Αλλάζουν πάλι τα τέλη κυκλοφορίας. Τι θα πληρώσουμε

Αλλάζουν πάλι τα τέλη κυκλοφορίας. Τι θα πληρώσουμε

Του Προκόπη Χατζηνικολάου

Νέα τέλη κυκλοφορίας σχεδιάζουν στο υπουργείο Οικονομικών μόλις δυο μήνες πριν την ανάρτηση στο ηλεκτρονικό σύστημα. Στις προθέσεις των ιθυνόντων του οικονομικού επιτελείου είναι να μεταφερθεί το βάρος στα νεότερα οχήματα δηλαδή αυτά που κυκλοφόρησαν μετά το 2010 και είναι αντιρρυπαντικές τεχνολογίας και σήμερα είτε δεν πληρώνουν τέλη, είτε πληρώνουν πολύ χαμηλά. Τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι αρκετά και όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου επιχειρείται το νέο σύστημα τελών να προκύψει από μία σειρά παραγόντων, χωρίς όμως να αλλάξει το τελικό εισπρακτικό αποτέλεσμα των 1,1 δις. ευρώ.

Ειδικότερα οι παράγοντες που προαναφέρθηκαν σχετίζονται με:

- Τη σύνδεση των Τελών με την αξία προ φόρων των οχημάτων
- Τον συνυπολογισμός της παλαιότητας των οχημάτων, με την πρόβλεψη ειδικού συντελεστή απομείωσης, που θα οδηγεί αυτομάτως στην ετήσια  αναπροσαρμογή των Τελών
- Περισσότερες διαβαθμίσεις στα Τέλη ανάλογα με τα κυβικά εκατοστά, ειδικά στις ζώνες μεταξύ 1.738- 1.928 κ.ε. και 1.929- 2.357 κ.ε., έτσι ώστε να γίνει πιο ομαλή η κλιμάκωση τους και
- Δικαιότερη, κατά τους ίδιους, κατανομή των βαρών μεταξύ παλαιών και νεότερων οχημάτων.

Η αγορά αυτοκινήτου έχει αναστατωθεί ήδη από τις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου καθώς αφενός είχαν λάβει διαβεβαιώσεις ότι δεν θα αλλάξουν τα τέλη κυκλοφορίας, αφετέρου ανακοινώνουν αλλαγές χωρίς να είναι έτοιμοι, παγώνοντας την αγορά αυτοκινήτου. Τις ίδιες πρακτικές ακολούθησαν και τα προηγούμενα χρόνια, παγώνοντας σε όλες τις περιπτώσεις την αγορά μέχρι να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση τι ακριβώς θέλει να κάνει. Βέβαια, οι όποιες αλλαγές θα πρέπει να παρουσιασθούν στους πιστωτές της χώρας, οι οποίοι είναι αυτοί που θα αποφασίσουν για το εάν οι νέες διατάξεις θα προχωρήσουν μέχρι τη Βουλή.

Στο μεταξύ η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζεται για την Τρίτη και φαρμακερή διασταύρωση ανασφάλιστων οχημάτων.

Με την δεύτερη, η οποία στην ουσία ήταν δοκιμαστική, ο αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων «κατέβηκε» από τα 1.150.000 (πρώτη διασταύρωση με λανθασμένα στοιχεία) στα 457.000.

Ωστόσο, στελέχη της ΑΑΔΕ σημειώνουν περιμένουν και μία τρίτη επικαιροποίηση της λίστας από την αστυνομία και το υπουργείο Μεταφορών έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν τα λάθη και η ταλαιπωρία των πολιτών, όπως είχε συμβεί τον περασμένο Ιούνιο με δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων να αναγκάζονται να αποδείξουν είτε ότι έχουν πληρώσει τα ασφάλιστρα, είτε ότι δεν τους ανήκει, είτε ότι αυτό έχει κλαπεί.

Σύμφωνα με στοιχεία των ασφαλιστικών εταιρειών σε διάστημα ενός μήνα (τέλη Ιουνίου - τέλη Ιουλίου) ασφαλίστηκαν 413.000 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και καινούργια αυτοκίνητα και δίκυκλα. Η εξέλιξη αυτή τόνωσε τα έσοδα του προϋπολογισμού, καθώς εκτός από το φόρο επί των ασφαλίστρων καταβλήθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις και τα τέλη και τέθηκαν σε κυκλοφορία αυτοκίνητα κυρίως υψηλού κυβισμού.

Η τρίτη διασταύρωση, που υπολογίζεται να πραγματοποιηθεί στα μέσα Σεπτεμβρίου, θα είναι και καθοριστική. Οσοι εντοπιστούν θα κληθούν να πληρώσουν και τα αναλογούντα πρόστιμα που προβλέπει η πρόσφατη νομοθεσία. Εάν επιβεβαιωθούν τα ανωτέρω στοιχεία και στη διασταύρωση του Σεπτεμβρίου, περίπου 457.000 ιδιοκτήτες θα λάβουν email με το οποίο θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο:

• 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 κυβικά εκατοστά.

• 150 ευρώ για δίκυκλα άνω των 251 κ.ε.

• 200 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.000 κ.ε. και

• 250 ευρώ για αυτοκίνητα άνω των 1.000 κ.ε.

Πάντως πριν από την αποστολή των ειδοποιητηρίων θα γίνει ειδική καμπάνια ενημέρωσης των υπόχρεων τόσο από το υπουργείο Οικονομικών όσο και από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Διότι στόχος, όπως σημειώνουν, δεν είναι η είσπραξη 100 - 150 εκατ. ευρώ από τα ανασφάλιστα οχήματα αλλά η συμμόρφωση αυτών.