Του Απόστολου Σκουμπούρη
«Όταν, πριν τρία χρόνια σας ανακοινώσαμε την εξαγορά της Βερόπουλος, σας είπαμε ότι τώρα δεν είναι καιρός για μπράβο και συγχαρητήρια, καθώς το αποτέλεσμα του εγχειρήματος θα φανεί σε τρία περίπου χρόνια. Τόσα θεωρούσαμε στο πλάνο μας ότι θα απαιτούνταν για να πούμε αν πέτυχε ή όχι. Σήμερα, σχεδόν τρία χρόνια μετά από εκείνη την ημέρα, μπορούμε να πούμε ότι πετύχαμε ξεκάθαρα στο στοίχημα της εξαγοράς και της επανέλκυσης των καταναλωτών στο δίκτυο της Βερόπουλος».
Με αυτά τα λόγια χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας My Market & Metro Αριστοτέλης Παντελιάδης ενημέρωσε τους δημοσιογράφους για την πορεία της αλυσίδας που διευθύνει, την ενσωμάτωση της Βερόπουλος, τις νέες επενδύσεις αλλά και την πορεία ολόκληρου του λιανικού εμπορίου.
«Κλειδιά» για την επιτυχία της ενσωμάτωσης της Βερόπουλος – εν μέσω σφοδρής κρίσης και μείωσης της κατανάλωσης – ήταν ότι η My Market δεν μπήκε ως... κατακτητής στην αλυσίδα, σεβάστηκε το παρελθόν και την πορεία της, στήριξε τα στελέχη της και δεν εφάρμοσε πρακτικές επιβολής.
Εξ αρχής μπήκαν κανόνες στην εταιρική λειτουργία οι οποίοι ίσχυσαν για όλους, σε όλο το δίκτυο (παλιό και νέο) ανάλογα με το πόστο του κάθε εργαζόμενου, ενώ τουλάχιστον για τους πρώτους έξι έως οκτώ μήνες, κανένα στέλεχος της My Market δεν μετακινήθηκε προς τη Βερόπουλος.
Αντιθέτως, στηρίχτηκε το υπάρχον στελεχιακό και εργασιακό δυναμικό, με τον όμιλο και τη διοίκηση να προσπαθεί να εμπνεύσει και να δώσει τα κατάλληλα κίνητρα και το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από θετικό.
Έγιναν οργανωτικές και δομικές αλλαγές στα καταστήματα και σε όλο το δίκτυο, παράλληλα με τις ανακαινίσεις, ενώ στη διάρκεια αυτής της τριετίας, όπως είπε ο κ. Παντελιάδης, χρειάστηκε να κλείσουν 34 καταστήματα της πρώην Βερόπουλος, τα οποία ήταν από τα μικρά και μη αποδοτικά.
Πολιτική εμπιστοσύνης με τους προμηθευτές
Παρόμοια πολιτική «χτισίματος» εμπιστοσύνης και σεβασμού, μακριά από εκβιαστικές πρακτικές, η διοίκηση της My Market εφάρμοσε και στη συνεργασία της με τους... παλαιούς προμηθευτές της Βερόπουλος, κάτι που επίσης έπαιξε ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος.
Εξ αρχής πληρώθηκαν στο ακέραιο όλες οι υποχρεώσεις, χωρίς καμιά συζήτηση ή απειλή για κούρεμα, κάτι που δημιούργησε σχέσεις εμπιστοσύνης και «υποχρέωσε» τους ιδιώτες παραγωγούς που προμηθεύουν την αλυσίδα να συνεχίσουν να στηρίζουν ακόμη πιο δυνατά αυτή τη σχέση.
Δεν μετάνιωσα για το deal, δε θα έκανα κούρεμα, δεν ήταν «νεκρά» τα καταστήματα
Θυμίζουμε ότι όταν προ τριετίας η My Market εξαγόρασε τη Βερόπουλος, στην αγορά έκανε μεγάλη εντύπωση πως δεν υπήρξε καμιά προσπάθεια για... κουρέματα σε προμηθευτές ή τράπεζες, κάτι που σε άλλα - παρόμοιας συνομοταξίας deal – είχε γίνει.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, και αυτό ήταν ένα από τα «μυστικά» της επιτυχίας του εγχειρήματος της ενσωμάτωσης της Βερόπουλος. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «για να γίνει κούρεμα θα πρέπει η κατάσταση να οδηγηθεί στα άκρα, να πτωχεύσει η εταιρεία, με ότι αρνητικά συνεπακόλουθα έχει όλο αυτό. Αντιθέτως, τα καταστήματα της Βερόπουλος δεν ήταν “νεκρά” όταν αναλάβαμε, δεν είχαν εγκαταλειφθεί εντελώς από το καταναλωτικό, άρα η προσπάθεια επανέλκυσης δεν ήταν τόσο τιτάνια όσο θα ήταν σε διαφορετική περίπτωση, πλήρους, ολικής και θορυβώδους πτώχευσης».
Με λίγα λόγια, όπως τόνισε ο κ. Παντελιάδης, δεν επένδυσε στην.. πλήρη φθορά, υποτίμηση και στην λογιστική και άλλη «καταστροφή» της εξαγοραζόμενης αλυσίδας ώστε να πετύχει κάποιο κούρεμα, αλλά προσπάθησε να κινηθεί πιο δημιουργικά. Όμως, παραδέχτηκε ευθαρσώς, ότι και καθαρά λογιστικά, δεν είναι σίγουρος ότι θα τον συνέφερε αν εξαντλούσε τα περιθώρια, ζητώντας κούρεμα μαζί με όλα τα συνεπακόλουθα μιας τέτοιας, εξαιρετικά ακραίας και δυσάρεστης κατάστασης.
