Τα ζόρια της αυτοκινητοβιομηχανίας και οι αντιδράσεις των επιχειρήσεων
Shutterstock
Shutterstock

Τα ζόρια της αυτοκινητοβιομηχανίας και οι αντιδράσεις των επιχειρήσεων

Από το 2020 και μετά η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία μας αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις και το 2025 δεν αποτελεί εξαίρεση. Μπορεί τα προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδων να ανήκουν πλέον στο παρελθόν αλλά ο φόβος του εμπορικού πολέμου και των δασμών, η αδύναμη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Δύση, η κινεζική επέλαση ανά τον κόσμο και η αναμενόμενη ριζική αλλαγή πολιτικής στις ΗΠΑ κρατούν άγρυπνους όλους τους υψηλόβαθμους αξιωματούχους των βιομηχανιών της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Είναι σχεδόν αδύνατον να βρούμε μία δυτική αυτοκινητοβιομηχανία που δεν αντιμετωπίζει κάποιο σοβαρό πρόβλημα, και οι σχετικές ειδήσεις κατακλύζουν κυριολεκτικά τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Καθώς είναι πρακτικά αδύνατον να ασχοληθεί κανείς με τα νέα όλων των επιχειρήσεων, σήμερα θα δούμε λίγα πράγματα για κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, παλαιές και νέες. 

Η Aston Martin (AML LONDON) είναι το αγαπημένο αυτοκίνητο του πράκτορα James Bond, ο οποίος μας απασχόλησε τις προηγούμενες ημέρες με την οριστική ένταξή του στον τεχνολογικό «κολοσσό» Amazon. Αυτό όμως είναι το τελευταίο που ανησυχεί τους μετόχους μειοψηφίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, βασικοί μέτοχοι της οποίας είναι ο Καναδός επιχειρηματίας Lance Stroll, το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας και ο Κινέζος μεγιστάνας των αυτοκινήτων Li Shufu. Μετά από πολλές διοικητικές αλλαγές και αρκετές αυξήσεις κεφαλαίου, οι μέτοχοι είναι απογοητευμένοι και ελπίζουν πως ο διευθύνων σύμβουλος Adrian Hallmark θα καταφέρει να οδηγήσει την εταιρεία στην κερδοφορία χωρίς να χρειαστεί νέα αύξηση κεφαλαίου.

Τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη 26η Φεβρουαρίου, μαζί με κάποιες διοικητικές αποφάσεις, μάλλον δεν τους καθησύχασαν. Ο Hallmark ανακοίνωσε την απόλυση του 5% των εργαζομένων της εταιρείας στην προσπάθεια μείωσης του κόστους λειτουργίας, αναγνώρισε την καθυστέρηση στην ετοιμασία του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου της εταιρείας, μεταθέτοντας για το απώτερο μέλλον την κυκλοφορία του.

Ο διευθύνων σύμβουλος ουσιαστικά δήλωσε πως το μέλλον της εταιρείας θα εξαρτηθεί από τις πωλήσεις του υβριδικού υπεραυτοκινήτου Valhalla, οι πωλήσεις του οποίου αναμένεται να αρχίσουν στο δεύτερο μισό του 2025 και να βοηθήσουν την Aston Martin να επιτύχει θετική οργανική κερδοφορία μέσα στο 2025 και ακόμα καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα στα επόμενα χρόνια. Καθώς το αυτοκίνητο αναμένεται να κοστίζει περίπου 1,1 εκατομμύριο δολάρια και η παραγωγή δε θα ξεπεράσει τις 999 μονάδες, είναι φανερό πως πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον και δύσκολο στοίχημα.

Η πρώτη αντίδραση των μετόχων έδειξε πως δεν έχουν πειστεί ακόμα, αφού η μετοχή έπεσε εκείνη την ημέρα κατά 12% και πλησίασε και πάλι τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 52 εβδομάδων.

Το βράδυ της προηγούμενης ημέρας είχε ανακοινώσει τα δικά της αποτελέσματα η αμερικανική Lucid (LCID NASDAQ), η οποία έχει ένα προϊόν που έχει αποσπάσει πολύ καλές κριτικές, διαθέτει πολύ καλή τεχνολογία αλλά δεν πουλάει αρκετά για να φέρει κέρδη στην επιχείρηση. Τα αποτελέσματα του τελευταίου τριμήνου του 2024 ήταν καλύτερα του αναμενομένου και οι επενδυτές μάλλον χάρηκαν.

Χάρηκαν επίσης από τις εκτιμήσεις της διοίκησης για τις πωλήσεις του 2025 που αναμένονται κοντά στις 17.000 αυτοκίνητα, πολύ πάνω από τα 10.241 του 2024. Η μετοχή κινήθηκε ανοδικά κατά 10% στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες ηλεκτρονικών συναλλαγών αμέσως μετά τα νέα. Λίγο αργότερα όμως η εικόνα αντιστράφηκε και με την έναρξη της συνεδρίασης της 26ης Φεβρουαρίου, η μετοχή έπεσε κατά 10% και πλέον.

