Του Χαβιέρ Πες
Ο γενικός διευθυντής του Rijksmuseum, Βιμ Πίτζμπς, αποφάσισε να αφήσει το εθνικό μουσείο τέχνης και ιστορίας της Ολλανδίας αυτό το καλοκαίρι, ώστε να διοικήσει το νέο Museum Voorlinden το οποίο είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης στην ολλανδική ακτή.
Ο Πίτζμπς πήρε την διοίκηση του Rijksmuseum το 2008, όταν το κεντρικό κτίριο του ινστιτούτου του Άμστερνταμ έκλεισε για μια πενταετία λόγο της μιας σημαντικής ανακαίνισης και μοντερνοποίησης που πραγματοποιούταν, η οποία πήρε χρόνια για να τελειώσει. Ήταν σημαντικός παράγοντας στην ολοκλήρωση του έργου ώστε να ανοίξει ξανά το Rijksmuseum τον Απρίλιο του 2013 με ευρεία αναγνώριση.
Σε μια δήλωσή του ο Πίτζμπς είπε: «Το κτίριο είναι πλέον ανοιχτό και χάρη στη διεθνούς φήμης ιστοσελίδα μας η συλλογή είναι προσβάσιμη σε όλους.» Πρόσθεσε ότι το Rijksmuseum είναι στην «καρδιά και το μυαλό του κοινού, και αυτό με ικανοποιεί σε τεράστιο βαθμό». Το Rijksmuseum δέχεται περίπου 2,4 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο, πάνω από την μισή δηλαδή συνολική συμμετοχή που είχε το μουσείο πριν κλείσει το 2003. Η συμμετοχή του κοινού στα κεντρικά κομμάτια της συλλογής τα οποία εκτίθονταν στην Philips Wing (Πτέρυγα Φίλιπς), συμπεριλαμβανομένης και της «Νυχτερινής Βάρδιας» του Ρέμπραντ, παρέμεινε σεβαστή κατά την διάρκεια της δεκαετίας που το κεντρικό κτίριο ήταν ακόμα οικοδομή.
Επίσης έδωσε περισσότερη έμφαση στη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη. Οι κήποι του μουσείου έχουν φιλοξενήσει καλοκαιρινές εκθέσεις με έργα του Χένρι Μουρ και του Αλεξάντερ Κάλντερ μεταξύ άλλων. Στο περίπτερο το οποίο είναι αφιερωμένο στην συλλογή ασιατικής τέχνης του Rijksmuseum, ένας όμορφος καινούριος χώρος σχεδιασμένος από τους ισπανούς αρχιτέκτονες Cruz y Ortiz, οι οποίοι ανακαίνισαν το κεντρικό κτίριο και την Philips Wing, οι επισκέπτες μπορούν να δουν το «Τούβλο από Τσάι» (TeaBrick, 2006) του Άι Γουέι Γουέι ανάμεσα στα ιστορικά κεραμικά, τις βαμμένες οθόνες και τα έργα του από μπρούτζο. Το 2011, ο γερμανός καλλιτέχνης Ανσέλμ Κίφερ δημιούργησε έργα για την Philips Wing η οποία δεν έχει ανακαινιστεί ακόμα, σαν απάντηση στην «Νυχτερινή Βάρδια» του Ρέμπραντ (1642).
Ο Πίτζμπς σκοπεύει να αρχίσει να δουλεύει στο Museum Voorlinden τον Ιούλιο, μετά τα επίσημα εγκαίνια του τα οποία έχει κανονιστεί να γίνουν τον Σεπτέμβριο, με μια έκθεση του Έλσγουορντ Κέλι. Ένα περίπτερο, μεγέθους 6.000 τετραγωνικών μέτρων, σχεδιάστηκε για προσωρινές εκθέσεις και για να φιλοξενήσει σημαντικά έργα του Ρίτσαρντ Σέρα, αλλά και άλλα κομμάτια από τους Τζέιμς Τούρελ, Άι Γουέι Γουέι και Γιαόι Κουσάμα μεταξύ άλλων. Ο χώρος αφιερωμένος στην σύγχρονη τέχνη, ο οποίος έχει ένα γλυπτό κήπο, βρίσκεται στους εκτενείς χώρους ενός εξοχικού στην ολλανδικήακτή στο Γουάσεναρ, κοντά στην Χάγη. Το νέο αυτό ίδρυμα χρηματοδοτήθηκε από τον συλλέκτη Τζούπ βαν Κάλντερμπόργκ, έναν δισεκατομμυριούχο που έφτιαξε την περιουσία τουστη χημική βιομηχανία.
Με το ιστορικό που έχει ο Πίτζμπς της ενεργητικής και ενημερωμένης ηγεσίας (πριν από το Rijksmuseum διοίκησε το Kunsthal Rotterdam— το Voorlinden έχειτη δυνατότητα να γίνει η ολλανδική απάντηση στο Louisiana Museum of Modern Art της Δανίας, το οποίο είναι επίσης τοποθετημένο στην ίδια ακτή και η ιδιαιτερότητά του είναι ότι συνδυάζει την τέχνη, την αρχιτεκτονική και την φύση.
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος