Η ταινία «Η Μορφή του Νερού» του Guillermo del Toro, ένα σκοτεινό και αλληγορικό παραμύθι με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Αμερική του 1962, κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας στην 90ή τελετή απονομής των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
«Όταν ήμουν παιδί στο Μεξικό, έβλεπα ταινίες του κλασικού σινεμά. Κι ο Steven Spielberg μου είπε, αν ανέβεις απόψε στη σκηνή, να νιώσεις μέρος αυτής της κληρονομιάς και να είσαι περήφανος. Αφιερώνω το βραβείο στους νέους, που μας δείχνουν πώς γίνονται τα πράγματα, σε όλες τις χώρες. Μεγαλώνοντας στο Μεξικό, ποτέ δεν πίστευα ότι θα μου συνέβαινε αυτό -- αλλά μου συνέβη. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη φαντασία για να μιλήσετε για όλα αυτά που συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα, μπορείτε να το κάνετε. Αυτή είναι μια πόρτα, κλοτσήστε την και μπείτε!», είπε στον ευχαριστήριο λόγο του ο σκηνοθέτης.
Η ταινία του μεξικανού σκηνοθέτη επικράτησε ανάμεσα στις υπόλοιπες οκτώ υποψήφιες: τις «Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» του Martin McDonagh, «Τρέξε!» του Jordan Peele, «Lady Bird» της Greta Gerwig, «Να με Φωνάζεις με το Όνομά σου» του Luca Guadagnino, «Δουνκέρκη» του Christopher Nolan, «Η πιο Σκοτεινή Ώρα» του Joe Wright, «The Post: Απαγορευμένα Μυστικά», του Steven Spielberg, και «Αόρατη Κλωστή» του Paul Thomas Anderson.
Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας
Ο Guillermo del Toro κέρδισε και το Όσκαρ σκηνοθεσίας για τη «Μορφή του Νερού», αφού είδε την ταινία του να αναδεικνύεται νικήτρια στην 90η τελετή των βραβείων Όσκαρ.
Βραβείο Α'' ανδρικού ρόλου
Ο Gary Oldman κέρδισε το Όσκαρ Α'' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Winston Churchill στην «Πιο Σκοτεινή Ώρα» του Joe Wright (Εξιλέωση, Άννα Καρένινα).
«Ζω χρόνια στην Αμερική κι είμαι ευγνώμων για τα δώρα που μου έδωσε. Το σπίτι μου, την οικογένειά μου, και τώρα το Όσκαρ. Οι ταινίες έδωσαν ένα όνειρο σ'' ένα αγόρι από του Σαουθάμπτον» είπε ο ηθοποιός κι ευχαρίστησε τον Joe Wright, όλους τους συνεργάτες, τον... Winston Churchill που όπως είπε χαρακτηριστικά ήταν καλή παρέα σ'' αυτή τη περιπέτεια, αλλά και τη μητέρα του που γίνεται 99 χρόνων σε λίγο καιρό και παρακολουθεί την τελετή από τον καναπέ της.
Πρόκειται για το πρώτο Όσκαρ που κερδίζει ο βρετανός ηθοποιός, αφού παρά την ερμηνευτική δεινότητα και την επιτυχημένη καριέρα του, ο Oldman βρέθηκε για πρώτη φορά υποψήφιος στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μόλις το 2011 για την ταινία «Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι».
Βραβείο Α'' γυναικείου ρόλου
Η Frances McDormand κέρδισε το Όσκαρ Α'' Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Τρεις Πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» του Martin McDonagh, όπου υποδύεται μια μητέρα που ζητά εκδίκηση από την τοπική αστυνομία της πόλης της επειδή δεν κάνει ό,τι μπορεί για να βρει τον βιαστή και δολοφόνο της κόρης της.
«Έχω κάποια πράγματα να πω. Ευχαριστώ τον Martin McDonagh - δες τι έκανες. Είμαστε ένα μάτσο αναρχικοί, αλλά τα καταφέρνουμε καλά» είπε η ηθοποιός και κάλεσε όλες τις γυναίκες που ήταν υποψήφιες απόψε, σε κάθε κατηγορία, να σηκωθούν. «Μη μας μιλάτε μόνο απόψε στο πάρτι, καλέστε μας στα γραφεία σας να μιλήσουμε για τη δουλειά μας», συμπλήρωσε.
Πρόκειται για το δεύτερο Όσκαρ στην καριέρα της αμερικανίδας ηθοποιού, 21 χρόνια μετά το βραβείο που είχε πάρει για το Fargo των αδελφών Coehn.
Bραβείο Β'' ανδρικού ρόλου
Ο Sam Rockwell αναδείχθηκε νικητής στην κατηγορία του Β'' Αντρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι», όπου υποδύεται έναν βίαιο ρατσιστή αστυνομικό. Στον ευχαριστήριο λόγο του ο Rockwell αναφέρθηκε στους γονείς του που του μετέφεραν την αγάπη τους για το σινεμά, ευχαρίστησε τους συμπρωταγωνιστές του, τη Frances McDormand και τον Woody Harelson, που «είναι οι ήρωες του», τον σκηνοθέτη της ταινίας Martin McDonagh που δεν «θα ήταν εκεί χωρίς αυτόν», και όποιον έχει κοιτάξει ποτέ μια πινακίδα!
