Δεν είναι πια ευσεβείς πόθοι, δεν είναι ευχές, είναι πραγματικότητα. Ο λόγος για τα οικονομικά και άλλα κίνητρα που δίνονται για την αγορά αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων – δηλαδή πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων μπαταρίας. Η μεγάλη αλλαγή πλεύσης της πολιτείας, με την υιοθέτηση κινήτρων για την προώθηση των εν γένει ηλεκτρικών οχημάτων, στο πλαίσιο του προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά»[1] είναι πλέον γεγονός, ενώ τα κίνητρα που δίνονται δεν αφορούν μόνο τους απλούς πολίτες-ιδιώτες, αλλά και τις επιχειρήσεις[2], ανοίγοντας ένα νέο πεδίο δράσεων και ευκαιριών.
Με τον κατάλογο των επιλέξιμων[3] προς επιδότηση 100% ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας Battery Electric Vehicles / BEVs - η οποία στον β’ κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» φτάνει και για φυσικά, και για νομικά πρόσωπα έως τα 8.000 ευρώ - να αριθμεί σήμερα περίπου 348 επιβατικά και 158 ελαφρά επαγγελματικά μοντέλα, είναι φανερό ότι η ηλεκτροκίνηση δίνει, πλέον, ένα έντονο παρών στην καθημερινότητά μας. Εξάλλου ο πρώτος κύκλος του προγράμματος βοήθησε να ταξινομηθούν σχεδόν 7.000 ηλεκτρικά οχήματα – αριθμός ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα.
Αυτό, τώρα, που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μια εταιρία είναι ότι προβλέπεται επιδότηση 30% και έως 8.000 € είτε για αγορά ηλεκτρικού οχήματος, είτε για μακροχρόνιες μισθώσεις - χωρίς υποχρέωση εξαγοράς – εφόσον μιλάμε για μέχρι 20 οχήματα (για 21 οχήματα και πάνω η επιδότηση φτάνει το 20% - έως 6.000€). Ενώ ιδιαίτερης μνείας αξίζει η έξτρα επιδότηση των 4.000€ ανά αυτοκίνητο που προβλέπεται για εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε νησιά.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η επιδότηση της ηλεκτροκίνησης δεν περιορίζεται μόνο στον κόσμο των τεσσάρων τροχών, αλλά αφορά και τα δίκυκλα. Για παράδειγμα, προβλέπεται επιδότηση έως και κατά 30% της αγοράς ηλεκτρικών δικύκλων κατηγορίας L1e έως L4e και με μέγιστο ποσό επιδότησης τα 1.300 ευρώ.
Στο σημείο αυτό πρέπει κανείς να υπενθυμίσει τις δυνατότητες που προσφέρονται από την υιοθέτηση της ηλεκτροκίνησης σε επίπεδο εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, καθώς δίνεται η δυνατότητα σε μια επιχείρηση να διαμορφώσει ένα πιο φιλικό προς το περιβάλλον και την κοινωνία προφίλ, συμβατό με τους ευρωπαϊκούς στρατηγικούς στόχους.
Ενώ η ελεύθερη πρόσβαση σε υπάρχουσες και μελλοντικές ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας οχημάτων (δακτύλιος), σε συνδυασμό με τις ετοιμαζόμενες θέσεις ελεύθερης στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων, είναι ένα ζωτικής σημασίας προσόν για επιχειρήσεις και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στο κέντρο της πόλης.
Τα ηλεκτρικά «καίνε» πολύ λίγο
Ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αναμφισβήτητα η σημαντικότατη μείωση του κόστους κίνησης και εν γένει του κόστους χρήσης των οχημάτων της. Παρά δε τις συνεχείς διακυμάνσεις στις τιμές των καυσίμων και της ενέργειας το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εξακολουθεί να προσφέρει σημαντική μείωση του κόστους κίνησης (κατά 65% έως 75%) κάτι που με τη βοήθεια και του μειωμένου κόστους συντήρησης μεταφράζεται σε ετήσιο όφελος ακόμα και άνω των 2.500 ευρώ.
Με την αξιοποίηση δε των ανταγωνιστικών οικονομικών προγραμμάτων που προσφέρει η ELPEDISON ως σύγχρονος πάροχος ενέργειας, μπορεί κανείς να δει το κόστος αυτό να μειώνεται ακόμα περισσότερο, λόγω των ιδιαίτερα χαμηλών χρεώσεων του ρεύματος. Έτσι, πολύ γρήγορα αποσβένεται το επιπλέον κόστος της τιμής αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και η επιχείρηση (ή ο ελεύθερος επαγγελματίας) έχει κέρδος για κάθε χιλιόμετρο που διανύει το όχημα ή τα οχήματά του.
