Του Θανάση Παπαδή
Χαμηλότερο κόστος για την πρόσληψη νέου προσωπικού μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και της παρακράτησης φόρου στους μισθωτούς. Μειωμένη κατά 45% φορολογία σε διάστημα μιας διετίας τόσο στα κέρδη προ φόρων όσο και στα διανεμόμενα κέρδη. Λιγότερη γραφειοκρατία και στο «εργασιακό μέτωπο» (ήδη καταργήθηκε η διάταξη για τις αιτιολογημένες απολύσεις), αλλά και για την πραγματοποίηση επενδύσεων.
Λιγότερες ασφαλιστικές εισφορές για τους μετόχους των εταιρειών και για τους εταίρους των προσωπικών επιχειρήσεων που «τολμούν» να εμφανίσουν τα πραγματικά τους κέρδη. Και σε αντάλλαγμα; Ηλεκτρονική τιμολόγηση, μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση, αύξηση φορολογητέας ύλης και περισσότερες (και καλύτερα αμειβόμενες) θέσεις εργασίας.
Αυτό είναι -σε γενικές γραμμές- το περιεχόμενο της «συμφωνίας» με τον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας που αναμένεται να παρουσιάσει ο πρωθυπουργός από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Η συμφωνία έχει έντονα χαρακτηριστικά ανταποδοτικότητας. Η κυβέρνηση θα κάνει την πρώτη κίνηση ανακοινώνοντας ένα 4ετές πλάνο μειώσεων, το οποίο θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται από το 2020, με τη μείωση του συντελεστή φορολόγησης των νομικών προσώπων.
Επίσης, θα γνωστοποιηθεί ένα χρονοδιάγραμμα μειώσεων το οποίο θα αφορά όλη την 4ετία μέχρι και το 2023. Κάθε χρόνο θα προκύπτει όφελος είτε από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, είτε από τη μείωση του συντελεστή υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, είτε και από την ενεργοποίηση της νέας φορολογικής κλίμακας για τα φυσικά πρόσωπα, η οποία έχει έμμεσο θετικό αντίκτυπο και για τις επιχειρήσεις καθώς οδηγεί σε αύξηση των καθαρών αποδοχών των εργαζομένων.
Τι θέλει η κυβέρνηση σε «ανταπόδοση»;
1. Αύξηση των δηλωθέντων κερδών τόσο από τα νομικά πρόσωπα όσο και από τις προσωπικές εταιρείες. To 2018, τα κέρδη μετά βίας ξεπέρασαν τα 4 δισ. ευρώ, ενώ από το σύνολο των 250.000 νομικών προσώπων που υποβάλλουν φορολογική δήλωση μόλις 50.000 εμφανίζουν σημαντικά κέρδη. Περίπου 200.000 νομικά πρόσωπα δηλώνουν είτε ζημιές είτε κέρδη που δεν ξεπερνούν τις 10.000-15.000 ευρώ τον χρόνο. Προφανώς, αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, η κυβέρνηση θέλει να κάνει λιγότερο «ισχυρό» το κίνητρο της φοροδιαφυγής.
2. Περαιτέρω μείωση της ανεργίας. Η σημερινή κυβέρνηση παρέλαβε τον δείκτη της ανεργίας περίπου στο 18%, αλλά από τα ποιοτικά στοιχεία προκύπτει ότι οι περισσότερες νέες θέσεις εργασίας είναι με χαμηλές αποδοχές.
3. Αύξηση των επενδύσεων. Η μείωση των φορολογικών συντελεστών όχι μόνο για τα κέρδη προ φόρων αλλά και για τα διανεμόμενα δημιουργεί περιθώριο για την επανατοποθέτηση κεφαλαίων στην αγορά υπό μορφή επενδύσεων. Η Ελλάδα με φορολογικό συντελεστή 20% και φόρο μερισμάτων 5% θα γίνει πολύ πιο «δελεαστικός» επενδυτικός προορισμός ειδικά τώρα που οι αξίες παραμένουν ακόμη σε χαμηλά επίπεδα.
