Τέλος στην ταλαιπωρία που έχουν υποστεί πάνω από 100.000 υποψήφιοι οδηγοί (πολλοί από αυτούς επαγγελματίες που περιμένουν να πιάσουν δουλειά) βάζει η κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών που ψηφίζεται σήμερα.
Ουσιαστικά λύνεται το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εδώ και 9 μήνες οι νέοι υποψήφιοι οδηγοί, οι οποίοι είχαν μπει στην «ουρά», λόγω των ρυθμίσεων που θέσπισε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και οι οποίες επέφεραν σοβαρά προβλήματα στη διενέργεια των εξετάσεων.
Πρόβλημα αντιμετώπιζαν, όπως ήταν επόμενο, και οι Σχολές Οδήγησης, ενώ η παύση των εξετάσεων για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα οδηγεί και σε απώλεια εκατομμυρίων ευρώ για τα κρατικά έσοδα. Ταυτόχρονα λύνεται το ζήτημα και για χιλιάδες ηλικιωμένους οδηγούς, οι οποίοι ήθελαν να ανανεώσουν τα διπλώματά τους. Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ''Αλλες Επείγουσες Διατάξεις», επανέρχεται προσωρινά το παλιό καθεστώς εξέτασης και συστήνεται Επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών.
Κρίσιμο θέμα όμως για την κυβέρνηση, είναι και η καταπολέμηση των φαινομένων διαφθοράς και των κυκλωμάτων που δρουν γύρω από τις άδειες οδήγησης. Για το λόγο αυτό, στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι το νέο σχέδιο νόμου θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι από την Ελληνική Αστυνομία και τις υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών. Παράλληλα, η σύνταξη του νέου νόμου θα γίνει σε συνεργασία με την Ενιαία Αρχή Διαφάνειας, ώστε να διαμορφωθεί ένα νέο, σύγχρονο και αυστηρό πλαίσιο για την καταπολέμηση της διαφθοράς στον τομέα αυτό.
Πιο συγκεκριμένα:
-Συστήνεται Επιτροπή, η οποία το αργότερο εντός εννέα μηνών θα συντάξει νέο, σύγχρονο και εφαρμόσιμο σύστημα σύμφωνα με τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση των οδηγών με ηλικία άνω των 74 ετών για να υπάρχει εναρμόνιση με ό,τι ισχύει σε σχεδόν όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
-Συγκροτούνται εκ νέου οι Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, που κατάργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση προκειμένου να υπάρχει ουσιαστικότερος ιατρικός έλεγχος των ηλικιωμένων.
-Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσυκλετών (γουρούνες) που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα έως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους όπου εφαρμόζεται ο Κ.Ο.Κ., δεδομένου ότι έχουν εγκριθεί και κυκλοφορούν σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ε.Ε.. Κάθε Δήμος ή Περιφέρεια, στην περιοχή αρμοδιότητάς τους, έχουν δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία των οχημάτων αυτών.
Τέλος, η κυβέρνηση αποφάσισε να καταθέσει το νομοσχέδιο με τη μορφή του κατεπείγοντος, καθώς όπως τόνισε στη Βουλή ο εισηγητής της πλειοψηφίας Μιχάλης Παπαδόπουλος, «αν αυτό το νομοσχέδιο δεν είναι κατεπείγον, τι είναι κατεπείγον; Είναι ο ορισμός του κατεπείγοντος και αυτό γιατί τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί, όχι μόνο τους τελευταίους μήνες, αλλά όλο τον τελευταίο χρόνο με το να μην γίνονται οι εξετάσεις για άδεια οδήγησης για να μην δημιουργούνται, είναι τεράστια».
«Όσον αφορά τα διπλώματα, αυτή τη στιγμή, εκατόν πέντε χιλιάδες συμπολίτες μας δεν μπορούν να πάρουν, να το πω πρακτικά, το δίπλωμα, ακριβώς λόγω της μη εφαρμογής του ισχύοντος πλαισίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κάθε εβδομάδα που περνάει να συσσωρεύονται και νέες χιλιάδες των περιπτώσεων αυτών. Είχαμε πει εμείς, εξαρχής, όταν αναλάβαμε και το Υπουργείο, ότι είναι ένα ζήτημα το οποίο θα το αντιμετωπίσουμε άμεσα» δήλωσε και ο αρμόδιος υφυπουργός, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Προβλήματα του ισχύοντος νόμου:
α. Δεν γίνονται εξετάσεις υποψηφίων οδηγών από τον Οκτώβριο του 2018, με συνέπεια ο αριθμός των υποψηφίων οδηγών να ξεπερνά τις 100.000. Ένα μεγάλο μέρος αυτών επιθυμούν να λάβουν την άδεια οδήγησης προκειμένου να προσληφθούν για εργασία ως οδηγοί είτε για να έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς που απαιτούν την κατοχή άδειας οδήγησης.
β. Ο νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων για τις ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία και παρκάρισμα). Τέτοιοι χώροι δεν βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μη γίνονται εξετάσεις.
Όπου βρέθηκαν χώροι, όπως στο ΚΤΕΟ Χολαργού, η αναμονή για την εξέταση ήταν μεγάλη εξαιτίας του συνωστισμού των υποψηφίων (120 - 150 κάθε μέρα) με συνέπεια η ποιότητα των εξετάσεων να είναι χαμηλή.
γ. Οι εκπαιδευτές αρνούνται να διαθέσουν τα εκπαιδευτικά τους οχήματα χωρίς τη δική τους παρουσία, καθώς στην περίπτωση ατυχήματος, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τους καλύπτουν, εφόσον δεν συνοδεύουν τον εκπαιδευόμενο.
δ. Η υποχρέωση ασφάλισης των υποψηφίων οδηγών ατομικά, δημιούργησε πρόβλημα καθώς, αρχικά οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνήθηκαν να χορηγήσουν τέτοια ασφαλιστήρια. Στη συνέχεια, χορηγούσαν ατομικά ασφαλιστήρια υποψηφίων οδηγών, τα οποία κόστιζαν περίπου 120-140 ευρώ για τα επιβατικά Ι.Χ. και 150-180 ευρώ για τα βαρέα οχήματα. Η ασφάλιση αυτή κάλυπτε το χρονικό διάστημα μισής ώρας της εξέτασης, ενώ τα ποσά αυτά καλύπτουν σε αρκετές περιπτώσεις και την ετήσια ασφάλεια των Ι.Χ. αυτοκινήτων.
ε. Δεν υφίστατο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο αναγκαίος εξοπλισμός (κάμερες παρακολούθησης) προκειμένου να είναι εφαρμόσιμες οι διατάξεις.