Παρατείνεται το «πάγωμα» της διαδικασίας για την επιλογή αναδόχου σχετικά με την επέκταση του επιβατικού λιμένα (νότια ζώνη) του ΟΛΠ, με νέες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ειδικότερα, το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαρία Καραμανώφ και εισηγήτριες τις παρέδρους Ευσταθία Σκούρα και Κωνσταντίνα Σκούρα, με τις υπ'' αριθμ. 382-383/2019 αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων έκανε δεκτές τις αιτήσεις των εταιρειών «Τέρνα Ανώνυμος Τουριστική, Τεχνική και Ναυτιλιακή Εταιρεία» και «J&P- ΑΒΑΞ Α.Ε.» οι οποίες στρέφονται κατά της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και του ΟΛΠ.
Συγκεκριμένα αναστέλλεται: 1) η εκτέλεση των δύο αποφάσεων (1 και 2/2018) της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών και 2) η πρόοδος του διαγωνισμού που προκηρύχθηκε τον Ιούλιο του 2018 για την επιλογή αναδόχου κατασκευής των έργων επέκτασης του λιμανιού.
Οι αποφάσεις έρχονται σε συνέχεια της προσωρινής διαταγής είχε εκδοθεί τον περασμένο Νοέμβριο και πάγωνε τον διαγωνισμό. Το νομικό ζήτημα ήταν αν ο ΟΛΠ όταν κάνει δημόσιους διαγωνισμούς πρέπει να τηρεί το Ευρωπαϊκό δίκαιο (οδηγία 2014/25/ΕΕ) ή όχι.
Σημειώνεται ότι ο ΟΛΠ ιδρύθηκε το 1930 (νόμος 4748/1930) και το 2002 συνήφθη σύμβαση παραχώρησης στον ΟΛΠ από το Ελληνικό Δημόσιο του αποκλειστικού δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των κτιρίων, εγκαταστάσεων κ.λπ. του οργανισμού. Η σύμβαση αυτή κυρώθηκε με μια χρονική απόσταση με τον νόμο 3654/2008 και τον Απρίλιο του 2016 παραχωρήθηκε με σύμβαση από το Ελληνικό Δημόσιο και τον ΟΛΠ (κύρωση με νόμο 4404/2016) στην εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited.
Στις δύο δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ αναφέρεται ότι η συναφθείσα μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Cosco σύμβαση παραχώρησης το 2016 συνιστά πλήρη και ριζική μεταβολή του νομικού καθεστώτος και των όρων της σύμβασης του 2002 για την παραχώρηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου προς τον ΟΛΠ και κατ'' επέκταση, συνιστά αντίστοιχη μεταβολή του περιεχομένου των δικαιωμάτων τα οποία μεταβιβάστηκαν στην Cosco.
Στις δύο αποφάσεις ασφαλιστικών μέτρων αναφέρεται ακόμα ότι δεν τηρήθηκαν οι προϋποθέσεις δημοσιότητας που θέτει το ενωσιακό δίκαιο, κάτι που μπορεί να ασκήσει ουσιώδη επιρροή στη διαμόρφωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και του κύκλου των ενδιαφερομένων επενδυτών.
Έτσι ο ΟΛΠ θεωρείται δικαιούχος των δικαιωμάτων που παραχωρήθηκαν και εξακολουθεί να έχει την ιδιότητα του αναθέτοντα φορέα.
Το «πάγωμα» ισχύει μέχρι να εκδοθούν οι οριστικές αποφάσεις του ΣτΕ επί των κυρίων αιτήσεων των δύο εταιρειών, οι οποίες εκτιμάται ότι θα συζητηθούν και θα εκδοθούν μέσα στο 2019.