Μια από τις κορυφαίες θαλάσσιες οδούς στον κόσμο είναι αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο μιας σοβαρής οικονομικής κρίσης, εγείροντας για άλλη μια φορά ανησυχίες για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ειδικότερα μετά την κλιμάκωση της έντασης στη Διώρυγα του Σουέζ. Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά αναμένει να σημειώσει μείωση εσόδων κατά 600 έως 800 εκατομμύρια δολάρια, λόγω της συνεχιζόμενης ξηρασίας, των περιορισμών στο μέγεθος των πλοίων και της μείωσης της ποσότητας των ημερήσιων διελεύσεων.
Αντιμέτωπη με μια πρωτοφανή ξηρασία, η Αρχή αποφάσισε να εφαρμόσει μέτρα εφαρμόζει διάφορα μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης λεκανών εξοικονόμησης νερού αλλά και τη μείωση των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων.
Παρά τα μέτρα που ελήφθησαν, η στάθμη της λίμνης Γκατούν συνέχισε να μειώνεται σε πρωτοφανή επίπεδα για αυτή την εποχή του έτους. Η Αρχή έχει μειώσει την ημερήσια χωρητικότητα διέλευσης σε περίπου 32 πλοία την ημέρα από τις 30 Ιουλίου 2023, ενώ, πρόσφατα ανακοίνωσε νέα μειωμένα όρια.
Σύμφωνα με τη McKensie, λιγότερα πλοία διέρχονται από τη Διώρυγα του Παναμά, καθώς η στάθμη των υδάτων έχει φτάσει σε νέα αρνητικά ρεκόρ. Περίπου το 40% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, καθώς και περίπου το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, περνά συνήθως από τη Διώρυγα. Με την περίοδο ξηρασίας να αναμένεται να διαρκέσει έως τον Απρίλιο και τα ακραία φαινόμενα να εντείνονται, οι συνθήκες αναμένεται να επιδεινωθούν.
Οι περιορισμοί στις διελεύσεις - κατά 4.000 λιγότερες - αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντικές οικονομικές απώλειες, σύμφωνα με αξιωματούχο της Αρχής της Διώρυγας. Τα μειωμένα επίπεδα νερού θα μπορούσαν να κοστίσουν περίπου 500 έως 700 εκατομμύρια δολάρια το 2024, δήλωσε ο αξιωματούχος, σύμφωνα με το AP.
Μειωμένη η ροή στις σημαντικές Διώρυγες του παγκοσμίου εμπορίου
Οι μειωμένες επιτρεπόμενες διελεύσεις από τη Διώρυγα του Παναμά αναμένεται να δημιουργήσουν αναταραχή στα τακτικά δρομολόγια της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Για παράδειγμα, ένα πλοίο που ταξιδεύει από την Ασία προς την Καραϊβική, το οποίο συνήθως θα διέσχιζε ανατολικά μέσω της Διώρυγας του Παναμά (που διαρκεί περίπου 26 ημέρες), θα μπορούσε αντ' αυτού να περάσει δυτικά γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ένα ταξίδι που διαρκεί περίπου 39 ημέρες, εξηγεί η McKinsey.
Επίσης, ένα πλοίο που φεύγει από τη δυτική ακτή της Νότιας Αμερικής προς την Καραϊβική και το οποίο συνήθως θα χρησιμοποιούσε τη Διώρυγα του Παναμά (περίπου έξι ημέρες) θα μπορούσε αντ' αυτού να διασχίσει το στενό του Μαγγελάνου, ολοκληρώνοντας ουσιαστικά έναν πλήρη κύκλο γύρω από τη Νότια Αμερική (που διαρκεί περίπου 31 ημέρες).
Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με την αποφυγή της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας μέσω της Διώρυγας του Σουέζ - λόγω των επιθέσεων που εξαπολύουν οι Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην περιοχή - σημαίνει ενδεχόμενες καθυστερήσεις στον χρόνο παράδοσης τον εμπορευμάτων, αλλά και αυξήσεις στα ναύλα, λόγω μεγαλύτερου ταξιδιού.
Ανεξάρτητα από το πού μπορεί να κατευθυνθούν τα πλοία, το κόστος είναι πιθανό να αυξηθεί και να μετακυλιστεί στους καταναλωτές. Η ανάλυση της McKinsey διαπιστώνει ότι οι νέες ναυτιλιακές διαδρομές θα μπορούσαν να αυξήσουν το συνολικό κόστος των θαλάσσιων μεταφορών του εμπορίου που διακινείται σήμερα μέσω της Διώρυγας του Παναμά κατά περίπου 5%, ή κατ' εκτίμηση κατά 1,1 δισ. δολάρια ετησίως.
Ορισμένα πλοία θα επιλέξουν να πληρώσουν επιπλέον για χρονοθυρίδες προτεραιότητας διέλευσης μέσω της Διώρυγας, ενώ άλλα πλοία που μεταφέρουν λιγότερο πολύτιμο φορτίο θα μπορούσαν να θεωρήσουν απαγορευτικό το κόστος χρήσης της Διώρυγας.