Ο λόγος για τη χειροτέρευση των πραγμάτων ήταν η ανακοίνωση της αποχώρησης του διευθύνοντος συμβούλου και εκ των ιδρυτών της εταιρείας, Peter Rawlinson. Η είδηση προκάλεσε σοκ στην αγορά και μεγάλες μειώσεις στην τιμή στόχο για τη μετοχή από χρηματιστηριακούς αναλυτές. Κανείς δεν κατάλαβε τι έγινε αλλά είναι φανερό πως η αγορά θεωρεί πολύ αρνητική αυτή την εξέλιξη, η οποία φέρνει στο μυαλό των επενδυτών και πάλι τον φόβο νέας αύξησης κεφαλαίου, την οποία όπως συνήθως θα καλύψει το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Σαουδικής Αραβίας που κατέχει το 60% της εταιρείας. 

Την 26η Φεβρουαρίου είχαμε και μία ανακοίνωση από τη μεγαλύτερη παραδοσιακή αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, την General Motors (GM NYSE). Η ανακοίνωση δεν είχε σχέση με τα οικονομικά της αποτελέσματα, τα οποία είχαν γίνει γνωστά πριν μερικές εβδομάδες, αλλά με την ανταμοιβή των μετόχων. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα αυξήσει το μέρισμά της κατά 25%, ανεβάζοντας τη μερισματική απόδοση στο 1,2% περίπου αλλά το σημαντικό είναι πως θα ξοδέψει 6 ακόμα δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει τις μετοχές της.

Στην ανακοίνωση, η διευθύνουσα σύμβουλος Mary Barra ανέφερε πως η πορεία της εταιρείας είναι τέτοια που της επιτρέπει να επενδύει στο μέλλον της επιχείρησης, να κρατά σε καλή κατάσταση τον ισολογισμό της και να επιστρέφει χρήματα στους μετόχους της. Τα νέα χαροποίησαν τους επενδυτές, οι οποίοι αμέσως ανέβασαν τη μετοχή κατά 5%, ξεχνώντας τους φόβους για τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει η εταιρεία από τους πιθανούς δασμούς και τον απειλούμενο εμπορικό πόλεμο.

Η γενναιόδωρη ανταμοιβή των μετόχων είναι σίγουρα ένα σημάδι ισχύος το οποίο σβήνει, τουλάχιστον για λίγο, όλες τις ανησυχίες. Αυτό το ξέρει καλά η διοίκηση, καθώς μαζί με τα 6 δισεκατομμύρια της συγκεκριμένης ανακοίνωσης, το σύνολο των χρημάτων που θα έχουν διατεθεί για την αγορά ιδίων μετοχών θα φτάσει τα 22 δισεκατομμύρια δολάρια από το τέλος του 2023 μέχρι το τέλος του 2025. Γνωρίζοντας πως η συνολική χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας είναι κοντά στα 49 δισεκατομμύρια δολάρια καταλαβαίνουμε πόσο βοηθούν τη μετοχή αυτές οι αγορές. 

Μία άλλη νέα εταιρεία που ανακοίνωσε τα αποτελέσματά της πρόσφατα, το βράδυ της 20ής Φεβρουαρίου, είναι η Rivian (RIVN NASDAQ). Η κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχει συνάψει στρατηγική συμφωνία με τη γερμανική Volkswagen για να μοιραστεί με αυτήν την τεχνολογία που έχει αναπτύξει, ανακοίνωσε πωλήσεις και κέρδη ανώτερα των αναμενομένων, ενώ ανέφερε πως το μεικτό της κέρδος είναι πλέον θετικό καθώς ο όγκος των πωλήσεων έχει αρχίσει να ανεβαίνει. Στη συνέχεια όμως, ήρθε μία σχετική απογοήτευση από την εκτίμηση της διοίκησης για πωλήσεις περίπου 50.000 οχημάτων το 2025, σημαντικά κάτω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για 55.000 οχήματα.

Έτσι, η μετοχή ξεκίνησε την επόμενη μέρα με σημαντική πτώση της τάξης του 10%, πριν ανακάμψει και κλείσει με απώλειες 4,70% στα 12,97 δολάρια. Τις επόμενες ημέρες η μετοχή διολίσθησε αλλά απέφυγε την καταστροφή, ίσως γιατί οι επενδυτές ξέρουν πως το μέλλον της εταιρείας θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό από την τύχη του μοντέλου R2, το οποίο αναμένεται για το πρώτο μισό του 2026. Αν επαληθευθεί η πρόβλεψη του διευθύνοντος συμβούλου R.J. Scaringe πως αυτό το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί και αν τους επόμενους μήνες φανεί πως υπάρχει αρκετή ζήτηση για το αυτοκίνητο, τότε οι μέτοχοι θα νοιώσουν σίγουρα ανακούφιση. Μέχρι τότε όμως θα κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα. 

Όπως είναι φυσικό, η κάθε εταιρεία αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο τις μεγάλες προκλήσεις της εποχής, προσπαθώντας να διασφαλίσει την επιτυχή αντιμετώπιση των δυσκολιών και να κρατήσει κοντά τους μετόχους της. Για μία μεγάλη παραδοσιακή εταιρεία όπως η General Motors η οποία έχει ακόμα μεγάλα έσοδα από τις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων αυτό είναι σαφώς πιο εύκολο. Για τις μικρότερες ή τις νεώτερες, τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα και είναι σχεδόν αδύνατον να μη δώσουν στους μετόχους τους κάποια απογοητευτικά ή ανησυχητικά νέα, όσο αισιόδοξες και να είναι για το μέλλον. Ανεξαρτήτως όμως μεγέθους και ηλικίας, όλες οι εταιρείες γνωρίζουν πως η ομαλότητα θα αργήσει να επιστρέψει στη λειτουργία τους.