Με ρεκόρ συμμετοχής όλων των εποχών και μεγαλύτερο εκτόπισμα από κάθε άλλη περίοδο άνοιξαν οι πύλες για τα Ποσειδώνια 2018, που αποτελούν το μεγαλύτερο ναυτιλιακό γεγονός στον κόσμο και εδώ και 50 χρόνια έχουν γίνει θεσμός.
Η... Μέκκα της παγκόσμιας ναυτιλίας είναι στην Ελλάδα σε μια έκθεση που οριοθετεί τις παγκόσμιες εξελίξεις στους θαλάσσιους δρόμους, στο εμπόριο, στις οικονομίες ολόκληρων χωρών αλλά και στις παγκόσμιες ισορροπίες συναλλάγματος και commodities.
Το παρών δίνουν 1.920 εκθέτες από 92 χώρες, παρουσιάζοντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, σε μια έκθεση παγκόσμιας εμβέλειας, που έχει γίνει πλέον... θρύλος, συμπληρώνοντας πέντε δεκαετίες διαρκούς λειτουργίας.
Φέτος καταγράφεται ρεκόρ όλων των εποχών, τόσο σε αριθμό συμμετοχών όσο και σε εκθεσιακό χώρο, ενώ η έκθεση που άνοιξε τη Δευτέρα 4 Ιουνίου τις πύλες της στο Athens Metropolitan Expo, θα κρατήσει έως την Παρασκευή 8 Ιουνίου.
Συγκριτικά με την προ διετίας έκθεση Ποσειδώνια, φέτος υπάρχει αύξηση κατά 16% στη ζήτηση για εκθεσιακό χώρο, κάτι που μαρτυρά τη δυναμική της έκθεσης. Παράλληλα, επιβεβαιώνει το εκτόπισμα της ελληνικής ναυτιλίας και το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου, ο οποίος ελέγχει τα περισσότερα πλοία και διαθέτει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα μεταφοράς φορτίου παγκοσμίως – περίπου το 20% του στόλου σε DWT και του 50% του ευρωπαϊκού!
Σημειώνεται ότι το 2017, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ξεπέρασε τα 9 δισ. ευρώ, αυξημένο σχεδόν κατά 20% συγκριτικά με το 2016.
Ο Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ. Lim Kitack, κατά την τελετή εγκαινίων δήλωσε: «Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται από την εφαρμογή των κορυφαίων σύγχρονων τάσεων παγκοσμίως, όπως η ψηφιοποίηση, η τεχνητή νοημοσύνη και η αποκαλούμενη «τέταρτη βιομηχανική επανάσταση», θα ενσωματωθούν και στη ναυτιλία με προσοχή και σεβασμό στα θέματα ασφάλειας, προστασίας του περιβάλλοντος, διεθνών εμπορικών πρακτικών και διαχείρισης του ανθρώπινου κεφαλαίου.
Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα πιο επιδραστικά μέλη του ΙΜΟ, συμβάλλοντας σταθερά και ουσιαστικά σε όλα τα θέματα που διαχειρίζεται ο Οργανισμός, στη χάραξη πολιτικών και σε τεχνικά θέματα. Και θα ήθελα με τη σημερινή ευκαιρία να εκφράσω τις ειλικρινείς ευχαριστίες μου στην Ελληνική Κυβέρνηση και στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα για την αφοσίωση και την υποστήριξη στους κοινούς στόχους μας».
Στο χαιρετισμό της, η Ευρωπαία Επίτροπος Μεταφορών κα Violeta Bulc, τόνισε: «Έχουμε ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι ο ναυτιλιακός μας τομέας θα παραμείνει ασφαλής, αειφόρος, ανταγωνιστικός και θα συνεχίσει να προσφέρει πολλές και καλές θέσεις εργασίας, στα πλοία και στη στεριά. Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι συνεργάτης σας σε όλα τα επίπεδα και ελπίζω ότι θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε το ίδιο αποτελεσματικά.
Είμαι βέβαιη ότι η μακρά ναυτιλιακή παράδοση και η πλούσια τεχνογνωσία της Ελλάδας θα αποδειχθούν ανεκτίμητα εφόδια στην κοινή μας προσπάθεια να πλεύσει ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός τομέας σε πιο προσοδοφόρα ρότα».
