Η τριπλή αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια «τροχοπέδη» για τον εσωτερικό τουρισμό

Η τριπλή αύξηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια «τροχοπέδη» για τον εσωτερικό τουρισμό

Σε τρεις τον αριθμό ανέρχονται, πλέον, οι αυξήσεις που έχουν επιβληθεί από την αρχή του χρόνου στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, κάνοντας, πλέον, τις μετακινήσεις με τα πλοία ασύμφορες, ειδικά όταν πρόκειται για μια τριμελή ή τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο που θέλει να ταξιδέψει σε κάποιο νησί για τις διακοπές της.

Σε προηγούμενο άρθρο του Liberal είχε καταγραφεί λεπτομερώς η κατάσταση αυτή, μόλις στις αρχές του Ιουνίου, στο ξεκίνημα, δηλαδή της τουριστικής σεζόν. Η κατάσταση αυτή επιδεινώθηκε με τις δύο επόμενες αυξήσεις στις 15 Ιουνίου και στις 2 Ιουλίου.

Η πρώτη αύξηση που έγινε τον Απρίλιο του 2022 προέβλεπε την μεσοσταθμική άνοδο των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 10 ως 12%.

Με τη δεύτερη αύξηση τοι τιμές των εισιτηρίων κατέγραψαν άνοδο  μεσοσταθμικά από 5 ως 10%, ενώ η τελευταία αύξηση στις 2 Ιουλίου ανεβάζει τις τιμές, μεσοσταθμικά κατά ένα 4 με 8%.

Πάντως, σε ό,τι αφορά την τελευταία αύξηση, αρκετές ακτοπλοϊκές εταιρείες κρατούν ακόμα στάση αναμονής, καθώς οι τελικές τους αποφάσεις θα εξαρτηθούν και από τη διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων.

Συνολικά,  η αύξηση από την αρχή του χρόνου στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ανέρχεται σε ένα ποσοστό 25 ως 34%.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με βάση την τελευταία αύξηση του Ιουλίου, στη γραμμή Πειραιάς – Νάξος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο από τα 48 ευρώ διαμορφώνεται στα 51,50 ευρώ, αυξημένο κατά 7,29%, στη γραμμή Πειραιάς – Πάρος από τα 46,50 ευρώ στα 50 ευρώ αύξηση κατά 7,53%, στη γραμμή Πειραιάς – Πάτμος από τα 52,50 στα 55 ευρώ, αύξηση 4,76%, στη γραμμή Πειραιάς – Ρόδος από τα 86,50 στα 91 ευρώ με αύξηση 5,20% και Πειραιάς – Ίος από τα 50 ευρώ στα 54 με αύξηση 8%.

Επίσης στη γραμμή από Πειραιά για Μύκονο από τα 48,50 ευρώ στα 52,50 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 8,25%, στη γραμμή Πειραιάς – Ικαρία από 54,50 ευρώ στα 58,50 ευρώ, δηλαδή αύξηση 7,34%. Επίσης στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος από τα 42,50 στα 45,50 ευρώ αύξηση 7,06%.

Από το λιμάνι της Ραφήνας η τιμή του ατομικού εισιτηρίου με το συμβατικό πλοίο παραμένει αμετάβλητη στα 25 ευρώ, επίσης το ίδιο από τη Ραφήνα για Τήνο η τιμή και εδώ παραμένει στα ίδια επίπεδα και συγκεκριμένα στα 35 ευρώ όπως και η τιμή από Ραφήνα για Μύκονο με το συμβατικό πλοίο στα 38 ευρώ.

Εκτός από την μεγάλη αύξηση στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που έχει χαρακτηρισθεί και ως η «Αχίλλειος πτέρνα» του τουρισμού, ο οποίος παρουσιάζει σημαντική άνοδο καθώς έχει «πιάσει» και σε ορισμένες περιπτώσεις έχει ξεπεράσει τα νούμερα του 2019, παρατηρούνται και κάποια άλλα φαινόμενα τα οποία δεν προάγουν καθόλου την εικόνα της χώρας και αντίθετα, τελικά, περισσότερη ζημιά κάνουν.

Ο λόγος για την περίπτωση των τριών πορθμειακών γραμμών, που συνδέουν την Ηγουμενίτσα με την Λευκίμμης της Κέρκυρας,  στις οποίες πρόσφατα επέβαλε πρόστιμα η Επιτροπή Ανταγωνισμού για εναρμονισμένη πρακτική (καρτέλ).

Αν και ο έλεγχος που έγινε από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αφορά το 2019 και η απόφαση τελεσιδίκησε πριν λίγες ημέρες, εν τούτοις, το γεγονός ότι στη χρονιά αυτή ο ελληνικός τουρισμός κινήθηκε σε ύψος ρεκόρ θα πρέπει να προβληματίζει.

Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι τρεις εταιρίες Λευκίμμη Λάΐνς, Σαρρής και Μακεδονία IV προέβησαν σε ένα κοινό σχέδιο καθορισμού τιμών και αγορών, μέσω επιμέρους συνεννοήσεων και ενεργειών, εκφράζοντας τη βούλησή τους να συμπεριφερθούν από κοινού κατά ορισμένο τρόπο, συμμετέχοντας κατά τούτο σε οριζόντια αντιανταγωνιστική σύμπραξη.

Οι εταιρίες συμμετείχαν σε συμφωνία - εναρμονισμένη πρακτική καθορισμού τιμών και κατανομής αγορών, καθορίζοντας το πλαίσιο της κοινής τους δράσης σε σχέση με την εμπορική-εκπτωτική πολιτική και τα δρομολόγια τα οποία θα εκτελούσαν στην πορθμειακή σύνδεση Λευκίμμη-Ηγουμενίτσα, στο πλαίσιο της οποίας μείωναν προληπτικά την αβεβαιότητα που συνεπάγεται η αυτοδύναμη επιχειρηματική και κατ’ επέκταση η ανταγωνιστική συμπεριφορά.

Τέτοιου είδους πρακτικές, όσο και μεμονωμένα περιστατικά να είναι, αμαυρώνουν την εικόνα του τουρισμού και δίνουν εσφαλμένες εντυπώσεις για την ποιότητα των υπηρεσιών και ενίοτε και την τιμή τους.

Άλλωστε είναι επιτακτική ανάγκη ο ελληνικός τουρισμός να γίνει ελκυστικότερος όχι μόνο για τους ξένους αλλά και για τους Έλληνες.