Του Γιώργου Γεωργακάκη*
Το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου (6/2/2016) προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» των Χανίων η πρώτη απευθείας πτήση από Κοπεγχάγη. Το αεροσκάφος της Norwegian (πρόκειται για αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, η δεύτερη μεγαλύτερη στις Σκανδιναβικές χώρες) μετέφερε 89 αλλοδαπούς επιβάτες στην Κρήτη. Χειμωνιάτικα. Πρωτοφανές για τα δεδομένα όχι μόνο του νησιού, αλλά όλης της χώρας.
Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, ότι η συγκεκριμένη εταιρεία προγραμματίζει 3 - 4 πτήσεις την εβδομάδα, από Κοπεγχάγη για Χανιά και αντίστροφα, σύμφωνα με το εξής πρόγραμμα:
• Από 6 Φεβρουαρίου έως 23 Απριλίου: 1 πτήση την εβδομάδα, Κοπεγχάγη – Χανιά, Χανιά – Κοπεγχάγη, κάθε Σάββατο.
• Από 24 Απριλίου έως 11 Ιουνίου: 3 πτήσεις την εβδομάδα, Κοπεγχάγη – Χανιά, Χανιά – Κοπεγχάγη, κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο.
• Από 12 Ιουνίου έως 7 Αυγούστου: 4 πτήσεις την εβδομάδα, Κοπεγχάγη – Χανιά, Χανιά – Κοπεγχάγη, κάθε Τρίτη, Πέμπτη, Σάββατο και Κυριακή.?
• Από 8 Αυγούστου έως 29 Οκτωβρίου: 3 πτήσεις την εβδομάδα, Κοπεγχάγη – Χανιά, Χανιά – Κοπεγχάγη, κάθε Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο.
Με αφορμή τη συγκεκριμένη σημαντική εξέλιξη, ήρθε και πάλι στο προσκήνιο το αίτημα των φορέων των Χανίων για τον μηδενισμό του φόρου στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» τη χειμερινή περίοδο.
Το αίτημα, για όσους γνωρίζουν την τουριστική αγορά, είναι απολύτως λογικό. Μηδενισμός του φόρου αεροδρομίου, από Νοέμβριο έως και Μάρτιο, θα έχει ως αποτέλεσμα αεροπορικές εταιρείες να μεταφέρουν χιλιάδες επιβάτες από το εξωτερικό στα Χανιά καθώς το «Δασκαλογιάννης» θα καταστεί εξαιρετικά ανταγωνιστικός και ελκυστικός προορισμός. Ούτως ή άλλως, τον χειμώνα η περίοδος όχι μόνο θεωρείται, αλλά και είναι «νεκρή» τουριστικά, μέχρι στιγμής, γεγονός που συνεπάγεται μηδενικά έσοδα από απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό.
Τι ζητούν, λοιπόν, οι φορείς των Χανίων, όπως άλλωστε και η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος;
Να είναι μηδενικός από 1/11 έως 31/3 ο Φόρος Εκσυγχρονισμού Αεροδρομίου (γνωστός και ως «Σπατόσημο») και να μειωθεί στο ήμισυ της σημερινής του τιμής από 1/4 έως 30/4 και από 1/10 έως 31/10.
Ο αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Χανίων Χρήστος Μυλωνάκης, ο οποίος βρέθηκε το περασμένο Σάββατο στο αεροδρόμιο «Δασκαλογιάννης» για την υποδοχή των πρώτων επιβατών της εταιρείας Norwegian, δήλωσε, μεταξύ άλλων, πως «είναι λυπηρό ότι όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά και η σημερινή κυβέρνηση, αρνήθηκαν να δώσουν κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες, με τη μείωση του φόρου αεροδρομίου κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, αν και τους το προτείναμε κατ΄επανάληψη, τόσο εμείς, ως τοπικοί φορείς, όσο και οι αεροπορικές εταιρείες. Είναι αξιοσημείωτο ότι όλες οι κυβερνήσεις όχι μόνο αρνήθηκαν να δεχθούν τις προτάσεις, αλλά δεν απάντησαν ποτέ».
