Μια σύνοδος κορυφής που αφορά άμεσα το μέλλον των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά έχει και σαφείς πολιτικές προεκτάσεις μιας και είναι γνωστό το μεγάλο ειδικό βάρος και οι υψηλές «διασυνδέσεις» του κλάδου στη χώρα, θα πραγματοποιηθεί αύριο στο Βερολίνο. Την πρόσκληση απηύθυνε ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών, Alexander Dodbrindt, ενώ στη συνάντηση θα συμμετέχουν αξιωματούχοι από αρκετά γερμανικά κρατίδια και εκπρόσωποι όλων των επιχειρήσεων του κλάδου -BMW, Daimler, VW, Opel, αλλά και Ford.
Το γεγονός και μόνο της σύγκλισης μιας τέτοιας συνάντησης εν μέσω θερινών διακοπών, που για τους περισσότερους Γερμανούς έχουν τη θέση «ιερής αγελάδας», φανερώνει τη σημασία που αποδίδεται στο συγκεκριμένο θέμα. Ειδικά μετά τις πρόσφατες αποκαλύψεις για τη συγκρότηση καρτέλ από τους ισχυρούς του κλάδου, εδώ και πολλά χρόνια, με σκοπό τη χειραγώγηση των τιμών, αλλά και την παραπλάνηση των αρχών, εντός και εκτός συνόρων, αναφορικά με τις εκπομπές αέριων ρύπων και σωματιδίων από τα οχήματά τους. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι οι περυσινές αποκαλύψεις για τη χρήση λογισμικού το οποίο αλλοίωνε τα επίπεδα εκπομπών από τα μοντέλα με κινητήρες πετρελαίου, που ξεκίνησαν από τις ΗΠΑ και επεκτάθηκαν στην ευρωπαϊκή αγορά, έχουν εκθέσει ανεπανόρθωτα τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ έχουν και σοβαρό οικονομικό κόστος.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δημοσιεύονται στα γερμανικά ΜΜΕ, στην αυριανή σύνοδο θα καταβληθεί προσπάθεια και θα ασκηθούν πιέσεις προς δύο, κυρίως, κατευθύνσεις: Αφενός, για να υπάρξουν βελτιώσεις στα οχήματα που ήδη κυκλοφορούν, με το κόστος να βαρύνει τις ίδιες τις εταιρείες και, αφετέρου, προκειμένου να δοθούν κίνητρα, κυρίως φορολογικά, προς τους ιδιοκτήτες οχημάτων παλαιότερης τεχνολογίας να τα αντικαταστήσουν με σύγχρονα, προδιαγραφών Euro6.
Φαίνεται, όμως, ότι έχει φύγει από το τραπέζι η πρόταση για επιβολή ειδικού φόρου που θα χρηματοδοτήσει αυτές τις δράσεις και, μακροπρόθεσμα, θα δράσει ως αντικίνητρο για την αγορά πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Η αιτία δεν είναι άλλη από τις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου και ο φόβος του «πολιτικού κόστους» -γι'' αυτό, άλλωστε, η εφαρμογή των όποιων αποφάσεων ληφθούν κατά τη σύνοδο αναμένεται να υλοποιηθούν μετά τις εκλογές και από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει.
Από την πλευρά τους, οι Σοσιαλδημοκράτες -που έχουν μείνει πολύ πίσω στις δημοσκοπήσεις- επιχειρούν να κερδίσουν την προσοχή και όσο το δυνατόν περισσότερες ψήφους ζητώντας όλο το βάρος να πέσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες και όχι στους πολίτες. «Πρέπει να διώξουμε τον φόβο από τους οδηγούς που πλήττονται ότι ενδεχομένως χρειαστεί να πληρώσουν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υποψήφιος του SPD, Martin Schulz, ο οποίος πρόσθεσε ότι «δεν ήταν οι εργαζόμενοι, αλλά οι μάνατζερ που έκαναν τις απάτες».
Σημειώνεται ότι το μερίδιο των οχημάτων με πετρελαιοκινητήρες είναι ιδιαιτέρως μεγάλο για τις γερμανικές επιχειρήσεις του κλάδου, κάτι που συνεπάγεται ότι έχουν άμεσο ενδιαφέρον για τις όποιες αποφάσεις ληφθούν. Πολύ περισσότερο που μια σειρά πόλεις και χώρες της Ευρώπης λαμβάνουν ήδη μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των οχημάτων που ανήκουν στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για τις πωλήσεις του 2016, αυτά αντιπροσωπεύουν το 66,3% για την Audi, το 65,5% για την BMW, το 56,1% για την Mercedes, το 51,6% για την VW, το 46,9% για την Ford, το 43,6% για την Skoda, το 33,2% για την Seat και το 28,7% για την Opel.
Φωτογραφία: SOOC