Του Γιώργου Φιντικάκη
Το σύνδρομο του κάβουρα δεν λέει να εγκαταλείψει αυτή την κυβέρνηση. Σε μια διαρκή παλινδρόμηση, κινείται μια μέσα και μία έξω από τον προσανατολισμό που έχει διαφημιστεί ως "στροφή στο ρεαλισμό", θυμίζοντας το βάδισμα του κάβουρα, λίγο δεξιά και λίγο αριστερά.
Ο τομέας των ιδιωτικοποιήσεων είναι χαρακτηριστικός. Και το ΤΑΙΠΕΔ να κλείνει χθες την πολυκαιρισμένη ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και κορυφαίος κυβερνητικός παράγοντας να δηλώνει προ εβδομάδας ότι δεν θα γίνουν αποκρατικοποιήσεις στην ενέργεια. Λίγο με τις δεσμεύσεις, λίγο με τον κρατισμό, ειδικά τώρα που με παγωμένη τη διαπραγμάτευση οι υπουργοί έχουν επιτέλους τη σκηνή δική τους, μέχρι να αρχίσει ξανά η πίεση των δανειστών.
"Πιστεύουν ακόμη ότι μπορούν να περνούν πράγματα κάτω από τη μύτη των ξένων", λέει άνθρωπος στον κρατικό μηχανισμό που συνεργάζεται στενά με τους δανειστές.
Σύμφωνα με αυτόν τον "insider", ο ανασχηματισμός του περασμένου Νοεμβρίου απέτυχε να απαλλάξει την κυβέρνηση από τα βαρίδια και να αλλάξει το σκηνικό του "λίγο απ'' όλα" στο συγκεκριμένο κεφάλαιο. Άλλοι υπουργοί στηρίζουν σιωπηλά τις αποκρατικοποιήσεις, και άλλοι συνεχίζουν να δίνουν στα κλεφτά μια καραμέλα στην πελατεία τους σε επίπεδο τουλάχιστον ρητορικής. Άλλοι που μέχρι πρότινος φώναζαν από πόνο, τώρα σιωπούν αλλά με κάθε ευκαιρία τις μποϊκοτάρουν. Και κάποιος αναγκάζεται να αναλαμβάνει το ρόλο του διαιτητή.
Τσακαλώτος ο διαιτητής
Τη μεγαλύτερη στήριξη στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων συνεχίζει να παρέχει, σύμφωνα με τον συνομιλητή μας, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος. Δεν βγήκε και να πανηγυρίσει στο Σύνταγμα την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κάθε φορά ωστόσο που προκύπτει ένα θέμα, βοηθά ώστε να λυθεί. Λέγεται μάλιστα ότι πρόσφατα διεμήνυσε αρμοδίως ότι δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται στα σοβαρά δηλώσεις σαν αυτές προ εβδομάδας από κυβερνητικό παράγοντα ότι δεν θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις στην ενέργεια. Προφανώς και δεν συμφωνεί ιδεολογικά μαζί τους, ξέρει όμως τι έχει υπογράψει η κυβέρνηση, και τι πρέπει να τηρήσει.
Σταθάκης ο αμέτοχος
Ο Γιώργος Σταθάκης, παρότι προβάλλεται ως ένας από τους εκσυγχρονιστές του ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζεται εντελώς αμέτοχος έως και εχθρικός στο κεφάλαιο ιδιωτικοποιήσεις. Είναι προφανώς γιατί έχει επωμιστεί τα της ενέργειας όπου διακυβεύονται ευαίσθητες ισορροπίες στην δεξαμενή ψήφων των ΔΕΚΟ, ωστόσο και ως υπουργός Οικονομίας ήταν απ' αυτούς που ζητούσαν επίμονα αλλαγές στη σύμβαση για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Κονιόρδου: Γιατί να μην γίνει στο Ελληνικό το Φεστιβάλ Αθηνών;
Η διάδοχος του Αριστείδη Μπαλτά στο υπουργείο Πολιτισμού, Λυδία Κονιόρδου, έχει κληρονομήσει τουλάχιστον δύο μεγάλες εκκρεμότητες. Το ένα είναι η κήρυξη ως αρχαιολογικού χώρου όλης της γύρω από την Αφάντου στη Ρόδο έκτασης, και το δεύτερο αφορά φυσικά το Ελληνικό, όπου ο προκάτοχός της είχε κάνει ακριβώς το ίδιο. Η Κονιόρδου ωστόσο, όπως λένε οι γνωρίζοντες, έχει περισσότερο το μυαλό της στα του πολιτισμού. Της αποδίδεται ότι σε πρόσφατη σύσκεψη για το Ελληνικό, έριξε την ιδέα "γιατί να μην μεταφερθεί εκεί το Φεστιβάλ Αθηνών;". Η ιδέα εδώ που τα λέμε δεν είναι κακή, με τη διαφορά όμως ότι στο Ελληνικό υπάρχει ακόμη καταυλισμός προσφύγων και ότι η συζήτηση αφορούσε τις εκκρεμότητες γύρω από την ιδιωτικοποίηση.
