρώην υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα στις τιμές των προϊόντων προσωπικής υγιεινής και καθαρισμού. Αν και αρχικά εκφράζονταν αμφιβολίες, οι προσφορές διατηρήθηκαν και οι τιμές μειώθηκαν, οδηγώντας σε πραγματικά οφέλη για τους καταναλωτές.
Στο κομμάτι της κατανάλωσης, παρατήρησε μια τάση αυξημένων επισκέψεων στα σούπερ μάρκετ, αλλά με μειωμένο ύψος αγορών ανά επίσκεψη. Αυτό αποτυπώνει τη δυσκολία που αντιμετωπίζει ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού, περίπου 20%, το οποίο πιέζεται οικονομικά. Ο ίδιος χαρακτήρισε την κατάσταση κοινωνικό πρόβλημα, καθώς το διαθέσιμο εισόδημα εξαντλείται ακόμη και για βασικά αγαθά, όπως τα τρόφιμα.
Αποκλιμάκωση των τιμών στο ελαιόλαδο
Αναφερόμενος στις τιμές, υπογράμμισε ότι υπάρχουν προκλήσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, όπως το κακάο και ο καφές, λόγω προβλημάτων στην παγκόσμια παραγωγή, καθώς και στο μοσχαρίσιο κρέας εξαιτίας περιβαλλοντικών πολιτικών στη Βόρεια Ευρώπη.
Αντίθετα, στο ελαιόλαδο καταγράφεται αποκλιμάκωση τιμών ενώ εκτιμά ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων θα παραμείνει σε πολύ χαμηλά επίπεδα το 2025.
Ωστόσο, εμφανίστηκε λιγότερο αισιόδοξος για τη γενικότερη οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη, επισημαίνοντας ότι η πολιτική της ΕΕ δημιουργεί αρνητικές επιπτώσεις. Παρόλα αυτά, η ελληνική οικονομία διατηρεί θετική πορεία ανάπτυξης, αν και όχι στο βέλτιστο επίπεδο, αποτελώντας εξαίρεση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πώς αντιδρά στο deal Μασούτης - Κρητικός
Στο επιχειρηματικό περιβάλλον, ο κ. Παντελιάδης δεν προβληματίζεται για το ενδεχόμενο εξαγοράς της αλυσίδας Κρητικός από τη Μασούτης, καθώς θεωρεί ότι η στρατηγική της METRO διαμορφώνεται ανεξάρτητα από τις κινήσεις του ανταγωνισμού.
Παράλληλα, αναμένει περαιτέρω συγκέντρωση στην ελληνική αγορά, όπως συμβαίνει διεθνώς, χωρίς όμως να πιστεύει ότι η δική του εταιρεία πρέπει να προχωρήσει σε εξαγορές ως απάντηση σε πιθανές συγχωνεύσεις ανταγωνιστών.
«Το τι κάνει ο ανταγωνισμός το κοιτάμε αλλά τέτοιου είδους κινήσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν και δεν θεωρούμε ότι πρέπει να επηρεάζουν τη δική μας πολιτική. Σε τελευταία ανάλυση ο αριθμός των καταστημάτων που υπάρχουν στην αγορά δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντίθετα με μια εξαγορά μικραίνει, γιατί κάποια συμπίπτουν. Το αν με αυτή την εξαγορά ο Μασούτης βρεθεί σε νούμερα πάνω από εμάς στην κατάταξη, δεν μπορεί αυτό να επηρεάσει την πολιτική μας», εξήγησε.
Σχετικά με τις επιδόσεις της METRO, ανέφερε ότι το 2024 η εταιρεία σημείωσε αύξηση πωλήσεων λίγο κάτω από 5%, αν και οι αρχικοί στόχοι δεν επιτεύχθηκαν λόγω της απροσδόκητα χαμηλής ανόδου των τιμών. Παρά ταύτα, η κερδοφορία διατηρήθηκε στα επιθυμητά επίπεδα, ενώ οι επενδύσεις του ομίλου ανήλθαν στα 50 εκατ. ευρώ. Το 2025 ξεκίνησε ικανοποιητικά, με οριακά αρνητικό πληθωρισμό και ελαφρώς ανοδικούς όγκους πωλήσεων.
Σε ό,τι αφορά στην επέκταση του δικτύου, η METRO άνοιξε δύο νέα εταιρικά καταστήματα το 2024 και 25 franchise, ενώ σχεδιάζει τέσσερα έως πέντε νέα καταστήματα και 35 νέα franchise για το 2025. Παράλληλα, προωθεί τη συνένωση αποθηκών σε Μάνδρα και Ασπρόπυργο, με επένδυση 50-70 εκατ. ευρώ, η οποία βρίσκεται στη διαδικασία αδειοδότησης.
Τέλος, σχετικά με την είσοδο της Motor Oil στη λιανική, ο κ. Παντελιάδης εκτίμησε ότι η δραστηριότητά της επικεντρώνεται κυρίως σε μικρές αλυσίδες και προϊόντα αυθόρμητης κατανάλωσης, χωρίς να επηρεάζει τον κύριο όγκο των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ.
Συνολικά, ο όμιλος METRO συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές και επέκταση του δικτύου του, διατηρώντας σταθερή στρατηγική ανάπτυξης ανεξάρτητα από τις εξελίξεις στον ανταγωνισμό.
Για το 2025 ο όμιλος στοχεύει στην προσθήκη 4-5 εταιρικών καταστημάτων και 35 franchise. Αν και υπάρχουν σχέδια και για την ανάπτυξη του δικτύου cash & carry δεν προβλέπεται να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος έτους.