Ανεβάζουν ταχύτητες τα έργα στη διαχείριση απορριμμάτων

Ανεβάζουν ταχύτητες τα έργα στη διαχείριση απορριμμάτων

Ανεβάζουν στροφές τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν σημαντικό αντικείμενο για τις τεχνικές εταιρίες. Είναι ενδεικτικό ότι στην έκθεση των αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου η Ελλάκτωρ αναφέρει ότι η διαχείριση αποβλήτων δημιουργεί ισχυρές  προοπτικές επειδή η Ελλάδα θα πρέπει να συμμορφωθεί -με καθυστέρηση βέβαια δεκαετιών- με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Σύμφωνα λοιπόν, με εκτιμήσεις, τα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν τα επόμενα χρόνια αγγίζουν σε αξία τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ και αντιστοιχούν σε 4 εκατ. τόνους αστικών σύμμεικτων αποβλήτων, δηλαδή των απορριμμάτων που δημιουργούν τα νοικοκυριά.

Δημοπρατείται η μεγαλύτερη μονάδα

Αν και κατά διαστήματα, έχουν δημοπρατηθεί μικρότερου μεγέθους -κατά βάσει δημόσια- έργα διαχείρισης απορριμμάτων, στην κυβέρνηση επιδιώκουν να ταρακουνήσουν τα νερά με τη δημοπράτηση του μεγαλύτερου στην Ελλάδα τέτοιου project. Πρόκειται για την μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που έχει προϋπολογισμό άνω των 100 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί περισσότερο από 1 εκατ. πολίτες, δηλαδή το 1/10 του συνολικού πληθυσμού της χώρας!

Το έργο, που θα δημοπρατηθεί ως Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θα εξυπηρετεί τις Περιφερειακές Ενότητες Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας, αλλά και τον Δήμο Παιονίας και θα υλοποιηθεί σε περιοχή πλησίον του ΧΥΤΑ Μαυροράχης.

Θα έχει μέγιστη δυναμικότητα 300.000 τόνων απορριμμάτων ανά έτος και θα δέχεται το 65% των αποβλήτων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

Θα αποτελείται από εγκαταστάσεις υποδοχής και διαχωρισμού των αποβλήτων, ανάκτησης ανακυκλώσιμων υλικών, ενώ τα βιοαπόβλητα θα επεξεργάζονται ξεχωριστά ώστε να μετατρέπονται σε κομπόστ υψηλής ποιότητας και να παράγεται δευτερογενές καύσιμο.   

Το κομπόστ και το δευτερογενές καύσιμο είναι ικανά, όπως λένε οι ειδικοί, να δημιουργήσουν μία νέα δραστηριότητα, ενώ συμβάλουν και στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος ρυπογόνων βιομηχανιών.

Το ΣΔΙΤ εκτιμάται ότι θα δημοπρατηθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ενώ μένει να φανεί εάν θα μπορούσε να προχωρήσει η φάση των δεσμευτικών προσφορών μέχρι τα τέλη της χρονιάς.

Τα υπόλοιπα έργα

Η αγορά όμως, έχει το βλέμμα στραμμένο στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική, των οποίων οι διαγωνισμοί είχαν ακυρωθεί επί Ρένας Δούρου στο τιμόνι της Περιφέρειας Αττικής. 

Οι δύο μονάδες επεξεργασίας στο Λεκανοπέδιο υπολογίζεται ότι θα έχουν προϋπολογισμό 640 εκατ. ευρώ, ενώ δρομολογούνται ακόμη 17 μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων, με εκτιμώμενο κόστος 400 εκατ. ευρώ, σε όλη τη χώρα.

Σε αυτές ανήκουν περιοχές, όπως η Καβάλα, η Ανατολική Θεσσαλονίκη, η Νάξος, η Χίος, η Σητεία, η Κεφαλονιά, το Αγρίνιο, το Ηράκλειο (αναβάθμιση της υφιστάμενης ΜΕΑ), η Λάρισα, ο Βόλος, η Πάτρα, η Λαμία, η Χαλκίδα και η Ρόδος. 

Μέσα στην επόμενη τριετία, επιδιώκεται να έχουν κατασκευαστεί συνολικά 27 μονάδες, ενώ μέχρι το 2030 σχεδιάζεται να έχουν δημιουργηθεί 43 νέες μονάδες επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) και έως 46 μονάδες επεξεργασίας βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ). Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και την υλοποίηση τεσσάρων μονάδων παραγωγής ενέργειας με ενεργειακή αξιοποίηση των υπολειμμάτων των ΜΕΑ.

Τα τελευταία, δηλαδή οι μονάδες με ενεργειακή αξιοποίηση, είχαν, όπως υποστηρίζουν κάποιοι στην αγορά, «ποινικοποιηθεί» από την προηγούμενη κυβέρνηση με αποτέλεσμα το πρόβλημα της διαχείρισης απορριμμάτων να γίνει δύσκολα διαχειρίσιμο.