Στα οφέλη της ελληνικής ναυτιλίας, στις κυρώσεις για το ρωσικό πετρέλαιο αλλά και στο «πρασίνισμα» της ναυτιλίας αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Enesel και αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Αντώνης Λαιμός κατά τη διάρκεια ομιλίας του στο πλαίσιο των εκδηλώσεων fireside chat στο 8ο Delphi Economic Forum.
Ερωτηθείς, μάλιστα, σχετικά ο κ. Λαιμός για το θέμα των κυρώσεων χαρακτήρισε την στρατηγική που ακολουθεί η Ευρώπη για τις κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο ως «πολιτικό λάθος».
Όπως εξήγησε, ο ίδιος από την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί ωφελούνται όλοι εκτός από την Ευρώπη και τη Ρωσία. Και αυτό γιατί, η Ρωσία υποχρεώθηκε να πουλά το πετρέλαιο σε μειωμένες τιμές προς άλλες ασιατικές, κυρίως, χώρες αποκομίζοντας λιγότερα έσοδα. Από την άλλη πλευρά, όμως, η στρατηγική αυτή ήταν λάθος, να μην μπορούν τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο κατευθύνεται προς άλλους μακρινότερους προορισμούς (Ινδία, Κίνα) και επιστρέφει με τη μορφή τελικού προϊόντος στην Ευρώπη.
Αυτό αποτελεί πλεονέκτημα για τους εφοπλιστές καθώς αυξήθηκαν οι συνολικές αποστάσεις μεταφοράς, αλλά και για τις άλλες χώρες αλλά ήταν μεγάλο μειονέκτημα για την Ευρώπη. Ήταν μία ανόητη πολιτική» όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος, η οποία είχε ως συνέπεια και την «έκρηξη» του ενεργειακού κόστους. Αναφορικά με τον νέο εμπορικό «χάρτη» που έχει δημιουργηθεί, μετά τις κυρώσεις, ο κ. Λαιμός σημείωσε ότι η ναυτιλία είναι μία από τις πιο αποδοτικές βιομηχανίες του κόσμου και θα προσαρμοστεί σε κάθε αλλαγή που θα εμφανιστεί.
Αναφερόμενος στα οφέλη της ναυτιλίας ο κ. Λαιμός επεσήμανε και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η χώρα μας ως ένα ναυτιλιακό hub , με δεδομένο ότι όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες εδρεύουν στη χώρα μας και δημιουργούν καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίες, με τα έσοδα να μένουν στη χώρα.
Η Ελλάδα, συμπλήρωσε, μπορεί να αξιοποιήσει τα δεδομένα αυτά και να αναβαθμιστεί σε τεχνολογικό και εκπαιδευτικό hub της ναυτιλίας.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της «πράσινης μετάβασης» στη ναυτιλία τόνισε ότι η απανθρακοποίηση είναι μια τεράστια επένδυση για τη ναυτιλία και απαιτεί εκτός από αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου ακόμη και «κτίσιμο» νέων πλοίων. Παράλληλα, όμως, απαιτείται και η δημιουργία κατάλληλων υποδομών στα λιμάνια, αλλά και η εξασφάλιση της επάρκειας εναλλακτικών καυσίμων και παράλληλα επενδύσεις και σε ψηφιακή τεχνολογία.
Παράλληλα αναφέρθηκε και στην ανάγκη αλλαγής του τρόπου μέτρησης των εκπομπών που επιβάλει την ακινησία των πλοίων, τονίζοντας ότι η μέθοδος αυτή ζημιώνει τους πλοιοκτήτες