Στις 28 Απριλίου 2016, το Μουσείο Τέχνης & Ιστορίας της Γενεύης υποδέχεται το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ εγκαινιάζοντας την έκθεση Urs Fischer– False Friends , σε συνεργασία με το ART for The World. Η έκθεση Urs Fischer – False Friends , με μια επιλογή έργων από τη Συλλογή Δάκη Ιωάννου, που σχεδιάστηκε συνδιάζοντας με ασυνήθιστο τρόπο τα χαρακτηριστικά μιας ατομικής έκθεσης με μια ομαδική, συνταιριάζει δημιουργίες μιας σειράς καταξιωμένων καλλιτεχνών με 20 έργα του Ελβετού καλλιτέχνη Urs Fischer.
Στο False Friends, τα έργα του Urs Fischer εκτίθενται δίπλα σε γλυπτά και πίνακες καλλιτεχνών όπως οι Pawel Althamer, Maurizio Cattelan, Fischli & Weiss, Robert Gober, Martin Kippenberger, Jeff Koons, Paul McCarthy, Cindy Sherman και Kiki Smith, όλοι τους δημιουργοί που καταπιάνονται με θεμελιώδη ζητήματα στην ιστορία της τέχνης — την αναπαράσταση του ανθρώπινου σώματος, τη μεταμορφωτική δύναμη των υλικών και τις αρετές των διεισδυτικών παρατηρήσεων.
Κάνοντας αναπάντεχες συνδέσεις μεταξύ έργων και αισθητικής, μεθόδων και υλικών, η έκθεση εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές σε μια ομάδα καλλιτεχνών το έργο των οποίων τροφοδοτεί έντονες κριτικές συζητήσεις στη σύγχρονη τέχνη τις τελευταίες τρεις δεκαετίες.
Το έργο του Urs Fischer, ενός από τους πιο καινοτόμους Ελβετούς καλλιτέχνες της γενιάς του, συνιστά τον πυρήνα της έκθεσης False Friends. Ο Fischer υμνεί τη μεταμόρφωση και την αλλαγή μέσω έργων που μαρτυρούν μια ιδιαίτερη προσοχή στη διαδικασία και τον χρόνο. Συνδυάζοντας την κληρονομιά της Pop art με μια νεομπαρόκ αίσθηση του παραλόγου, το δημιουργικό σύμπαν του Fischer δονείται από τις δυνάμεις της αταξίας, της φθοράς και της παρακμής. Με υλικά τόσο οργανικά όσο και ανθεκτικά —από κερί και ψωμί μέχρι αλουμίνιο και ορείχαλκο— το έργο του Fischer πυροδοτεί σύνθετους στοχασμούς για τη λειτουργία των μνημείων και το εύθραυστο της ζωής · έναν συλλογισμό που γίνεται ακόμη πιο αλλόκοτος στο περιβάλλον των μεγαλόπρεπων χώρων του Μουσείου Τέχνης & Ιστορίας της Γενεύης
Η έκθεση False Friends, με επιμελητή τον Massimiliano Gioni, συνεχίζει την παράδοση των πειραματικών εκθέσεων του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, του μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ιδρύθηκε από τον Δάκη Ιωάννου στη Γενεύη το 1983 και φέτος γιορτάζει τα 33 του χρόνια. Από την αρχή της πορείας του έως σήμερα το ΔΕΣΤΕ έχει προσκαλέσει καλλιτέχνες και επιμελητές —μεταξύ αυτών οι Ανδρέας Αγγελιδάκης, Maurizio Cattelan, Jeffrey Deitch, Urs Fischer, M/M (Paris ), Jeff Koons, Joseph Kosuth και Haim Steinbach — για να δώσουν δημιουργικές ερμηνείες της συλλογής οργανώνοντας εκθέσεις σε διάφορα μουσεία ανά τον κόσμο.
Το σκεπτικό της έκθεσης
Στον χώρο των γλωσσών και της μετάφρασης ο όρος False Friends αναφέρεται σε λέξεις διαφορετικών γλωσσών που δείχνουν ή ακούγονται ίδιες αλλά έχουν διαφορετική σημασία. Ως τίτλος της έκθεσης, η έκφραση “false friends” παραπέμπει στο συνταίριασμα έργων που μοιάζουν παρόμοια αλλά διαφέρουν σε βάθος, προτείνοντας μια ανάγνωση της Συλλογής Δάκη Ιωάννου —όσο και της σύγχρονης τέχνης—σαν ένα μαγνητικό πεδίο με γραμμές έντασης που εντοπίζουν εκλεκτικές συγγένειες όσο και έντονες αποκλίσεις
Οι συνάφειες και οι δραματικές αντιφάσεις αντηχούν σε ολόκληρο τον εκθεσιακό χώρο, προκαλώντας αναπάντεχους διαλόγους ανάμεσα στα έργα διαφορετικών καλλιτεχνών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξετυλίγεται η έκθεση σαν μια παράτονη συναυλία μορφών και ερμηνειών που άλλοτε ακολουθούν και άλλοτε αμφισβητούν τις συμβάσεις.
