Χιλιάδες Γερμανοί που έχουν στην κατοχή τους πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο της Volkswagen έχουν στραφεί δικαστικά κατά της εταιρείας, ζητώντας αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την Deutsche Welle, που επικαλείται σχετικό ρεπορτάζ γερμανικών Μέσων.
Η αιτία είναι απλή: Στον απόηχο του σκανδάλου με τους παραποιημένους ρύπους, η VW προσπαθεί στις ΗΠΑ να πείσει τους Αμερικανούς ότι αξίζει μια δεύτερη ευκαιρία. Για να το επιτύχει καταβάλλει υψηλές αποζημιώσεις σε κατόχους οχημάτων της και παράλληλα δίνει γενναία κίνητρα σε πιθανούς πελάτες.
Αντιθέτως, στη Γερμανία αντίθετα οι κάτοχοι ενός VW πρέπει να αρκεστούν σε μια δωρεάν αναβάθμιση του λογισμικού. Τους τελευταίους μήνες ωστόσο χιλιάδες Γερμανοί προσέφυγαν στην γερμανική δικαιοσύνη κατά της πανίσχυρης αυτοκινητοβιομηχανίας, ζητώντας αποζημιώσεις.
Ομαδική αγωγή
Έτσι, την Δευτέρα, 15.374 κάτοχοι αυτοκινήτων VW κατέθεσαν ομαδική αγωγή εναντίον της στο Πρωτοδικείο του Μπράουνσβαϊκ, παρά το γεγονός ότι η γερμανική δικαιοσύνη δεν προβλέπει ομαδικές αγωγές όπως αυτές στις ΗΠΑ.
Πώς όμως έγινε εν τέλει εφικτή η ομαδική αγωγή; Το αμερικανικό δικηγορικό γραφείο Hausfeld ίδρυσε την Εταιρία Περιορισμένης Ευθύνης financialright GmbH, στην οποία οι 15.000 πελάτες παραχώρησαν τις αξιώσεις τους. Έτσι είναι η ΕΠΕ, η οποία διεκδικεί τώρα δικαστικά από την VW συνολικά αποζημιώσεις πάνω από 350 εκατομμύρια ευρώ. Προς το παρόν πάντως το αρμόδιο δικαστήριο εξετάζει αν θα κάνει δεκτή την ομαδική αγωγή.
Όμως, η Volkswagen αναμένεται να βρεθεί σύντομα αντιμέτωπη και με διεκδικήσεις μετόχων της, οι οποίοι κατηγορούν την αυτοκινητοβιομηχανία ότι λόγω της καθυστερημένης ενημέρωσης για το σκάνδαλο Dieselgate τον Σεπτέμβριο του 2015, η μετοχή της VW έκανε βουτιά και οι προνομιούχες μετοχές έχασαν για ένα διάστημα σχεδόν το 50% της αξίας τους. Πολλοί επενδυτές προτίθενται να καταθέσουν αγωγές ύψους δισεκατομμυρίων.
Και σαν μην έφθανε αυτό, παράλληλα, η Εισαγγελία του Μπράουνσβαϊκ συνεχίζει τη διεξαγωγή ερευνών σε βάρος 40 υψηλόβαθμων στελεχών της VW με την υποψία της απάτης.
Οι δικηγόροι υποστηρίζουν ότι οι κάτοχοι στηρίχθηκαν στο γεγονός ότι το όχημα πληροί όλα τα στάνταρτ ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος. «Όμως η εγκατάσταση λογισμικού από την VW που παραποιεί τους ρύπους ήταν παράνομη», δηλώνει ο νομικός Κρίστοφερ Ρότερ από το γραφείο Hausfeld.
Κατά την εκτίμηση του γερμανού δικηγόρου υπάρχουν πολλές πιθανότητες επιτυχίας της αγωγής, μιας και όπως τονίζει «όταν ένας κατασκευαστής διαθέτει οχήματα στην αγορά που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις όπως ορίζει ο νόμος, αναγκάζεται να καταβάλλει αποζημιώσεις. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία περί αυτού».