Του Απόστολου Σκουμπούρη
«Καταδικασμένη» να πάει (μόνο) καλύτερα σε o,τι αφορά την τουριστική και αεροπορική αγορά είναι η Ελλάδα το 2016, για μια σειρά από σύνθετους λόγους, που ξεπερνούν –ή δεν αφορούν– την εγχώρια μιζέρια, την εσωστρέφεια και την γκρίνια.
Βεβαίως, τα τρομοκρατικά χτυπήματα στις Βρυξέλλες οπωσδήποτε φέρνουν εξαιρετικά έντονο προβληματισμό για το μέλλον των αερομεταφορών, τουλάχιστον σε πρώτο βαθμό, ενώ βραχυπρόθεσμα σίγουρα αναμένεται να επηρεαστούν αρκετά δρομολόγια, κυρίως από και προς την κεντρική Ευρώπη. Το ίδιο έγινε άλλωστε και σε προηγούμενα τρομοκρατικά χτυπήματα, όπου το πρώτο διάστημα υπήρξε μια περίοδος... προσαρμογής, δεκάδες δρομολόγια αναβάλλονται, «γραμμές» σταματούν για κάποιο διάστημα και γενικώς υπάρχει μια γενικευμένη σύγχυση.
Όμως, όπως η εμπειρία έχει δείξει, η αεροπορική βιομηχανία και γενικώς η ταξιδιωτική «επικοινωνία» της ανθρωπότητας είναι ένα ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω. Η αεροπορική βιομηχανία είναι μια αγορά χωρίς... ταβάνι, μια αγορά που διαρκώς διογκώνεται, βάζοντας συνεχώς νέους «παίκτες» στο κόλπο, με τη διασπορά πλέον να είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία της ανθρωπότητας.
Εν μέσω λοιπόν τρομοκρατικών χτυπημάτων, προσφυγικών συμπληγάδων, δημοσιονομικών σκοπέλων και όλων των άλλων αβεβαιοτήτων, η Ελλάδα παραμένει άκρως ελκυστική για πλήθος διεθνών αεροπορικών εταιρειών που είτε αυξάνουν την παρουσία τους στη χώρα, είτε ξεκινούν για πρώτη φορά δρομολόγια.
Μπορεί για κάποιον που ζει στη χώρα το… focus να εστιάζεται στη μιζέρια του προσφυγικού ή στα δημοσιονομικά και στη δυσβάστακτη φορολογία, όμως, η μεγάλη εικόνα της χώρας, στον τουριστικό τομέα παραμένει σχετικά «καθαρή» και άτρωτη. Και τούτο πάντα συγκρινόμενο με ο,τι ισχύει πέριξ της περιοχής. Το μπαράζ τρομοκρατικών χτυπημάτων στην Τουρκία (Άγκυρα και Κωνσταντινούπολη), η διαρκής κρίση στην Αίγυπτο, η αβεβαιότητα σ' όλη τη Βόρεια Αφρική (Τυνησία κλπ) καθιστούν την Ελλάδα αποδεδειγμένα την πιο… φιλόξενη, ασφαλή και βατή χώρα όλης της περιοχής. Παράλληλα, η κρίση μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας φέρνει τρομερές ανατροπές, δεδομένου ότι οι Ρώσοι είχαν μέσα στις πρώτες προτεραιότητές τους για διακοπές την Τουρκία. Αν σ' όλα αυτά προστεθεί και το άνοιγμα του Ιράν, λόγω της άρσης του εμπάργκο, με ο,τι συνεπάγεται αυτό για έναν «παρθένο» και εντελώς ανεπεξέργαστο για την Ελλάδα τομέα, εύλογα καταλαβαίνει κανείς τις τεκτονικές αλλαγές στην τουριστική αγορά της μεσογείου.
Η Ελλάδα λοιπόν, για όλους τους διεθνείς tour operators αλλά και όλες τις «κοντινές» αεροπορικές εταιρείες φαντάζει ως ένας κόμβος, εν πολλοίς ανεπεξέργαστος, σαφώς με πολλά ερωτηματικά, αλλά με πολλά περισσότερα υποσχόμενα πλεονεκτήματα. Κάθε χρόνο οι αφίξεις τουριστών πολλαπλασιάζονται, με το Ελευθέριος Βενιζέλος να έχει συμβάλει καταλυτικά, «φέρνοντας» στη χώρα πάνω από 18 εκατ. ανθρώπους (το 2015), ενώ το project της αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων μπορεί να εκτινάξει κυριολεκτικά την αεροπορική και τουριστική αγορά, προξενώντας μάλιστα εντυπωσιακή διασπορά σ' όλη τη χώρα, με ο,τι συνεπάγεται αυτό…
Τρέχουν να... κλείσουν θέσεις
Όλοι αυτοί οι λόγοι καθιστούν άκρως ελκυστική την εγχώρια τουριστική και αεροπορική αγορά, με αποτέλεσμα ολοένα και περισσότερες ξένες εταιρείες να σπεύδουν να τοποθετηθούν με δρομολόγια.
Πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες εισήλθαν στο αεροπορικό «παιχνίδι» της χώρας την τελευταία διετία, ενώ το 2016 αυτή η τάση συνεχίζεται. Επίσης, εταιρείες που δεν έρχονταν για χρόνια στην Ελλάδα, όπως η αμερικανική United Airlines επανακάμπτουν, ενώ άλλες διπλασιάζουν τα δρομολόγιά τους όπως η Delta Ailines. Όπως και να 'χει, η ελληνική αγορά αερομεταφορών υπολογίζεται πως αντιστοιχεί σε συνολικό τζίρο που ξεπερνά τα 7 δισ. ευρώ, όμως, πέραν αυτού, είναι μια κρίσιμη γεωγραφικά αγορά, που θεωρείται στρατηγικός κόμβος για όλη τη γύρω περιοχή.
Η Aegean Airlines...
Στα εγχώρια δρομολόγια, η Aegean Airlines έχει σημαντικό μερίδιο συνδυαστικά με την Olympic Air, αν και δέχεται τον αυξημένο ανταγωνισμό της Ryanair, της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους.
Έτσι, η Aegean στρατηγικά ενισχύει τη διεθνή της παρουσία, αυξάνοντας γεωμετρικά προορισμούς, δίκτυο και στόλο, θεωρούμενη πλέον ανερχόμενη μεσαία δύναμη στη ΝΑ Ευρώπη. Πάντως, τα δρομολόγια που προσθέτει «περνούν» από την Ελλάδα…
Η Aegean Airlines θα ταξιδέψει σε 14 νέους προορισμούς το 2016, προσθέτοντας έξι νέες χώρες, αυξάνοντας κατά 1,1 εκατ. τις επιπρόσθετες αεροπορικές θέσεις, με στόχο να ξεπεράσει συνολικά τα 16,2 εκατ. επιβάτες εντός του έτους! Εντός του 2016 θα εξυπηρετεί συνολικά 145 προορισμούς (111 εξωτερικού και 34 εσωτερικού) σε όλο της το δίκτυο. Μέσα στο 2016 θα ξεκινήσει (κάποιες ήδη ξεκίνησαν) πτήσεις από Αθήνα προς Δουβλίνο, Νίκαια, Λιλ, Νάπολι, Μπάρι (ή Παλέρμο), Λουξεμβούργο, Άμστερνταμ, Λισαβόνα, Πάλμα ντε Μαγιόρκα, Λιουμπλιάνα, Τζέντα, Κρακοβία, Βίλνιους και Σπλιτ. Είναι σαφές ότι οι ξένες αγορές πλέον αποτελούν προτεραιότητα για την ελληνική εταιρεία, καθώς το 2013 εξυπηρετούσε 28 διεθνείς προορισμούς 17 χωρών από την Αθήνα, ενώ το τρέχον έτος θα εκτελεί πτήσεις προς 71 διεθνείς προορισμούς!
...και οι άλλοι…
- Η χαμηλού κόστους ιρλανδέζικη εταιρεία Ryanair, που έχει μπει δυναμικά στη χώρα μας, συνεχίζει την αντεπίθεσή της στον «αέρα» της Ελλάδας, καθώς από τους 13 προορισμούς που εξυπηρετούσε το 2015, θα φτάσει στους 19 το τρέχον έτος. Με έξι αεροσκάφη πλέον, έχει στόχο να ξεπεράσει τα 6 εκατ. επιβάτες το 2016 στη χώρα μας, προσθέτοντας πτήσεις για Δουβλίνο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Μπολόνια, Σόφια κ.α., ενώ αυξάνει τις ημερήσιες πτήσεις για Ρώμη, Ρόδο και Κέρκυρα.
- H Turkish Airlines αυξάνει γεωμετρικά την παρουσία της στα ταξιδιωτικά πράγματα που σχετίζονται με την Ελλάδα, καθώς το 2015 ήταν μια χρονιά ορόσημο, όπου κατέγραψε ετήσια αύξηση 25% στην επιβατική κίνηση στην Ελλάδα, μεταφέροντας περισσότερους από 500.000 επιβάτες, περισσότερους από κάθε άλλη χρονιά. Η εταιρεία ενισχύει δρομολόγια και προορισμούς που σχετίζονται με την Ελλάδα και το 2016.
- Η Emirates, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Μέσης Ανατολής και μια από τις 4-5 μεγαλύτερες στον κόσμο, από την 1η Μαρτίου 2016 προσέθεσε ένα ακόμη δρομολόγιο από Αθήνα – Ντουμπάι και αντίστροφα. Πρόκειται για πτήση που εκτελείται πέντε φορές την εβδομάδα και πάει μέσω Λάρνακας, η οποία έρχεται να προστεθεί στην υπάρχουσα πτήση – που συνεχίζεται – Αθήνα – Ντουμπάι και αντίστροφα, εφτά ημέρες την εβδομάδα. Δηλαδή μέσα στην εβδομάδα η Emirates πετάει 12 φορές από Ελ. Βενιζέλος για Ντουμπάι και αντίστροφα. από εφτά που πετούσε πέρυσι.