Για την κυβέρνηση είναι κόκκινη γραμμή η μείωση του συντελεστή φορολόγησης των νομικών προσώπων από το 29% που ίσχυσε για τη φορολόγηση των κερδών του 2018 ή από το 28% που είναι προγραμματισμένο (και νομοθετημένο) να ισχύσει για τη φορολόγηση των κερδών του 2019 στο 24%. Είναι ένα μέτρο το οποίο κοστίζει περίπου 800 εκατ. ευρώ αν συνυπολογιστεί και η μείωση του συντελεστή φορολόγησης στα διανεμόμενα μερίσματα από το 10% στο 5%. Αυτό είναι και το μοναδικό φορολογικό μέτρο που θεωρείται δεδομένο ότι θα ψηφιστεί με το φετινό φορολογικό νομοσχέδιο. Το χρονοδιάγραμμα όλων των υπόλοιπων φορολογικών μέτρων θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά δεδομένα. Το «καλάθι» περιλαμβάνει:
1. Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών σε τέσσερις ετήσιες δόσεις. Για τους εργοδότες οι εργοδοτικές εισφορές για την κύρια ασφάλιση θα μειωθούν από το 13,33% συνολικά στο 9,9%. Ο ετήσιος «βηματισμός» μείωσης θα είναι 0,8575%. Αντίστοιχα η εισφορά των εργαζομένων θα μειωθεί από το 6,66% στο 4,95%.
2. Τη δεύτερη φάση μείωσης του συντελεστή φορολόγησης των νομικών προσώπων από το 24% στο 20%.
3. Τη θέσπιση μειωμένου συντελεστή 9% στην κλίμακα των φυσικών προσώπων. Αυτό το μέτρο ευνοεί κατά κύριο λόγο τους αυτοαπασχολούμενους και τους ιδιοκτήτες ατομικών επιχειρήσεων, οι οποίοι μπορούν να εξοικονομήσουν πάνω από 1.300 ευρώ σε ετήσια βάση.
4. Την αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για τους επαγγελματίες. Το μέτρο αγγίζει ακόμη και τους μετόχους των εταιρειών οι οποίοι φτάνουν να πληρώνουν υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές ακόμη και 1.100-1.200 ευρώ τον μήνα.
Αδήλωτη εργασία
Ένα μεγάλο αγκάθι για τον χώρο της εργασίας είναι η αδήλωτη ή υποδηλωμένη εργασία και σε αυτόν τον τομέα ο Γ. Βρούτσης ετοιμάζεται να αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Αναμένεται άμεσα να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση, σύμφωνα με την οποία θα καθίσταται ασύμφορη για τον εργοδότη η μερική απασχόληση.
Όπως είναι άλλωστε ευρέως γνωστό, πολλοί εργοδότες, κυρίως στις μικρές και εποχικές δραστηριότητες, εμφανίζουν ψευδώς κάποιες εργαζομένους να απασχολούνται λιγότερες από τις πραγματικές ώρες. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2018, στο σύνολο των νέων προσλήψεων κάλυπταν το 54,3%. Σε περίπτωση που το φαινόμενο δεν ανακοπεί, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές για το ασφαλιστικό σύστημα και κατά συνέπεια για τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι πρώτες μελέτες δείχνουν ότι οι ετήσιες απώλειες που προκαλούν οι ευέλικτες μορφές στα ταμεία ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ ετησίως.
Σύμφωνα με καταγγελίες των ελεγκτών του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, η πάταξη της ψευδώς υποδηλωμένης εργασίας είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς μπορεί να πιστοποιηθεί μόνο με επιτόπιους ελέγχους, την ώρα παράβασης του νόμιμου ωραρίου.
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Παρασκευής 16 Αυγούστου