Η βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση - σημαντικός παράγοντας του sustainability - αφορά την προώθηση πόρων και την αποδοτικότητα της ενέργειας, την προώθηση βιώσιμων υποδομών και παροχών πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες καθώς τις πράσινες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, στοχεύοντας έτσι σε μία πιο ποιοτική ζωή για όλους.
Η εφαρμογή τις βοηθά στη συνολική επίτευξη των σχεδίων ανάπτυξης, μειώνοντας μελλοντικά το οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον οικονομικό ανταγωνισμό ενώ συμβάλλει στη μείωση της φτώχειας.
Η βιώσιμη παραγωγή και κατανάλωση αποβλέπει στο «να παράγει περισσότερα και καλύτερα με όσο το δυνατόν λιγότερα», αυξάνοντας τα καθαρά κέρδη ευημερίας από τις οικονομικές δραστηριότητες μέσω της μείωσης της χρήσης πόρων, της υποβάθμισης και της μόλυνσης του κύκλου ζωής.
Επίσης, βελτιώνει την ποιότητα ζωής. Εμπλέκει διάφορους φορείς συμπεριλαμβανομένων επιχειρήσεων, καταναλωτών, ερευνητών, επιστημόνων, καταστημάτων λιανικού εμπορίου, μέσων ενημέρωσης, υπηρεσιών που συνεργάζονται για την ανάπτυξη, καθώς και εκείνους που είναι υπεύθυνοι για τη χάραξη της πολιτικής.
Απαιτεί ακόμη, μία συστημική προσέγγιση και συνεργασία μεταξύ παραγόντων που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα από τον παραγωγό έως τον καταναλωτή.
Προϋποθέτει την εμπλοκή των καταναλωτών μέσω ενημέρωσης και εκπαίδευσης σχετικά με τη βιώσιμη κατανάλωση και τον βιώσιμο τρόπο ζωής. Αυτό καθίσταται δυνατό παρέχοντας τους επαρκή πληροφόρηση μέσω προτύπων και συστημάτων επισήμανσης και προτρέποντάς τους να συμμετάσχουν σε βιώσιμες δημόσιες συμβάσεις μεταξύ άλλων.
Ήδη από πέρσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προχωρήσει σε μια δέσμευση υπέρ της βιώσιμης κατανάλωσης με την οποία οι επιχειρήσεις παροτρύνονται να στηρίξουν τους καταναλωτές στην αναζήτησή τους για βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες.
Συγκεκριμένα με την πρωτοβουλία αυτή, η Ε.Ε. καλεί τις εταιρείες να αναλάβουν εθελοντική δέσμευση για την υποστήριξη της βιώσιμης κατανάλωσης, πέραν των όσων απαιτούνται από τη νομοθεσία.
Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μέρος του Νέου Καταναλωτικού Θεματολογίου. Μια πιλοτική εφαρμογή ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2021 και αρκετές εταιρείες (συμπεριλαμβανομένων μικρών επιχειρήσεων) έχουν ήδη αναλάβει τη δέσμευση.
Αναλαμβάνοντας τη δέσμευση, η εταιρεία δεσμεύεται να τηρήσει το πρώτο σημείο και τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω σημεία:
- Να προσδιορίσει το αποτύπωμα άνθρακα και να το μειώσει θέτοντας στόχους που μπορούν να μετρηθούν και να ελεγχθούν τα επόμενα χρόνια.
- Nα προσδιορίσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα (το οποίο σχετίζεται με άλλους περιβαλλοντικούς δείκτες, όπως οι επιπτώσεις που σχετίζονται με το νερό, τον αέρα, τους πόρους, τη χρήση γης και την τοξικότητα) και να το μειώσεi,
- Nα αυξήσει την «κυκλικότητα» στις δραστηριότητές (π. χ. Χρησιμοποίηση περισσότερα ανακυκλωμένα υλικά ή υλικά που προέρχονται από βιώσιμες πηγές, να παράγετε λιγότερα απόβλητα, να μειώνετε την κατανάλωση ενέργειας στις διαδικασίες παραγωγής)
- Να σέβεται την κοινωνική βιωσιμότητα σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού της εταιρείας σας (π. χ. να περιγράφετε τις εσωτερικές διαδικασίες που διασφαλίζουν τη βιώσιμη παραγωγή, να καταχωρίζετε τα προϊόντα σας με αναγνωρισμένα σήματα)
Στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία μπορούν να συμμετάσχουν εταιρείες όλων των μεγεθών που κατασκευάζουν μη διατροφικά προϊόντα ή παρέχουν υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένων των λιανοπωλητών), οι οποίες πρέπει είτε να έχουν έδρα στην Ε.Ε., είτε να μπορούν να αποδείξουν σημαντική δραστηριότητα στην Ε.E. Για να λάβουν μέρος οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 να υποβάλουν αίτηση στο πλαίσιο της δέσμευσης για βιώσιμη κατανάλωση ή να υποβάλουν αίτηση στο πλαίσιο της δέσμευσης για πράσινη κατανάλωση.