Η πανδημία δεν έχει μόνον αρνητικές συνέπειες. Εχει οριακά και θετικές.
Ο ΟΑΣΑ για παράδειγμα, λόγω της πανδημίας προχωρά σε ένα πείραμα, που ενδεχομένως να φέρει σημαντικά αποτελέσματα στις μελλοντικές μετακινήσεις των Αθηναίων. Η νέα σύμβαση παραχώρησης έργου στα ΚΤΕΛ Αττικής, δείχνει το δημόσιο λίπος που έχουν συσσωρεύσει οι κρατικές ΔΕΚΟ και το οποίο είναι πολύ δύσκολο να «καεί», ακόμη και στην περίοδο της κρίσης.
Ειδικότερα χθες, στη δημοσιότητα έδωσε ο ΟΑΣΑ τη σύμβαση «Ανάθεσης Εκτέλεσης Αστικών και Ειδικών Τοπικού Χαρακτήρα Δρομολογίων στην Περιοχή Αρμοδιότητας Ο.Α.Σ.Α.». Η σύμβαση αφορά στην μίσθωση περίπου 200 λεωφορείων από τα ΚΤΕΛ Αττικής και άλλες όμορες περιφερειακές ενότητες. Η σύμβαση ανέρχεται σε 60 εκατ. ευρώ (συμπ. ΦΠΑ) και αφορά τις αμοιβές των παραχωρησιούχων του συγκοινωνιακού έργου για δύο έτη για τα οποία, ήδη υπάρχει διαταγή πληρωμής ύψους 6 εκατ. ευρώ. Η διαταγή αυτή αφορά για το έργο που θα παρασχεθεί μέσα στο 2020.
Η διοίκηση του ΟΑΣΑ στο πλαίσιο της διαφάνειας έδωσε στη δημοσιότητα το σύνολο των κειμένων της σχετικής σύμβασης που, μέσω των μισθωμένων λεωφορείων και οδηγών τους, αναμένεται να ανακουφίσει το έργο των αστικών συγκοινωνιών στο λεκανοπέδιο Αττικής. Η σύμβαση υπογράφεται από τους επικεφαλής του ΟΑΣΑ, Νίκο Αθανασόπουλο, του ΟΣΥ Στέφανο Αγιάσσογλου, τον επικεφαλής των ΚΤΕΛ Αττικής Γιώργο Παπαδομιχελάκη. Την σύμβαση ακόμη συνυπογράφουν οι επικεφαλής των ΚΤΕΛ Ευβοίας, Θήβας και Κορίνθου ως υπεκμισθωτές.
Η παραχώρηση έργου αφορά σε 60 γραμμές της ΟΣΥ, ο σημαντικότερος όγκος των οποίων θα εξυπηρετηθεί από το ΚΤΕΛ Αττικής. Το τελευταίο θα εκτελέσει τα δρομολόγια σε 29 γραμμές με συμβατικό ετήσιο τίμημα 17,5 εκατ. ευρώ, άλλες 18 γραμμές θα εξυπηρετήσουν οχήματα του ΚΤΕΛ Κορίνθου με τίμημα 8,3 εκατ. ευρώ, εννέα γραμμές θα καλύψει το ΚΤΕΛ Ευβοίας (2,4 εκατ. ευρώ) και άλλες τέσσερις γραμμές το ΚΤΕΛ Επαρχίας Θήβας (1,7 εκατ. ευρώ).
Ειδικότερα, το έργο που αναλαμβάνουν οι συγκεκριμένοι φορείς αφορά στις περιφερειακές γραμμές που λειτουργούν σε περιαστικές περιοχές του Ν. Αττικής (π.χ. Σαρωνίδα, Ανάβυσσος, Μαραθώνας, Ν.Μάκρη, Ροδόπολη, Σταμάτα, Κρυονέρι, Άγιος Στέφανος, Διόνυσος, Ελευσίνα, Μάνδρα, Μαγούλα, Ανθούσα, Πεντέλη, Αρτέμιδα, Γέρακας, Γλυκά Νερά, Κορωπί, Παλλήνη, Ραφήνα). Επίσης αναλαμβάνουν τις προαστιακές γραμμές που λειτουργούν σε οικιστικές περιοχές που έχουν αναπτυχθεί στα περίχωρα του αστικού κέντρου της Αθήνας δηλαδή σε προάστια όπως Γλυφάδα, Βάρη, Βούλα, Βουλιαγμένη, Κηφισιά, Πολιτεία, Αχαρναί, Θρακομακεδόνες.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΟΣΥ, η παραχώρηση του προαναφερόμενου συγκοινωνιακού έργου αφορά στο 19,97% συνολικού συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ. Η παραχώρηση δε του συγκεκριμένου έργου θα εξοικονομήσει στην ΟΣΥ, κατά τη χειμερινή περίοδο 160 οχήματα και 327 βάρδιες οδηγών την τυπική καθημερινή ημέρα.
Αναφορικά με τα οφέλη της παραχώρησης, σύμφωνα με την σχετική σύμβαση, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά την τυπική καθημερινή ημέρα 106 θερμικά λεωφορεία υπολείπονται του προγραμματισμένου αριθμού οχημάτων, λόγω μη διαθεσιμότητας οδηγών και οχημάτων, τα 160 οχήματα που εξοικονομούνται θα καλύψουν αφενός την ανάγκη εξόδου 100% των προγραμματισμένων οχημάτων και αφετέρου τα υπόλοιπα 54 (=160-106) οχήματα είναι δυνατό να δρομολογηθούν στις υπόλοιπες γραμμές του δικτύου της ΟΣΥ, ενισχύοντας σημαντικά το επίπεδο συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης.
Για το παραγόμενο έργο τα ΚΤΕΛ θα διαθέσουν 198 οχήματα, εκ των οποίων 180 θα αξιοποιούνται σε καθημερινή βάση συν 10% εφεδρικά οχήματα και θα αμείβονται με 24 εκατ. ευρώ ετησίως (χωρίς ΦΠΑ). Θα διεξάγουν περίπου 17,1 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα (ανά έτος) γεγονός που αντιστοιχεί σε κόστος 1,41 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο. Η σύμβαση αυτή, εφόσον αποδειχθεί παραγωγική για τον ΟΑΣΑ, θα πρέπει να εξεταστεί η μόνιμη αξιοποίησή της, δεδομένου ότι σήμερα το κόστος ανά οχηματοχιλιόμετρο στον ΟΑΣΑ ξεπερνά τα 4 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι το λειτουργικό κόστος για την εταιρεία είναι περίπου στο 1/3 του υφιστάμενου.
Γι’ αυτό συνδικαλιστές και κόμματα, προεξάρχοντος του ΣΥΡΙΖΑ, πολεμούν την σύμβαση αυτή, η οποία μπορεί να αναδειχθεί ιδιαίτερα αποτελεσματική για την υπερχρεωμένη ΔΕΚΟ. Οι αντιδράσεις φυσικά θα ήταν πολύ πιο σφοδρές αν δεν υπήρχε η πανδημία. Είναι σίγουρο ότι συνδικαλιστές και αντιπολίτευση, μέσω της σύμβασης αυτής, αν δεν υπήρχε η πανδημική κρίση, θα είχαν βγει στα πεζοδρόμια και θα καίγανε τις φωτογραφίες του Κώστα Καραμανλή. Πιθανώς όμως και η κυβέρνηση, χωρίς την πανδημία να μην είχε δείξει την ίδια βούληση για να φέρει μια τέτοια σύμβαση.