Κουρουμπλής ο συνεννοήσιμος
Άκρως συννενοήσιμος σε θέματα ιδιωτικοποιήσεων λέγεται ότι είναι ο υπουργός Ναυτιλίας. Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής ως κλασικός Πασόκος, είναι πιο κοντά στο εκσυγχρονιστικό ΣΥΡΙΖΑ, άρα και στις αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΘ, και των περιφερειακών λιμανιών, απ'' ότι ο προκάτοχός του Θ. Δρίτσας. Πλήρης στήριξη στις ιδιωτικοποιήσεις λέγεται ότι παρέχει και ο υπ. Επικρατείας Αλ. Φλαμπουράρης.
Κουντουρά, βοηθά όσο μπορεί
Όσο για την υπ. Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, της αναγνωρίζουν ότι στηρίζει οτιδήποτε γύρω από ιδιωτικοποιήσεις αφορά το χαρτοφυλάκιό της, όπως αιγιαλούς, παραχωρήσεις, μαρίνες. Προερχόμενη από τη ΝΔ η Κουντουρά, της πιστώνουν ότι δεν είχε ποτέ ψεκασμένες απόψεις, καθώς και ότι γνωρίζει τι χρειάζεται για να πάρει τα πάνω του ο ελληνικός τουρισμός.
Σπίρτζης, στα μουλωχτά
Ο Χρήστος Σπίρτζης μπορεί πια να μην κλαίει, αφού δεν έχει έναν Πιτσιόρλα απέναντί του για να τον ερεθίζει, η σιωπή του ωστόσο ως αρμόδιου υπουργού για την συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν ηχηρή. Δεν τοποθετείται πλέον δημόσια για τις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά τις μποϊκοτάρει όπου περνάει από το χέρι του. Όπως η τροπή που παρ'' ολίγο να πάρει στα τέλη Δεκεμβρίου η έκτακτη γενική συνέλευση της ΕΥΔΑΠ, με θέμα την διανομή κερδών για το 2016 στους μετόχους της, δηλαδή Δημόσιο, ΤΑΙΠΕΔ και ιδιώτες. Τους μετόχους και παρευρισκομένους περίμενε μια μεγάλη έκπληξη όταν ο εκπρόσωπος του Χρ. Σπίρτζη ζήτησε να καταγραφεί στα πρακτικά της συνέλευσης η αντίθεση του υπουργού στη διανομή μερίσματος προς τους μετόχους. Ήταν αρχικά να διανεμηθούν 180 εκατ. ευρώ, αλλά έπειτα από μελέτη σύμφωνα με την οποία η ΕΥΔΑΠ έχει να κάνει 600 εκατ. ευρώ επενδύσεις (σ.σ.: λέγεται ότι την παρήγγειλε ο ίδιος ο υπουργός), απέμειναν προς διανομή μόνο 40 εκατ. ευρώ. Ήταν λένε οι κακές γλώσσες ο Χρ. Σπίρτζης που παρότρυνε το σωματείο εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ να κάνουν στο ΤΑΙΠΕΔ ασφαλιστικά μέτρα για να μπλοκάρουν τη διανομή. Η δίκη στο Πρωτοδικείο ήταν η πρώτη της χρονιάς, και το ΤΑΙΠΕΔ την κέρδισε.