Η κίνηση του ομίλου Air France-KLM να αποκτήσει συμμετοχή στις Σκανδιναβικές Αερογραμμές αποτελεί πρόγευση του τι θα ακολουθήσει στην επόμενη μεγάλη μάχη εξαγοράς στην Ευρώπη, τη μάχη για την πορτογαλική ΤΑΡ.
Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας σχεδιάζει να ιδιωτικοποιήσει την ΤΑΡ, πουλώντας ποσοστό τουλάχιστον 51% στον κρατικό αερομεταφορέα μετά το πράσινο φως πρόσφατα από το υπουργικό συμβούλιο.
Οι εναπομείναντες κρατικοί αερομεταφορείς της Ευρώπης έχουν δυσκολευτεί από τον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν από εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair, και η Wizz Air, με αποτέλεσμα την είσοδο των μεγάλων ομίλων Lufthansa, Air-France –KLM και IAG για την αναδιάρθρωση και διάσωση τους.
Η συμφωνία με τη SAS στις αρχές Οκτωβρίου που είδε την αμερικανική επενδυτική εταιρεία Castlelake να γίνεται ο νέος μεγαλομέτοχος στις Σκανδιναβικές Αερογραμμές μαζί με την Air France-KLM και το Δημόσιο της Δανίας ήταν άλλη μια αναδιάρθρωση σε μια από τις παλιές αεροπορικές φίρμες της Ευρώπης.
Η Air France-KLM θα αποκτήσει ποσοστό 19,9% στη SAS που σημαίνει περιορισμένη επιρροή στην αναδιάρθρωση της αεροπορικής εταιρείας. Η προσέγγιση αυτή των «ίσων αποστάσεων» μπορεί να αποδειχτεί ελκυστική στην περίπτωση της πορτογαλικής ΤΑΡ.
Η τακτική του ομίλου Air France-KLM είναι να επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες στις οποίες επενδύει να διατηρούν τις λειτουργίες τους και τη μάρκα τους. Μετά τη συγχώνευση των αερομεταφορέων της Γαλλίας και της Ολλανδίας, και οι δύο εξακολουθούν να πετούν με τα δικά τους χρώματα και πολλές από τις λειτουργίες τους παραμένουν ξεχωριστές.
Αντίθετα, ο γερμανικός όμιλος Lufthansa και ο αγλλοισπανικός IAG που πιθανότατα θα δώσουν επίσης τη μάχη για την απόκτηση της ΤΑΡ είναι γνωστοί για βαθύτερες αναδιαρθρώσεις των αεροπορικών εταιρειών που εξαγοράζουν, εξορθολογίζοντας τις επιχειρηματικές πρακτικές και το εμπορικό σήμα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου των αερομεταφορών, στην ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ πολλά θα εξαρτηθούν από τις υποσχέσεις που πιθανώς να δώσει η Air France-KLM για τη διατήρηση του ξεχωριστού εμπορικού σήματος όπως και των λειτουργιών στην Πορτογαλία.
Η συμφωνία με τη SAS ήταν πετυχημένη κίνηση για τον γαλλο-ολλανδικό όμιλο καθώς αφαιρεί μια αεροπορική εταιρεία από τη σφαίρα επιρροής της Lufthansa στη Βόρεια Ευρώπη και επίσης από τη συμμαχία Star Alliance.
Τώρα θα επιχειρήσει να επαναλάβει την πρόσφατη επιτυχία και να αρπάξει την ΤΑΡ πριν πέσει στα χέρια της Lufthansa, εγχείρημα στο οποίο θα αντιμετωπίσει έντονο ανταγωνισμό και υψηλό τίμημα.
Όπως ξεκαθάρισε ο όμιλος νωρίτερα αυτόν το μήνα, επαναλαμβάνοντας το δυνατό ενδιαφέρον του για την ΤΑΡ, η απόκτηση συμμετοχής στις Σκανδιναβικές Αερογραμμές δεν επηρεάζει την ικανότητα του να λάβει μέρος στην ιδιωτικοποίηση του πορτογαλικού αερομεταφορέα.
Η Λισαβόνα θέλει να βρει έναν εταίρο που θα της επιτρέψει να διασώσει την αεροπορική εταιρεία χωρίς την απώλεια του εμπορικού σήματος, τους εγχώριους κόμβους και την πορτογαλική ταυτότητα.
Η πιο χαλαρή προσέγγιση του ομίλου Air France-KLM σε θέματα μάνατζμεντ ίσως αποδειχτεί το χρυσό εισιτήριο στο να αποκτήσει τις αεροπορικές συνδέσεις με προορισμούς στη Λατινική Αμερική.
Η διατήρηση της ακεραιότητάς της αποτελεί προτεραιότητα για την ΤΑΡ και αυτό θα έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας σε έναν γάμο με την Air France-KLM, εκτιμούν οι αναλυτές.
Υπάρχουν βέβαια προκλήσεις όπως τα εποπτικά εμπόδια και οι εγκρίσεις από τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές αρχές που ενδεχομένως να καθυστερήσουν τη διαδικασία.
Η εταιρεία private equity Apollo Global Management, που πέρυσι προέβη σε κεφαλαιακή ένεση $700 εκατ. στη SAS και αναγκάστηκε να αποκτήσει μετοχική συμμετοχή, αντιμετώπισε κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έβαζαν εμπόδια σε μη Ευρωπαίους επενδυτές για την απόκτηση μετοχικού ελέγχου αεροπορικής εταιρείας.
Αυτό που θεωρείται βέβαιο είναι το ότι η Πορτογαλία θέλει ο αγοραστής της TAP να είναι μια καλής φήμης και ισχυρή αεροπορική εταιρεία που όχι μόνο θα ενισχύσει τον κόμβο της Λισαβόνας, αλλά και τα αεροδρόμια, όπως το Πόρτο.