Το γερμανικό υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε σήμερα μια επένδυση της κινεζικής Cosco για μερίδιο 24,9% σε έναν από τους τρεις τερματικούς σταθμούς της εταιρείας logistics HHLA στο μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας, ανέφεραν κυβερνητικές πηγές στο Reuters.
Ο ναυτιλιακός κολοσσός Cosco έκανε προσφορά πέρυσι για να πάρει μερίδιο 35% σε έναν από τους τρεις τερματικούς σταθμούς στο μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας, αλλά ο γερμανικός συνασπισμός έχει διχαστεί για το αν θα αφήσει τη συμφωνία να προχωρήσει.
Οι πηγές ανέφεραν χθες ότι τα υπουργεία οικονομίας και Εξωτερικών της Γερμανίας εξακολουθούσαν να θέλουν να μπλοκάρουν πλήρως τη συμφωνία, αλλά ήταν απίθανο να πετύχουν, με τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς να αναμένεται να υπερισχύσει των αντιρρήσεων άλλων υπουργών.
«Το υπουργείο Οικονομίας έχει τη θέση ότι δεν πρέπει να έχουμε κινεζικές επενδύσεις σε υποδομές ζωτικής σημασίας αν είναι δυνατόν», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στο Λουξεμβούργο την Τρίτη στο περιθώριο της συνάντησης των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ.
Το υπουργείο Εξωτερικών συνέταξε ένα σημείωμα για τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου που τεκμηριώνει την απόρριψή του, ανέφεραν στο Reuters δύο κυβερνητικές πηγές.
Ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση χειρίζεται το θέμα θεωρείται ως ενδεικτικός του πόσο η Γερμανία είναι πρόθυμη να σκληρύνει τη στάση της απέναντι στην Κίνα, τον κορυφαίο εμπορικό της εταίρο, λόγω ανησυχιών για υπερβολική εξάρτηση από την ολοένα και πιο διεκδικητική αυταρχική χώρα.
Η επένδυση «επεκτείνει δυσανάλογα τη στρατηγική επιρροή της Κίνας στις γερμανικές και ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών καθώς και την εξάρτηση της Γερμανίας από την Κίνα», αναφέρει το έγγραφο, το οποίο είδε το Reuters.
Επισημαίνει «σημαντικούς κινδύνους που προκύπτουν όταν στοιχεία της ευρωπαϊκής υποδομής μεταφορών επηρεάζονται και ελέγχονται από την Κίνα - ενώ η ίδια η Κίνα δεν επιτρέπει στη Γερμανία να συμμετέχει στα κινεζικά λιμάνια».
Σε περίπτωση κρίσης, η εξαγορά θα άνοιγε τη δυνατότητα στην Κίνα να χρησιμοποιήσει πολιτικά μέρος της υποδομής ζωτικής σημασίας της Γερμανίας καθώς και της Ευρώπης, αναφέρει, ακόμα
Τα νέα έρχονται μια εβδομάδα πριν ο Σολτς πρόκειται να ταξιδέψει στην Κίνα.
Οι υποστηρικτές της συμφωνίας λένε ότι θα επιτρέψει στο Αμβούργο, όπου ο Σολτς ήταν δήμαρχος πριν γίνει καγκελάριος, να συμβαδίσει με τα αντίπαλα λιμάνια που διεκδικούν επίσης το κινεζικό εμπόριο και μερικά από τα οποία ανήκουν εν μέρει στην Cosco.
Το Πεκίνο είχε δηλώσει προηγουμένως ότι ελπίζει η Γερμανία να δει τη συμφωνία με «αντικειμενικό και ορθολογικό φως» χωρίς να πολιτικοποιεί τις οικονομικές σχέσεις.
Η εταιρείας logistics HHLA που είναι και ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες του λιμανιού χαιρέτισε τη συμφωνία. «Εκτιμούμε ότι βρέθηκε λύση σε αντικειμενικές και εποικοδομητικές συνομιλίες με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση», δήλωσε η πρόεδρος του εκτελεστικού συμβουλίου της HHLA, Άντζελα Τίτζραθ.
Ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών Wang Wenbin, ερωτηθείς για τη συμφωνία, είπε ότι η Κίνα ελπίζει ότι «τα αρμόδια μέρη θα δουν ρεαλιστική συνεργασία μεταξύ Κίνας και Γερμανίας ορθολογικά (και) να σταματήσουν τις άσκοπες κερδοσκοπίες», χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.
Οι υποστηρικτές της συμφωνίας στην HHLA λένε ότι θα επιτρέψει στο Αμβούργο να συμβαδίσει με τα ανταγωνιστικά λιμάνια που διεκδικούν επίσης το κινεζικό εμπόριο και μερικά από τα οποία ανήκουν εν μέρει στην Cosco.