- Η αμερικανική United Airlines που από το 2011 είχε σταματήσει τις πτήσεις από και προς την Αθήνα, από φέτος το καλοκαίρι επανέρχεται με απευθείας πτήση Νέα Υόρκη – Αθήνα και αντίστροφα. Η εταιρεία από το Μάιο του 2016 ξεκινά πτήσεις από και προς την Αθήνα από το αεροδρόμιο που έχει ως βάση, το Newark Liberty International, στο Νιου Τζέρσεϊ. Η καθημερινή πτήση θα αρχίσει στις 25 Μαΐου 2016 και θα λειτουργήσει μέχρι τις 5 Οκτωβρίου 2016.
- Η Delta Ailines διπλασιάζει από το 2016 τις πτήσεις της προς Αθήνα, καθώς παρατηρείται αύξηση του ενδιαφέροντος Αμερικανών τουριστών για την Ελλάδα. Οι πτήσεις από το αεροδρόμιο JFK θα είναι πέντε εβδομαδιαίως από τις 27 Μαρτίου 2016, ενώ από τις 24 Μαΐου οι πτήσεις θα γίνουν καθημερινές. Όλα τα δρομολόγια από την Αθήνα θα πραγματοποιούνται σε συνδυασμό με τις συνεργαζόμενες εταιρείες Air France-KLM και Alitalia.
- Η αυστριακών συμφερόντων Flyniki θα συνδέει την αυστριακή πρωτεύουσα αλλά και άλλες πόλεις της χώρας με 17 ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, κυρίως τα δημοφιλέστερα ελληνικά νησιά. Μεταξύ άλλων θα συνδέει πόλεις όπως Βιέννη, Σάλτσμπουργκ, Γκράτς κλπ με Ρόδο, Σαντορίνη, Μύκονο, Ηράκλειο, Κέρκυρα, Κω, Λέσβο, Κεφαλονιά κ.α.
- Η British Airways εντός του 2016 θα προσθέσει δύο νέες απευθείας πτήσεις από το Λονδίνο για Χανιά και Καλαμάτα, ενώ αυξημένες θα είναι οι πτήσεις και για κάποια δημοφιλή ελληνικά νησιά.
- Η easyJet το προσεχές καλοκαίρι θα πυκνώσει τα δρομολόγιά της προς τη χώρα μας, συνδέοντας νησιά όπως Ρόδο και Μύκονο με πόλεις όπως Άμστερνταμ, Λυών και Νίκαια.
- Η γερμανική Lufthansa θα προσθέσει δύο δρομολόγια από Μόναχο προς Σαντορίνη και Κέρκυρα, μάλλον μία ή δύο φορές την εβδομάδα.
- Η Finnair, ο εθνικός αερομεταφορέας της Φινλανδίας, ξεκινά προγραμματισμένες πτήσεις προς ελληνικά νησιά όπως Σαντορίνη, Λέσβος, Σκιάθος και Ζάκυνθος, ενώ η Transavia, μέλος του Ομίλου Air France- KLM, πυκνώνει τις πτήσεις της προς δημοφιλή ελληνικά νησιά όπως Σαντορίνη, Ρόδο, Κρήτη, Κέρκυρα, Κω, Ζάκυνθο, Λευκάδα κλπ.
- Η Ισπανική Volotea με έδρα τη Βαρκελώνη ενισχύει την παρουσία της στη χώρα μας, συνεχίζοντας να συνδέει την Αθήνα με… must ελληνικά νησιά. Φέτος θα προσθέσει Μύκονο και Μυτιλήνη στο χαρτοφυλάκιό της.
- Η πολωνική LOT Polish Airlines, επανακάμπτει στους ελληνικούς αιθέρες, με τέσσερις απευθείας μεταξύ Αθήνας - Βαρσοβίας.
- Η Blue Air, ρουμανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους που ιδρύθηκε το 2004 ως η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία της Ρουμανίας, φέτος θα προσθέσει δύο νέα δρομολόγια, συνδέοντας την Αθήνα με την Κωστάντζα και το Τορίνο.
- Σε ότι αφορά τη Singapore Airlines, μιας από τις λίγες αεροπορικές εταιρείες 5 αστέρων παγκοσμίως, φέτος, για... τεχνικούς λόγους δε θα έχει δρομολόγιο προς την Αθήνα. Η εταιρεία μετά από κάποια αποχή, επανήλθε το 2014 στην Ελλάδα, ενώ το 2015 για το 4μηνο των καλοκαιρινών μηνών είχε τρεις πτήσεις την εβδομάδα Αθήνα – Σιγκαπούρη και αντίστροφα. Όπως τονίζει στο Liberal στέλεχος της εταιρείας, ο λόγος που φέτος δεν έχει δρομολόγιο είναι ότι λόγω ανανέωσης του στόλου δεν υπάρχει διαθέσιμο αεροπλάνο, δεδομένου ότι πετάει σε εκατοντάδες ακόμη προορισμούς.