Θ. Βενιάμης: Οι προκλήσεις αλλά και υπερκομματικός χαρακτήρας της ναυτιλίας
Από την πλευρά του ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δήλωσε: «Για άλλη μια φορά τα Ποσειδώνια φέρνουν στο διεθνές προσκήνιο τον αναντικατάστατο ρόλο και την πολυδιάστατη σημασία της ναυτιλίας για την ευημερία των λαών του πλανήτη μας, καθώς και το αναμφισβήτητο γεγονός ότι αποτελεί το θεμέλιο για την ανάπτυξη της ευρύτερης ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Μια υπενθύμιση απολύτως αναγκαία για την κοινωνία και τους πολιτικούς αξιωματούχους και νομοθέτες σε παγκόσμιο επίπεδο, δεδομένου ότι ο καταλογισμός στη ναυτιλία δυσανάλογων ευθυνών, σε σχέση με άλλες βιομηχανίες, για οριζόντια περιβαλλοντικά θέματα οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι υπηρεσίες που αυτή προσφέρει δεν είναι ευρέως αντιληπτές στους πολίτες».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Νιώθω υποχρεωμένος, εκπροσωπώντας θεσμικά την πρώτη ναυτιλία στην παγκόσμια κατάταξη, να υπενθυμίσω ότι οι πλοιοκτήτες καλούμαστε απλώς να ανταποκριθούμε με άρτιο και υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό στις θαλάσσιες μεταφορικές ανάγκες του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο συνεχώς αναπτύσσεται λόγω των απαιτήσεων της σύγχρονης κοινωνίας. Δεν έχουμε συμμετοχή στην κατασκευή των μηχανών των πλοίων μας, ούτε ευθυνόμαστε για την ποιότητα των καυσίμων που υποχρεούμεθα να χρησιμοποιούμε.
Είναι πασιφανές ότι αν και οι κρίκοι στην αλυσίδα υπευθυνότητας είναι πολλοί, ο εύκολος στόχος, σε πολιτικό επίπεδο, είναι η πλοιοκτησία, επιλογή λανθασμένη και εντέλει μη αποτελεσματική στην πράξη.
«Η πρωτοκαθεδρία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ναυτιλιακό γίγνεσθαι όμως, δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Χωρίς ανταγωνιστικές συνθήκες λειτουργίας, η ναυτιλία ως διεθνής δραστηριότητα, ούτε επιβιώνει, ούτε εξελίσσεται. Αυτό είναι μια θεμελιώδης αρχή που δεν πρέπει να παραγκωνίζεται από οριζόντιες πολιτικές.
Όπως κάθε ναυτιλιακό κράτος, έτσι και η Ευρωπαϊκή Ένωση, καλείται να διατηρήσει τη ναυτιλία της ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη, μέσω ενός στρατηγικού σχεδιασμού με μέτρα υποστήριξης της διεθνούς φυσιογνωμίας της, προκειμένου να καρπώνεται τα συνολικότερα οφέλη από τον επιχειρηματικό αυτό παραγωγικό πυλώνα».
Και ο κ. Βενιάμης κατέληξε: «Θα ήθελα, επίσης, παρουσία των ξένων προσκεκλημένων μας, να δηλώσω ότι θεωρώ απόδειξη πολιτικής ωριμότητας του έθνους μας αλλά και της ελληνικής Πολιτείας, το γεγονός ότι με σύμπνοια και υπευθυνότητα έχουν αναγνωρίσει τον υπερκομματικό χαρακτήρα της ναυτιλίας των Ελλήνων ως εθνικό κεφάλαιο μεγάλης εμβέλειας με οικονομικά και στρατηγικά οφέλη για τον τόπο καθώς και την ειλικρινή επιθυμία των Ελλήνων πλοιοκτητών να διατηρήσουν τους στενούς τους δεσμούς με την πατρίδα και να συνδράμουν στην αναζωπύρωση της ναυτοσύνης του λαού μας».
Θ. Βώκος: Το κορυφαίο forum παγκόσμια τα Ποσειδώνια
Εκ μέρους των διοργανωτών, ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Εκτελεστικός Διευθυντής της Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε., δήλωσε: «Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση στα 50 χρόνια λειτουργίας της Έκθεσης Ποσειδώνια. Η σταθερή αύξηση του μεγέθους της έκθεσης και των συμμετοχών αποτελεί ισχυρή απόδειξη της ηγετικής θέσης που κατέχει η ελληνική ναυτιλία και της προσήλωσής της στην αριστεία, μέσω της επένδυσης σε προσωπικό υψηλής κατάρτισης, σε νέες τεχνολογίες και σε υπερσύγχρονες λύσεις φιλικές προς το περιβάλλον.
Η συνεχής ανανέωση του ελληνικού στόλου και η στρατηγική διαφοροποίησης που υιοθετούν οι Έλληνες εφοπλιστές δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα θα συνεχίσει να κατέχει και να διαχειρίζεται τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο για πολλά χρόνια ακόμα. Τα Ποσειδώνια έχουν πλέον καθιερωθεί ως το κορυφαίο forum συνάντησης και δικτύωσης των ηγετών της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας, όπου καθορίζεται η ατζέντα της πιο ισχυρής και δυναμικής βιομηχανίας στον κόσμο».