«Υπάρχουν τα εργαλεία πλέον για να μπορέσουμε να εξακριβώσουμε αυτού του είδους τις πρακτικές, ακριβώς επειδή είναι επαναλαμβανόμενες», επισήμανε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ, ερωτηθείς αν μπορούν να ελεγχθούν οι infuencers για το πώς εργάζονται, αμείβονται και λειτουργούν εν γένει.
Συγκεκριμένα, σημείωσε:
«Υπάρχουν τα εργαλεία πλέον για να μπορέσουμε να εξακριβώσουμε αυτού του είδους τις πρακτικές, ακριβώς επειδή είναι επαναλαμβανόμενες και ακόμα και μια φιλική σχέση που μπορεί να έχει κάποιος με μια επιχείρηση όταν καταντά να γίνεται μαύρη διαφήμιση - από τη στιγμή που δεν αναφέρεται στους καταναλωτές ότι είναι ένα διαφημιστικό, μια διαφημιστική προσπάθεια - προφανώς είναι προβληματική από την άποψη της καταναλωτικής νομοθεσίας.
Υπάρχει πλέον η δυνατότητα να το εντοπίζουμε αυτό.
Δεν βασιζόμαστε στους ελέγχους, οι οποίοι γίνονται απλώς με το μάτι, αλλά με τη χρήση ηλεκτρονικών εργαλείων, τα οποία μας επιτρέπουν να εντοπίζουμε την επαναληψιμότητα αυτών των περιπτώσεων και άρα να δικαιολογείται η επαγγελματική σχέση.
(…) Στο μέτρο που συμμετείχε η Ελλάδα είχαμε 20 περιπτώσεις, είναι δειγματοληπτικό αυτό. Δεν σημαίνει ότι περιλάμβανε προφανώς όλους τους influencers οι οποίοι δραστηριοποιούνται.
Όμως είναι πολύ κρίσιμο να πούμε ότι είναι πολύ σημαντικό οι influencers να καταλάβουν ότι αυτό που κάνουν είναι εμπορική δραστηριότητα, πρέπει να φορολογούνται, πρέπει να προστατεύουν και να ακολουθούν τη νομοθεσία περί προστασίας του καταναλωτή».
Κληθείς να σχολιάσει την προσφυγή στο ΣτΕ του «Συνδέμου Επιχειρήσεων Παιδικών Τροφών και Ειδικής Διατροφής Ελλάδος» για να ακυρωθεί το πλαφόν κέρδους στο βρεφικό γάλα, ανέφερε:
«Κοιτάξτε, κάθε επιχείρηση και κάθε διηγούμενος μπορεί να προσφύγει στο δικαστήριο κατά των αποφάσεων και των νόμων του κράτους.
Σε κάθε περίπτωση όμως, η πολιτεία αισθάνεται ασφαλής υπό την έννοια τα μέτρα αυτά έχουν πρωτίστως έκτακτο χαρακτήρα και στο μέτρο που ο χάρτης αυτός είναι έκτακτος και δικαιολογείται από τις περιστάσεις, προφανώς είναι και συνταγματικά ανεκτά. Αυτό βέβαια δεν μπορούμε προφανώς να προδικάσει τις αποφάσεις του δικαστηρίου, αλλά η θέση της πολιτείας είναι αυτή».
Για τον πληθωρισμό, υπογράμμισε:
«Ο πληθωρισμός και η ακρίβεια γενικώς είναι ένα βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία και ο πληθωρισμός είναι κάτι το οποίο δυστυχώς δεν είναι ένα ελληνικό φαινόμενο. Είναι παγκόσμιο, το οποίο αντιμετωπίζουμε όλοι μαζί.
Ο λόγος για τον οποίο είχαμε λίγο υψηλότερο πληθωρισμό τους τελευταίους μήνες σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση, ήταν ακριβώς επειδή συγκρινόμαστε με βάση τη περσινή χρονιά όπου ο πληθωρισμός είναι χαμηλότερος σε όλη την Ευρώπη.
Άρα τελικά αυτό που έγινε και πέτυχαν τα μέτρα της κυβέρνησης ήταν να καθυστερήσουν τον πληθωρισμό, ώστε να φτάσει όσο πιο αργά γίνεται στα ελληνικά νοικοκυριά.
Φαίνεται ότι πλέον - και αυτή είναι η εικόνα που υπάρχει όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη την Ευρώπη - ότι έχουμε μια αποκλιμάκωση σταθερή και του βασικού πληθωρισμού και του πληθωρισμού των τροφίμων.
Ακριβώς επειδή η επιτοκιακή πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει αρχίσει και αποδίδει καρπούς.
Ωστόσο, και τα μέτρα τα οποία έχει λάβει η κυβέρνηση και κυρίως τα μέτρα τα οποία έχουν μόνιμο και διαρθρωτικό χαρακτήρα, φαίνεται ότι έχουν επίδραση σε συγκεκριμένες αγορές βασικών προϊόντων. Αυτό αποτυπώνεται πλέον και στα στατιστικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας και ελπίζουμε ότι αυτή η πορεία θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες (…)
Πάντοτε είμαστε σε εγρήγορση και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο λαμβάνονται διαρκώς μέτρα, ειδικά όταν υπάρχει υψηλή ζήτηση καταναλωτική. Για παράδειγμα τώρα, κατά τη διάρκεια του Πάσχα, υπάρχουν δύο κατηγορίες προϊόντων.
Μεγάλες κατηγορίες προϊόντων στις οποίες παρατηρείται αυξημένη ζήτηση είναι τα τρόφιμα, το πασχαλινό τραπέζι και τα τραπέζια της Μεγάλης Εβδομάδας. Ομοίως, ένα άλλο ζήτημα είναι τα παιχνίδια, οι λαμπάδες που αφορούν τους μικρούς μας φίλους και καταναλωτές. Εκεί λοιπόν υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση.
Υπάρχει κίνδυνος ο πληθωρισμός να δημιουργήσει προβλήματα στους καταναλωτές και γι αυτό το λόγο λαμβάνονται μέτρα.
Τα μέτρα όμως τα οποία λαμβάνονται το τελευταίο χρονικό διάστημα, έχουν διαρθρωτικό χαρακτήρα, με σκοπό σιγά – σιγά να μειώσουν τις τιμές, ει δυνατόν και τον πληθωρισμό σε κατηγορίες αγαθών στα οποία παρουσιάζονται στρεβλώσεις στην αγορά».