Στην πρώτη αίθουσα, ανάμεσα στα γλυπτά, τους πίνακες και τις εγκαταστάσεις του Urs Fischer παρεμβάλλονται έργα των Jeff Koons και Fischli & Weiss που μοιάζουν να επανερμηνεύουν τις παραδόσεις της αρχαίας αγαλματοποιίας. Οι ανδριάντες του Koons εξυμνούν και ταυτόχρονα ανατρέπουν τη μνημειακότητα που σηματοδοτούν οι επίσημες αναπαραστάσεις ισχύος — μια στάση που απαντάται σε πολλά έργα της έκθεσης και ιδίως στα έφιππα γλυπτά του Fischer και στις εικονοκλαστικές και περιπαικτικές χειρονομίες του Maurizio Cattelan.
'Αλλα τμήματα της έκθεσης διαχέονται από μια πιο σκοτεινή ευαισθησία, όπου οικεία αντικείμενα αποκτούν αλλόκοτη παρουσία. Οι φαντασματικές οπτασίες της Cindy Sherman έρχονται σε αντίθεση με ένα από τα πρώτα κουκλόσπιτα του Robert Gober, η απόκοσμη ατμόσφαιρα του οποίου αντιπαρατίθεται και αυτή στα κεριά του Fischer που λιώνουν και στο αλουμινένιο εκμαγείο του πιάνου που μοιάζει να υγροποιείται σαν κερί
Στην τελευταία, μεγαλόπρεπη αίθουσα της ανατολικής πτέρυγας του μουσείου τα γλυπτά με καθρέφτες του Fischer [Concert/Cornichon(2011)] είναι τα πρώτα μιάς σειράς έργων στα οποία οι επιφάνειες και τα υλικά δημιουργούν πολλαπλές αντανακλάσεις: οι φουσκωτές φόρμες στο Hanging Heart (1995–98) του Jeff Koons διαλέγονται με το Memorial of the Good Old Time(1987) του Martin Kippenberger, ενώ ένας πίνακας από τη σειρά “Antiquity” του Koons παρουσιάζεται κοντά στους σαθρούς τοίχους του θρυλικού Bread House (2004-2006) του Fischer, το οποίο μοιάζει με αρχαίο ερείπιο αλλά είναι στην πραγματικότητα φτιαγμένο από ψωμί και ξύλο
Ο ιδιότυπος μαγικός ρεαλισμός του Fischer διαπερνά όλη την έκθεση, δημιουργώντας απρόσμενες αντιστοιχίες ανάμεσα στα εκθέματα, εναλλασσόμενες συνεχώς μεταξύ ομοιότητας και διαφοράς
Οι Καλλιτέχνες
Pawel Althamer, Maurizio Cattelan, Urs Fischer, Fischli & Weiss, Robert Gober, Martin Kippenberger, Jeff Koons, Paul McCarthy, Cindy Sherman, Kiki Smith
Ο Επιμελητής
Ο Massimilano Gioni είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του New Museum της Νέας Υόρκης και διευθυντής του Ιδρύματος Nicola Trussardi στο Μιλάνο. Έχει επιμεληθεί πολλές διεθνείς εκθέσεις και μπιενάλε, μεταξύ των οποίων η 55η Μπιενάλε της Βενετίας (2013), η 8η Μπιενάλε του Gwangju (2010), η 1η Τριενάλε του New Museum(2009), η 4η Μπιενάλε του Βερολίνου, με συνεπιμελητές τους Maurizio Cattelan και Ali Subotnick (2006), και η Manifesta 5, μαζί με τη Marta Kuzma (2004).
Ο Gioni έχει συνεργαστεί με πολλές εκδόσεις και περιοδικά όπως τα. Artforum, frieze, Parkett, TateEtc .και το FlashArt, στο οποίο ήταν υπεύθυνος για τα θέματα ΗΠΑ από το 1999 ως το 2003. Υπήρξε συνιδρυτής της The Wrong Gallery με τους Maurizio Cattelan και Ali Subotnick, με τους οποίους έχει διευθύνει κα ιτα ανεξάρτητα περιοδικά τέχνης The Wrong Times και Charley. Είναι υπεύθυνος της σειράς μονογραφιών “2000 Words” σε έκδοση του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, με το οποίο έχει συχνά συνεργαστεί.