Με άνοδο της τάξεως του 10% σε σχέση με την περσινή χρονικά αναμένεται να κλείσει το 2022 ο τζίρος των online συναλλαγών στη χώρα μας, παρά την ελαφρά κάμψη στον ρυθμό ανόδου, που σημειώνει, λόγω της εξόδου της αγοράς από την «οξεία» φάση της πανδημίας.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται σε έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, στοιχεία της οποίας επεξεργάστηκε και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), ο τζίρος των e- συναλλαγών αναμένεται να κλείσει στα 15,8 δισ.ευρώ έναντι 14,4 δισ.ευρώ το 2021., καθώς όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας επιλέγουν τα ψηφιακά κανάλια αγορών, με αποτέλεσμα την τελευταία εξαετία, να παρουσιάζεται σημαντική άνοδος.
Όπως αποδεικνύεται από τα μεγέθη, οι online πωλήσεις στην Ελλάδα υπερ-τριπλασιάστηκαν μέσα σε έξι χρόνια (2017-2022), καθώς το 2017 μόλις που κινούνταν στα επίπεδα των 5 δισ.ευρώ.
Παράλληλα, σημαντική είναι και η διεύρυνση της συνεισφοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου και στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν της χώρας. Ετσι, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αναμένεται να συνεισφέρουν το 7,74% του ελληνικού ΑΕΠ για το 2022, από μόλις 2,68% πριν από μια πενταετία.
Όπως στον υπόλοιπο κόσμο έτσι και στη χώρα μας η χρονιά στην οποία το ηλεκτρονικό εμπόριο έλαβε μεγάλη ώθηση προς τα πάνω, με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις να εκτοξεύονται κατά 77% ήταν το 2020, λόγω της πανδημίας. Από το 2020 και μετά, ο ρυθμός ανάπτυξης του e-commerce κάμπτεται σε μεγάλο βαθμό, αλλά η ανοδική πορεία παραμένει.
Όπως παρατηρούν τα στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «η μείωση του ρυθμού αύξησης του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου μετά το 2020, υποδηλώνει πιθανότατα το γεγονός ότι καθώς οι αγορές εξέρχονται από την «οξεία» φάση της πανδημίας, επέρχεται κάποιου είδους σταθεροποίηση αναφορικά με τις αγορές που πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά».
Σε ό,τι αφορά τα στατιστικά στοιχεία περισσότεροι από 7 στους 10 Έλληνες (ποσοστό 71%) εκτιμάται ότι θα κάνουν ηλεκτρονικές αγορές έως τα τέλη του 2022, όταν έναν χρόνο νωρίτερα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 69%, ενώ το 2017 μόλις που έφτανε το 45%.
Σημαντική η συνεισφορά του ecommerce στο σύνολο της Ευρώπης
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, αν και το ποσοστό των χρηστών που κάνουν διαδικτυακές αγορές παρουσιάζει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 2017 και 2021 και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω σύμφωνα με την πρόβλεψη για το 2022, οι ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζουν αρκετά ανομοιογενή εικόνα.
Χώρες, όπως η Ολλανδία, η Δανία και η Νορβηγία παρουσιάζουν ποσοστά υψηλότερα του 90% για το 2021, ενώ στον αντίποδα χώρες, όπως η Βοσνία, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο έχουν επιδόσεις κάτω του 40%. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 24η θέση στο σύνολο των 38 χωρών με ποσοστό το οποίο για το 2021 ανήλθε σε 69%.
Πάντως, ανεξάρτητα με την ανομοιογένεια που επικρατεί μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, η συμβολή του ηλεκτρονικού εμπορίου και στην ευρωπαϊκή οικονομία μπορεί να χαρακτηρισθεί ως πολύ σημαντική. Σύμφωνα με τη μελέτη του E-commerce Europe, στοιχεία της οποίας έλαβε υπ όψη η Επιτροπής Ανταγωνισμού, η αύξηση του λιανικού ηλεκτρονικού εμπορίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι δεδομένη, με τον ρυθμό της να παρουσιάζει διακυμάνσεις μεταξύ των χωρών. Διακυμάνσεις, οι οποίες μάλιστα κυμαίνονται μεταξύ μίας και τριών ποσοστιαίων μονάδων στις 38 ευρωπαϊκές χώρες, που κοιτά η μελέτη.
Από τα 38 αυτά κράτη, το υψηλότερο ποσοστό ανάπτυξης στον κύκλου εργασιών του B2C (λιανικού) ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2021 παρουσίασε η Εσθονία με ρυθμό 47%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία με αντίστοιχους ρυθμούς της τάξεως του 29%. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 32η θέση αυτής της λίστας.