Η SPAR, η διεθνής αλυσίδα σούπερ μάρκετ που ιδρύθηκε το 1932 στην Ολλανδία από τον Adriaan van Well, έχει δημιουργήσει μια αναπτυξιακή πορεία στον παγκόσμιο λιανικό τομέα.
Μέσω της θυγατρικής της SPAR International, η εταιρεία έχει καταφέρει να επεκταθεί σε 48 χώρες, λειτουργώντας περισσότερα από 13.990 καταστήματα σε 4 ηπείρους και εξυπηρετώντας καθημερινά πάνω από 14,7 εκατομμύρια καταναλωτές.
Το 2023, οι παγκόσμιες πωλήσεις της SPAR ανήλθαν σε 47,1 δισ. ευρώ. Παρά την παγκόσμια επιτυχία, η SPAR συνεχίζει να αναζητά νέες ευκαιρίες ανάπτυξης σε αγορές με υψηλό δυναμικό ανάπτυξης, με την Ελλάδα να είναι μία από αυτές.
Η τρίτη προσπάθεια στην ελληνική αγορά
Οι Ολλανδοί της SPAR προετοιμάζουν την τρίτη τους απόπειρα με στόχο να εδραιώσουν το σήμα στην ελληνική αγορά, ύστερα από δύο αποτυχημένες προσπάθειες στο παρελθόν. Αυτήν τη φορά, οι συζητήσεις για την επόμενη μέρα της SPAR στην Ελλάδα βρίσκονται σε τελικό στάδιο, με τις διαπραγματεύσεις να αφορούν τη συμφωνία που λήγει μεταξύ SPAR Hellas και SPAR International στο τέλος του 2024.
Η νέα συμφωνία φαίνεται να μεταφέρει την ανάπτυξη του σήματος στην ελληνική αγορά στον όμιλο Βερούκα, ο οποίος διαχειρίζεται την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Bazaar.
Αν και η συμφωνία δεν έχει κλείσει πλήρως, οι πηγές που γνωρίζουν τις διαπραγματεύσεις θεωρούν ελάχιστες τις πιθανότητες να χαλάσει το deal την τελευταία στιγμή. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο όμιλος Βερούκα αναλαμβάνει την ανάπτυξη νέων καταστημάτων SPAR σε όλη την Ελλάδα, με ιδιαίτερη έμφαση σε περιοχές υψηλής τουριστικής κίνησης και το κέντρο της Αθήνας. Η ανάπτυξη αφορά κυρίως καταστήματα με μέγεθος έως 400 τ.μ. και στόχο να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση για οργανωμένο λιανεμπόριο στην Ελλάδα.
Το σχέδιο ανάπτυξης του ομίλου Βερούκα
Η συνεργασία με τον όμιλο Βερούκα αναμένεται να συμβάλει στην ενίσχυση του δικτύου SPAR στην Ελλάδα, με προοπτική να επεκταθούν τα καταστήματα και οι υπηρεσίες σε όλη τη χώρα. Εφόσον κλείσει η συμφωνία, οι συνεργάτες της SPAR Hellas που ήδη λειτουργούν καταστήματα με το σήμα SPAR θα έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τη συνεργασία τους με το νέο καθεστώς, το οποίο θα επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και την ανανέωση του δικτύου.
Αν και η SPAR στην Ελλάδα ξεκίνησε με φιλόδοξα σχέδια για δημιουργία 330 καταστημάτων και τζίρο άνω των 600 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021, η πραγματικότητα ήταν πιο δύσκολη, με αρκετούς συνεργάτες να αποχωρούν από το δίκτυο. Παρά τις δυσκολίες και τις αποτυχίες της προηγούμενης συνεργασίας με τη SPAR Hellas, η εταιρεία φαίνεται να προσπαθεί για μια νέα αρχή στην ελληνική αγορά με τη βοήθεια του ομίλου Βερούκα.
Η ιστορία της SPAR στην Ελλάδα
Η πρώτη επαφή της SPAR με την ελληνική αγορά χρονολογείται το 1968, όταν οι αδελφοί Βερόπουλοι έφεραν το σήμα SPAR στην Ελλάδα και προσπάθησαν να δημιουργήσουν ένα οργανωμένο δίκτυο καταστημάτων μέσω του μοντέλου franchise. Το πρώτο κατάστημα με την επωνυμία «Βερόπουλος-SPAR» άνοιξε το 1973, αλλά η συνεργασία με την SPAR δεν είχε διάρκεια.
Η αλυσίδα πέρασε σε νέα χέρια το 2016, όταν ο όμιλος METRO εξαγόρασε τη Βερόπουλος, διακόπτοντας τη συνεργασία με την SPAR και αφήνοντας το σήμα να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά. Η δεύτερη απόπειρα της SPAR να επιστρέψει στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε το 2017, όταν η SPAR International ήρθε σε συμφωνία με τον Γιώργο Βογιατζάκη και τον όμιλο Αστέρας για την ίδρυση της SPAR Hellas το 2018. Παρά τις υψηλές φιλοδοξίες για ανάπτυξη, η εταιρεία αντιμετώπισε δυσκολίες και έφυγαν αρκετοί συνεργάτες.
Ο όμιλος SPAR λειτουργεί σύμφωνα με ένα μοναδικό μοντέλο που συνδυάζει την ανάπτυξη εταιρικών καταστημάτων με την υποστήριξη ανεξάρτητων λιανοπωλητών. Οι συνεργαζόμενοι λιανοπωλητές επωφελούνται από τη χρήση της παγκόσμιας τεχνογνωσίας της SPAR στον σχεδιασμό, τη λειτουργία και τις υπηρεσίες.
Ο ρόλος της Ελλάδας
Η Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική αγορά για τη SPAR, λόγω του δυναμικής ανάπτυξης του τομέα του οργανωμένου λιανεμπορίου. Αν η νέα συμφωνία με τον όμιλο Βερούκα επιβεβαιωθεί, αναμένεται να ενισχυθεί το δίκτυο SPAR στη χώρα, με περισσότερα καταστήματα, και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της εταιρείας στην αγορά των σούπερ μάρκετ.
Επιπλέον, το νέο επιχειρηματικό μοντέλο που συνδυάζει τη συνεργασία με ανεξάρτητους λιανοπωλητές και την εφαρμογή παγκόσμιας τεχνογνωσίας, αναμένεται να βοηθήσει τη SPAR να προσαρμοστεί στις ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών και να ανταγωνιστεί μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα.
Η τρίτη προσπάθεια της SPAR στην ελληνική αγορά με τη συνεργασία του ομίλου Βερούκα σηματοδοτεί την επανέναρξη μιας νέας στρατηγικής για την εδραίωση του σήματος στη χώρα μας. Η εταιρεία σκοπεύει να επεκταθεί με μικρότερα καταστήματα, και με στόχο να κερδίσει έδαφος στην ελληνική αγορά, ειδικά σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση και έντονο αστικό ενδιαφέρον. Αν η νέα συνεργασία αποδώσει, θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό παράγοντα στην ενίσχυση του ανταγωνισμού στον τομέα του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα.