Επεξεργασία DNA, εισαγωγή των στοιχείων σε υπολογιστή και ιχνηλασιμότητα τροφίμων. Αυτή είναι η μοναδική μεθοδολογία που ανέπτυξε η BioCos, ανοίγοντας νέους ορίζοντες τόσο για τη βιομηχανία τροφίμων όσο και για τους καταναλωτές, όπως περιγράφει ο ιδρυτής της, Δρ. Στέλιος Αρχοντάκης. Μεθοδολογία που έφερε την BioCOS στο βάθρο των νικητών του 10ου Διαγωνισμού Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας.
«Ξεκινήσαμε την πορεία μας συνεργαζόμενοι με την αμερικανική Safe Traces και από τότε έχουν ακολουθήσει συνεργασίες με ερευνητικά ιδρύματα και εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού», αναφέρει ο Δρ. Αρχοντάκης, περιγράφοντας τα βήματα που οδήγησαν της BioCos στην επιτυχία. Ο ίδιος επισημαίνει ότι πρόκειται για ένα πεδίο απαιτητικό, αλλά ταυτόχρονα εξαιρετικά σημαντικό και με μεγάλες προοπτικές. «Πρόκειται για ένα ακριβό σπορ με αργό return», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει.
Η BioCos κάλυψε τις ανάγκες του πρώτου πελάτη της στις ΗΠΑ, οι οποίες αφορούσαν την ιχνηλασιμότητα τροφίμων και στη συνέχεια εφάρμοσε τη συγκεκριμένη μεθοδολογία σε ένα εμβληματικό προϊόν της ελληνικής γης, την ελιά. «Κάναμε fine tuning της μεθοδολογίας μας και φτάσαμε στο σημείο ώστε να μπορούμε να πραγματοποιήσουμε γενετική ταυτοποίηση των ποικιλιών που περιέχει ένα ελαιόλαδο, είτε αυτό βρίσκεται σε υγρή μορφή, είτε χρησιμοποιείται σαν συστατικό σε ένα καλλυντικό ή σε ένα τρόφιμο», εξηγεί ο Δρ. Αρχοντάκης. «Με αυτόν τον τρόπο η BioCos επεκτείνει τη δραστηριότητά της εκτός από τον τομέα των τροφίμων και σε αυτούς των καλλυντικών και των φαρμακευτικών προϊόντων. Στον τομέα των τροφίμων διαθέτει ήδη ένα αξιόλογο πελατολόγιο από σημαντικές εταιρείες τόσο σε Ελλάδα, όσο και σε εξωτερικό.
Όμως τι ακριβώς κάνει η BioCos; Ουσιαστικά “διαβάζει” και αποκρυπτογραφεί το DNA της ελιάς που χρησιμοποιείται από τις εταιρείες για την παραγωγή προϊόντων. Αρχικά εξετάζει στο εργαστήριο δείγμα από το ελαιόλαδο που χρησιμοποιεί μια επιχείρηση και στη συνέχεια με αλγοριθμικές μεθόδους βιοπληροφορικής που έχει αναπτύξει in house, προχωρά στη γενετική ταυτοποίηση των ποικιλιών που εμπεριέχονται σε αυτό. «Τα οφέλη αυτής της τεχνικής αφορούν τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και τους καταναλωτές», υπογραμμίζει ο Δρ. Στέλιος Αρχοντάκης. «Υπάρχουν μελέτες που έχουν δείξει ότι το 70% των καταναλωτών θέλουν να αγοράσουν ένα προϊόν με μεγαλύτερη διαφάνεια συστατικών, ενώ από το 2021 τίθεται σε ισχύ η οδηγία της ΕΕ που επιβάλει ιχνηλασιμότητα των τροφίμων από το αγρόκτημα έως τον καταναλωτή. Εμείς, με την ιχνηλασιμότητα και την ταυτοποίηση της πρώτης ύλης, αυτό ακριβώς προσφέρουμε», προσθέτει. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύονται οι συνεπείς παραγωγοί, αυτοί δηλαδή που πωλούν το προϊόν που υπόσχονται, ενώ ταυτόχρονα προστατεύονται οι ποικιλίες για τις οποίες υπάρχει τάση αντικατάστασής τους. «Στόχος μας είναι η προστασία της πράσινης ανάπτυξης και της βιοποικιλότητας με παράλληλη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών», τονίζει χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της ΒioCos.
Από την άλλη, ο καταναλωτής αγοράζει ένα προϊόν με ξεκάθαρη, ελεγμένη γενετική ταυτότητα και αυτό που γράφει η ετικέτα ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο της συσκευασίας χωρίς “εκπτώσεις”.
Όσον αφορά τα σχέδια της BioCos για το μέλλον, αυτά δεν περιορίζονται στην ελιά. Τα επόμενα προϊόντα που θα τεθούν πολύ σύντομα, στο “μικροσκόπιο” της εταιρείας είναι ο καφές και ποικιλίες σιτηρών, σε συνεργασία με δύο ελληνικές εταιρείες.