Για δεύτερη φορά μέσα σε τρία χρόνια, μια σύγκρουση που σοβεί στη Μέση Ανατολή και ειδικότερα στην Ερυθρά Θάλασσα ταλανίζει την ευρωπαϊκή οικονομία, όπως αναφέρει σε ανάλυσή της την Παρασκευή η Wall Street Journal.
Αυτή τη φορά, οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Υεμένη, με στόχο φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν πείσει την πλειονότητα των εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να επιλέξουν το ασφαλέστερο, αλλά μακρύτερο και σίγουρα ακριβότερο ταξίδι γύρω από την Αφρική μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Αυτές οι παρακάμψεις αυξάνουν το κόστος των εμπορευματικών μεταφορών και οδηγούν τους λιανοπωλητές να ανησυχούν για την εξάντληση των αποθεμάτων. Ορισμένα εργοστάσια έχουν αναστείλει τις εργασίες τους ελλείψει των απαραίτητων ανταλλακτικών. Εάν η απειλή επιμείνει, οι οικονομολόγοι πιστεύουν ότι η μείωση του πληθωρισμού που γνώρισε η Ευρώπη πέρυσι θα μπορούσε να επιβραδυνθεί, αναβάλλοντας μια πιθανή μείωση των βασικών επιτοκίων.
Ενδεικτικά, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα συνιστά έναν από τους σημαντικότερους κινδύνους για την ανάπτυξη αλλά και για την αύξηση του πληθωρισμού, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι μπορεί να θεωρηθεί ως το πρελούδιο μιας ενδεχόμενης νέας ύφεσης.
Η τελευταία γεωπολιτική ανάφλεξη θα μπορούσε να εδραιώσει μια αυξανόμενη ασυμμετρία μεταξύ της Ευρώπης και των ΗΠΑ.Ως μεγάλος παραγωγός ενέργειας, οι ΗΠΑ έχουν αναμφισβήτητα βγει ισχυρότερες από την κρίση που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Και ενώ ορισμένες από τις εισαγωγές τους διέρχονται μέσω της διώρυγας του Σουέζ, το μερίδιό τους είναι συγκριτικά μικρό και ο Ειρηνικός προσφέρει μια εναλλακτική διαδρομή για το φορτίο από την Ασία.
Όμως, στον απόηχο μιας παγκόσμιας πανδημίας και του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού πολέμου των τελευταίων οκτώ δεκαετιών, η κλιμάκωση της σύγκρουσης που ξεκίνησε με την επίθεση της Χαμάς κατά του Ισραήλ στις αρχές Οκτωβρίου αποτελεί μια υπενθύμιση ότι οι προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας διαμορφώνονται όλο και περισσότερο από εξελίξεις πέρα από την εμβέλεια των υπευθύνων χάραξης οικονομικής πολιτικής.
Τα πλοία που ταξιδεύουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μεταφέρουν περίπου το 40% των αγαθών που διακινούνται μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Οι Χούθι αρχικά ισχυρίστηκαν ότι στόχευαν ισραηλινά πλοία ή εκείνα που κατευθύνονταν προς τα λιμάνια του, αλλά στην πράξη οι επιθέσεις τους ήταν αδιάκριτες. Αυτό έχει ωθήσει περισσότερες επιχειρήσεις να εκτρέψουν την κυκλοφορία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.