Στα παραπάνω πρέπει κανείς να προσθέσει το πολύ σημαντικό όφελος των υπέρ-αποσβέσεων για τις επιχειρήσεις που αφορούν όχι μόνο τα ίδια τα αυτοκίνητα αλλά και τον εξοπλισμό φόρτισης, και τα μισθώματα τους (στην περίπτωση που αυτά αποκτώνται με τη μέθοδο της μακροχρόνιας μίσθωσης). Για παράδειγμα, ή δαπάνη αγοράς ή/και μίσθωσης ηλεκτρικού οχήματος έως 40.000 ευρώ είναι προσαυξημένη κατά 50% και μειώνει το φορολογητέο εισόδημα.
Όπως επίσης προσαυξημένη, κατά 30%, είναι η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης φορτιστών στους χώρους των επιχειρήσεων, ενώ η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης είναι προσαυξημένη κατά 50% (ειδικά για τα νησιά ο συντελεστής αυτός αυξάνεται στο 70%).
Στη σχετική νομοθεσία[4], δεν δυσκολεύεται κάνεις να διαπιστώσει ότι υπερ-αποσβέσεις φτάνουν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και το 90%. Και αυτό ένας οικονομικός διευθυντής μιας επιχείρησης γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει...
DriveGreen Business: Ο πεντάλογος της πράσινης μετάβασης
Το πέρασμα, λοιπόν, στην ηλεκτροκίνηση συμφέρει με την προϋπόθεση ότι θα πραγματοποιηθεί με τις σωστές προϋποθέσεις. Η χρήση των πάσης φύσεως ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να συμβαδίζει με τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής, που στην περίπτωση ενός «οικιακού» χρήστη μπορεί να έχει τη μορφή ενός επιδοτούμενου Wallbox, αλλά στην περίπτωση του στόλου μιας επιχείρησης απαιτείται μια πιο σύνθετη προσέγγιση, με πλήθος σημείων φόρτισης και, ενδεχομένως, με ευρύτερες παρεμβάσεις στο ηλεκτρικό δίκτυο της επιχείρησης.
Σε αυτό το ευαίσθητο σημείο έρχεται μια μεγάλη εταιρία ενέργειας, η ELPEDISON, να προσφέρει στη σύγχρονη επιχείρηση την τεχνογνωσία της, μέσω της υπηρεσίας DriveGreen Business. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που περιλαμβάνει:
1. Έλεγχο των εγκαταστάσεων της επιχείρησης
2. Μελέτη επάρκειας της ισχύος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης
3. Πρόταση δημιουργίας υποδομής φόρτισης βάσει ανάλυσης των απαιτήσεων (πλήθος οχημάτων, διαθέσιμος χώρος, απαιτούμενη ισχύς με βάση τα μεγέθη των μπαταριών των ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών οχημάτων κλπ.)
4.Προμήθεια, εγκατάσταση και ενεργοποίηση των φορτιστών οι οποίοι είναι επιλέξιμοι για επιδότηση μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά 2.
5.Τεχνική υποστήριξη από έμπειρους ειδικούς, με τη βοήθεια καινοτόμων λύσεων, όπως η cloud πλατφόρμα της ELPEDISON.
O παραπάνω «πεντάλογος» δεν αποτελεί μια απλή λίστα καθηκόντων αλλά μια ολιστική προσέγγιση 360ο από μια μεγάλη εταιρία, με έμπειρο, υψηλής ειδίκευσης ανθρώπινο δυναμικό, η οποία αναλαμβάνει να γίνει ο ενεργειακός σύμβουλος της επιχείρησης, απαλλάσσοντας τα στελέχη της από επιπλέον καθήκοντα και ευθύνες. Διότι είναι οι τεχνικοί της ELPEDISON που αναλαμβάνουν να οδηγήσουν στη λήψη των σωστών αποφάσεων ως προς τον εξοπλισμό που θα απαιτηθεί για την υποστήριξη των νέων οχημάτων – και εν μέρει και ως προς τα ίδια τα οχήματα που θα επιλεχθούν, καθώς αυτά θα πρέπει να είναι αντίστοιχα της υποδομής φόρτισης.
Με αυτόν τον τρόπο μπορεί κανείς να είναι σίγουρος ότι θα αξιοποιηθούν στο έπακρο όλα τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η μετάβαση σε ένα στόλο μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων, αυξάνοντας την αποδοτικότητα της επιχείρησής του.
[1] Επίσημη ιστοσελίδα του 2ου κύκλου του προγράμματος
[2] Μπορείτε να δείτε τη σχετική παρουσίαση με συνοπτικό πίνακα των κινήτρων κάνοντας κλικ εδώ
[3] Μπορείτε να δείτε τον κατάλογο με τα επιδοτούμενα ηλεκτρικά μοντέλα κάνοντας κλικ εδώ