Bραβείο Β'' γυναικείου ρόλου
Η Allison Janney κέρδισε το Όσκαρ Β΄Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο ρόλο της καταπιεστικής μητέρας της αθλήτριας καλλιτεχνικού πατινάζ Τonia Harding στο «Εγώ, η Τόνια» του Craig Gillespie. Η 59χρονη ηθοποιός χρειάστηκε να παίξει σε πάνω από 100 ταινίες προτού προταθεί για πρώτη φορά στην καριέρα της για κάποιο χρυσό αγαλματίδιο. «Τα έκανα όλα μόνη μου,» αστειεύτηκε η Allison Janney και ευχαρίστησε την «οικογένεια της ταινίας», όλους τις συνυποψήφιές της και την Joanne Woodward που της έδωσε κουράγιο παλιότερα για να κυνηγήσει μια καριέρα στην υποκριτική.
Το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου δόθηκε στον Jordan Peele για το αντιρατσιστικό θρίλερ «Τρέξε!», ενώ αυτό του Διασκευασμένου Σεναρίου στον 90χρονο James Ivory για το λυρικό ερωτικό δράμα του Luca Guadagnino «Να Με Φωνάζεις Με το Όνομά Σου».
Στην αρχή της τελετής ο αμερικανός παρουσιαστής Jimmy Kimmel αναφερόμενος στην περσινή γκάφα (όπου το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας αρχικά δόθηκε στο «La la land», ενώ είχε κερδίσει το «Moonlight»), είπε χαριτολογώντας: «Φέτος, αν ακούσετε το όνομά σας, μη σηκωθείτε αμέσως, δώστε μας λίγο χρόνο να σιγουρευτούμε...». Ακόμη, αναφέρθηκε στον παραγωγό Ηarvey Weisntein που διαγράφηκε από την Ακαδημία («μόνο άλλο ένα μέλος της Ακαδημίας είχε την ίδια ποινή, επειδή... έδινε τα screeners του»), ενώ προέτρεψε το Χόλιγουντ να αντιμετωπίσει τη σεξουαλική παρενόχληση, ώστε «οι γυναίκες να έχουν ν'' ασχοληθούν μ'' αυτήν μόνο... σ'' όλα τα υπόλοιπα πεδία της ζωής, σ'' όλο τον υπόλοιπο κόσμο».
Ακολουθεί αναλυτικά η λίστα με τα βραβεία Όσκαρ:
Καλύτερης Ταινίας: «Η Μορφή του Νερού» του Guillermo del Toro.
Σκηνοθεσίας: Guillermo del Toro για τη «Μορφή του Νερού».
Α'' Ανδρικού Ρόλου: Gary Oldman για το «H Πιο Σκοτεινή Ώρα».
A'' Γυναικείου Ρόλου: Frances McDormand για το «Οι Τρεις Πινακίδες Εξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι».
Β'' Γυναικείου Ρόλου: Allison Janney για το «Εγώ, η Τόνια».
Β'' Ανδρικού Ρόλου: Sam Rockwell για τις «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι».
Πρωτότυπου Σεναρίου: Jordan Peele για το «Τρέξε!».
Διασκευασμένου Σεναρίου: James Ivory για το «Να Με Φωνάζεις Με το Όνομά Σου».
Καλύτερου Ντοκιμαντέρ: «Icarus» των Bryan Fogel και Dan Cogan, παραγωγή Netflix.
Ξενόγλωσσης Ταινίας: «Μια Φανταστική Γυναίκα» του Sebastian Lelio.
Καλύτερου Τραγουδιού: «Remember Me» των Chisten Anderson Lopes και Robert Lope από την ταινία «Coco».
Καλύτερης Φωτογραφίας: Roger Dickins, για το «Blade Runner 2049».
Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων:«Coco».
Καλύτερης Μουσικής: Alexandre Desplat για τη «Μορφή του Νερού».
Καλύτερου Μοντάζ: Lee Smith για τη «Δουνκέρκη».
Καλύτερων Οπτικά Εφέ: John Nelson, Gurt Nefzer, Paul Lambert, Richard R. Hoover στο «Blade Runner 2049».
Καλύτερου Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους: «Heaven Is a Traffic Jam on the 405», του Frank Stiffel.
Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας: «The Silent Child» των Chris Overtone και Rachel Seldon.
Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης: Paul Denham Osterberry, Shane Viau, Jeffrey A. Melvin για τη «Μορφή του Νερού.
Κοστουμιών: Mark Bridges για την «Αόρατη Κλωστή».
Μοντάζ Ήχου: Richard King, Alex Gibson για τη «Δουνκέρκη».
Μιξάζ Ηχου: Greg Landaker, Garry A. Riso, Mark Weingarden για τη «Δουνκέρκη».
Μακιγιάζ και Κομμώσεων: Xasouhiro Tsutzi, David Malinovsk, Lucy Seebick για την «Πιο Σκοτεινή Ωρα».
Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων: «Dear Basketball», των Cobe Bryant και Glen Keene
Φωτογραφίες: AP