Με γοργό ρυθμό προχωρούν οι διαδικασίες για την τοποθέτηση συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, ένα έργο που χρηματοδοτείται και με κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και προβλέπεται να έχει τεθεί σε εφαρμογή μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Νωρίτερα, μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με το σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης, θα πρέπει να έχει ανατεθεί η σύμβαση του έργου. Τα επόμενα βήματα και τα οφέλη του έργου.
Με γοργό ρυθμό προχωρούν οι διαδικασίες για την τοποθέτηση συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, ένα έργο που χρηματοδοτείται και με κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και προβλέπεται να έχει τεθεί σε εφαρμογή μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025. Νωρίτερα, μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με το σχεδιασμό της ελληνικής κυβέρνησης, θα πρέπει να έχει ανατεθεί η σύμβαση του έργου. Με τα δεδομένα αυτά, στο υπουργείο Υποδομών προχωρούν στην υλοποίηση των προαπαιτούμενων για την εκκίνηση του project.
Ειδικότερα, για το έργο της εγκατάστασης ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 90 εκατ. ευρώ από τα οποία περίπου 65 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, επιλέχθηκε, πριν από μερικές εβδομάδες ως τεχνικός σύμβουλος η εταιρία Planet.
Αυτό το διάστημα, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία επιλογής χρηματοοικονομικού συμβούλου, με την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης, να καλεί σε διαδικασία διαπραγμάτευσης τη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου τα τρία ενδιαφερόμενα σχήματα. Πρόκειται για τις εταιρίες BPM, Business Partner – Οικονομικοί και Επιχειρηματικοί Σύμβουλοι και Ευρωσύμβουλοι. Η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 7 Δεκεμβρίου οπότε θα αποσφραγιστούν και οι οικονομικές προσφορές.
Ο ρόλος του χρηματοοικονομικού συμβούλου είναι η ολοκλήρωση του επιχειρηματικού σχεδίου, η διενέργεια έρευνας αγοράς, η κατάρτιση του χρηματοοικονομικού μοντέλου του έργου και ο προσδιορισμός της συχνότητας των πληρωμών διαθεσιμότητας στον ανάδοχο, δεδομένου ότι πρόκειται για ΣΔΙΤ.
Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη ενός διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων που θα επιτρέπει την υλοποίηση αυτόματων ηλεκτρονικών πληρωμών και θα επιτρέπει την εξοικονόμηση κόστους για τους οδηγούς μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου, επειδή δεν θα υπάρχουν οι στάσεις στους εγκάρσιους σταθμούς συμβατικών διοδίων. Περιττό να αναφερθεί ότι η χρέωση θα είναι αναλογική και άρα δικαιότερη, καθώς θα γίνει με βάση τη διανυόμενη απόσταση.
Η αρχή έγινε με την Ολυμπία Οδό
Οι οδηγοί έχουν σχηματίσει εικόνα για το πώς θα είναι το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων μέσω του υβριδικού συστήματος διοδίων της Ολυμπίας Οδού που βρίσκεται σε λειτουργία από τον περασμένο Ιανουάριο.
Ουσιαστικά οι κάτοχοι του πομποδέκτη του οδικού άξονα θα έχουν έως και 76% χαμηλότερη χρέωση, καθώς, μέσω ειδικής τεχνολογίας, υπολογίζονται στις εισόδους και τις εξόδους του αυτοκινητόδρομου τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί και συνεπώς επιστρέφεται αυτόματα στο λογαριασμό του χρήστη η διαφορά για τα χιλιόμετρα που δεν έχουν πραγματοποιηθεί.
Για τη δημιουργία συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων είχε γίνει απόπειρα να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ωστόσο, ακυρώθηκε ύστερα από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Τα οφέλη από το ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, δεν περιλαμβάνουν μόνο τη δικαιότερη χρέωση των χρηστών του οδικού άξονα αλλά και την μείωση του κόστους λειτουργίας των εταιριών διαχείρισης, καθώς σταδιακά αναμένεται να περιοριστεί σημαντικά η είσπραξη διοδίων με μετρητά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ειδικοί υπολογίζουν ότι μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, ο αριθμός των οχημάτων ξεπερνάει τα 700 οχήματα ανά λωρίδα κατεύθυνσης και ανά ώρα, ενώ περιορίζεται σε περίπου 300 στο χειροκίνητο σύστημα εξυπηρέτησης.
Επίσης, το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων επιτρέπει την μείωση των καθυστερήσεων στα διόδια και κατ’ επέκταση των εκπομπών ρύπων.