Ο κ. Μυλωνάκης έχει εκπονήσει σχετική μελέτη για το συγκεκριμένο ζήτημα, με βάση την οποία τα αναπτυξιακά - οικονομικά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή των Χανίων και γενικότερα τη Δυτική Κρήτη θα είναι πολύ σημαντικά, αν η πρόταση των τοπικών φορέων βρει ανταπόκριση.
Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, δημιουργία εκατοντάδων νέων θέσεων εργασίας, ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων, εισροή εκατομμυρίων ευρώ στην τοπική αγορά, ανάπτυξη της οικοδομής και του real estate, περαιτέρω προβολή του τοπικού τουριστικού προϊόντος, τα σημαντικότερα εξ αυτών.
Η πρόταση και η σχετική μελέτη, σύμφωνα με τον κ. Μυλωνάκη, έχουν κατατεθεί, από τον Μάρτιο του 2015, ξανά στο αρμόδιο Υπουργείο, όπου εδώ κι ένα χρόνο προΐσταται ο Χανιώτης Γιώργος Σταθάκης. Έκτοτε, σιωπή. Για άλλη μία φορά!
Σιωπή «εισέπραξαν» το προηγούμενο διάστημα και μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, κάθε φορά που έθεσαν επίσημα το ίδιο αίτημα είτε στη σημερινή κυβέρνηση είτε στις προηγούμενες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair (γνωστής εταιρείας χαμηλού κόστους), Ντέιβ Ο'' Μπράιεν είχε γνωστοποιήσει, τον Φεβρουάριο του 2015, πως είχε δεσμευτεί σε Ελληνίδα Υπουργό της κυβέρνησης Σαμαρά ότι «η Ryanair θα συνεχίσει να πετάει και τον χειμώνα από το Λονδίνο στα Χανιά αν η κυβέρνηση απέσυρε το τέλος των 12 ευρώ. Δεν μας απάντησε και αυτό ήταν κάτι που μας φάνηκε παράδοξο. Το αποτέλεσμα ήταν: κανένας επιβάτης και κανένας φόρος. Οι υπουργοί Τουρισμού της Ισπανίας και του Μαρόκο μου απαντούν».
Ο κ. Ο'' Μπράιεν γνωστοποίησε, επίσης, πέρυσι τον Σεπτέμβριο, ότι ανέλαβε την ίδια δέσμευση, με επιστολές του και προς άλλες Ελληνίδες Υπουργούς εντός του 2015. Μάταια, όμως. Σιωπή! Και πάλι. Για πολλοστή φορά…
Σήμερα, πια, η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και αυτό των Χανίων, έχει δημιουργήσει προσδοκίες, αλλά και προβληματισμό στους τοπικούς τουριστικούς φορείς.
Υπάρχουν εκείνοι, κυρίως μεγαλοξενοδόχοι, οι οποίοι θεωρούν ότι η παροχή των υπηρεσιών στο αεροδρόμιο θα αναβαθμιστεί σημαντικά, πλέον, γεγονός που θα επιφέρει -σύμφωνα με τους ίδιους- σημαντικά οφέλη και στο παρεχόμενο τουριστικό προϊόν.
Δεν είναι λίγοι, ωστόσο, και αυτοί, οι οποίοι ανησυχούν έντονα καθώς με βάση τη σύμβαση παραχώρησης το λεγόμενο «Σπατόσημο» θα αυξηθεί, σε πρώτη φάση, από τα 12 στα 20 ευρώ ανά άτομο/ανά πτήση, με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται για την ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου που φέρει το όνομα του μεγάλου Σφακιανού οπλαρχηγού.
Όσο για το αίτημα μηδενισμού του Φόρου Εκσυγχρονισμού Αεροδρομίου τη χειμερινή περίοδο;
Αναμένεται να τεθεί εκ νέου στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τη Slentel (θυγατρική εταιρεία Ομίλου Κοπελούζου), που πλειοδότησε στον διαγωνισμό για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.
Ωστόσο, δεν αναμένονται -θετικές- εκπλήξεις από τους «παροικούντες στην τουριστική Ιερουσαλήμ»...
* Ο Γιώργος Γεωργακάκης εργάζεται εδώ και 20 χρόνια ως πολιτικός συντάκτης στα Χανιά.