Τίποτα δεν είναι πιο υγιές, από τον υγιή ανταγωνισμό
Σχολιάζοντας τον ερχομό στην Αθήνα της ισχυρής βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης μέσω της εξαγοράς της Προμηθευτικής, ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι «ο ανταγωνισμός μας βοηθάει να γινόμαστε καλύτεροι», συμπληρώνοντας με έμφαση:
«Τίποτα δεν είναι πιο υγιές από τον υγιή ανταγωνισμό. Όταν στις αρχές της δεκαετίας του ''90 ήρθαν για πρώτη φορά ξένες αλυσίδες στην Ελλάδα όπως Continent, Μάκρο κ.λπ., όλοι εμείς του εγχώριου λιανεμπορίου φοβηθήκαμε αν μη τι άλλο. Όμως, αυτό μας έκανε όλους καλύτερους. Ποτέ δεν ήταν καλύτερο το ελληνικό λιανεμπόριο όσο σήμερα. Έχουμε – συνολικά – ένα από τα καλύτερα δίκτυα λιανεμπορίου στην Ευρώπη», επισήμανε.
Το δίκτυο της My Market και Cash & Carry σήμερα
Σήμερα, μετά την ενσωμάτωση της Βερόπουλος, το κλείσιμο των 34 καταστημάτων και το άνοιγμα νέων, το σύνολο του δικτύου του ομίλου αριθμεί 274 σημεία πώλησης σε ολόκληρη τη χώρα, απασχολώντας πάνω από 10.500 εργαζόμενους, ενώ συνεργάζεται με 486 προμηθευτές. Πριν την εξαγορά, δηλαδή στο τέλος του 2015, η αλυσίδα απασχολούσε 4.543 εργαζόμενους.
Από αυτά τα 225 είναι My Market και τα 49 Cash & Carry, αγορά που ο όμιλος έχει ηγετική παρουσία ελέγχοντας περίπου το 45% του συγκεκριμένου τζίρου. Το σύνολο των σημείων πώλησης το 2014 ήταν 108.
Μέσα σ'' αυτή την τριετία, οι επενδύσεις ανήλθαν σε 150 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορά στην ανανέωση των καταστημάτων. Έχουν εγκαινιαστεί 11 νέα My Market, 3 καταστήματα Cash & Carry, ενώ προχώρησε η ανακαίνιση 119 σημείων πώλησης που αφορούσαν στο νέο δίκτυο που αποκτήθηκε από τη Βερόπουλος και άλλα 9 του παλαιού δικτύου My Market.
Για φέτος οι επενδύσεις θα φτάσουν στα 54 εκατ. ευρώ, έναντι 46,9 εκατ. ευρώ το 2017.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη φέτος ο όμιλος αναμένει κύκλο εργασιών στα 1,23 δισ. ευρώ, ενισχυμένο κατά 5% έναντι του 2017 που ήταν στα 1,17 δισ. ευρώ. Γενικότερα, συνολικά η αγορά διατηρεί φέτος μικρή αλλά σταθερή ανοδική πορεία.
Σε ότι αφορά το δανεισμό, ο ίδιος είπε ότι πριν την εξαγορά της Βερόπουλος ήταν μηδενικός, όμως μετά την εξαγορά έφτασε να είναι στα 350 εκατ. ευρώ, τα οποία φέτος μείωσε σε 310 εκατ. ευρώ, παρά τις επενδύσεις.
Κέντρα διανομής και εφοδιαστική αλυσίδα
Σήμερα λειτουργούν σε 24ωρη βάση, 6 ημέρες την εβδομάδα και με παράδοση στο σύνολο των Καταστημάτων, τρία Κέντρα Διανομής με πανελλαδική κάλυψη, στα Οινόφυτα, στη Μάνδρα και στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης. Αξίζει να σημειωθεί πως σε καθημερινή βάση 77 φορτηγά του ομίλου ολοκληρώνουν 460 παραδόσεις, ενώ τη διετία 2017-2018 οι επενδύσεις σε αγορές φορτηγών έφτασαν στο 1 εκατ. ευρώ.
Πλήρες επαναλανσάρισμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Όπως γνωστοποίησε ο κ. Παντελιάδης, περισσότερα από 1.000 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα επαναλανσαριστούν με νέες συσκευασίες, με το αντίστοιχο πρόγραμμα να αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2019. Περισσότερα από 100 νέα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναμένεται να λανσαριστούν έως το τέλος του 2018 και τα υπόλοιπα του χρόνου. Αυτή η ομάδα προϊόντων, κάνει το 15% του τζίρου του ομίλου.
Άνοιγμα μέσω του eshop.mymarket.gr σε όλη την Ελλάδα
Δυναμική έμφαση στην ψηφιακή εποχή και στο ηλεκτρονικό κατάστημα κάνει πλέον η My Market, μέσω της δημιουργίας του eshop.mymarket.gr, που προέκυψε μέσα από τη συνεργασία με το ηλεκτρονικό κατάστημα welovesupermarket.gr. Είναι μια στρατηγική κίνηση που αποσκοπεί στη στήριξη του εγχειρήματος σε ισχυρές και σίγουρες βάσεις.
Αξιοποιείται η ηλεκτρονική πλατφόρμα και το σταθερό πελατολόγιο χιλιάδων χρηστών της welovesupermarket.gr και κεφαλαιοποιεί την εμπειρία της στη διαχείριση online πελατών, δημιουργώντας την πρώτη λιανεμπορική αλυσίδα που παραδίδει ηλεκτρονικές παραγγελίες πανελλαδικά, ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές της χώρας.