Του Γιώργου Φιντικάκη
Έχει πολλές σκοτεινές πτυχές η υπόθεση ΔΕΠΑ-Λαυρεντιάδη, ωστόσο η πιο εμβληματική όλων, είναι το σχέδιο συμψηφισμού των χρεών με τα υποθηκευμένα σε τράπεζες και δεσμευμένα από την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, οικόπεδα των Ελληνικών Λιπασμάτων (ELFE).
Ένα σχέδιο που όπως αποδεικνύουν τα ίδια τα πρακτικά των Δ.Σ. της ΔΕΠΑ είχε την απόλυτη στήριξη και έγκριση υπουργών της κυβέρνησης, και το κατ'' επανάληψη πράσινο φως τους στον υπόδικο πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Θ. Κιτσάκο (έχουν κατονομαστεί από τον ίδιο οι Δραγασάκης, Φλαμπουράρης, Σταθάκης, Πιτσιόρλας), να προχωρήσει στην ανταλλαγή οικοπέδων με χρέη, ακόμη και μετά την έφοδο της οικονομικής αστυνομίας στα γραφεία της, το Μάρτιο του 2017.
Αν το σχέδιο μπήκε οριστικά στο ψυγείο, δεν ήταν έπειτα από τις σφοδρές αντιρρήσεις της κυβέρνησης, αλλά έπειτα από τις αντιδράσεις των μετόχων της εταιρείας (ΤΑΙΠΕΔ, ΕΛΠΕ) τον Ιούνιο του 2017 στη διάρκεια της τότε γενικής συνέλευσης της ΔΕΠΑ, που έκριναν «τρελό» ένα σχέδιο συμψηφισμού χρεών με δεσμευμένα ακίνητα, και ενώ νωρίτερα είχαν ενημερωθεί οι εκπρόσωποι των δανειστών, καθώς η Ελλάδα βρισκόταν ακόμη σε μνημόνιο.
Η ένοχη σιωπή της κυβέρνησης από την οποία η Ν.Δ. ζητά εξηγήσεις μετά και τη δημοσίευση των πρακτικών των Δ.Σ. της ΔΕΠΑ, λέει πολλά. Και τα όσα δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο υπ. Ενέργειας Γ. Σταθάκης για την υπόθεση του χρέους της ELFE προς τη ΔΕΠΑ, δεν είναι παρά η μισή αλήθεια. Ναι μεν οι «πιθανοί σχεδιασμοί περί ανταλλαγής ακινήτων δεν προχώρησαν ποτέ, καθώς δεν είχαν την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Σταθάκης, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως ο ίδιος δεν γνώριζε τους σχετικούς σχεδιασμούς ως υπουργός Περιβάλλοντος-Ενέργειας (Νοέμβριος 2016 ως σήμερα), σύμφωνα και με τις δηλώσεις του ίδιου του κ. Κιτσάκου από τα πρακτικά των Δ.Σ. της ΔΕΠΑ.
Τόσο ο ίδιος, όσο και άλλοι υπουργοί, είχαν εγκρίνει, όπως αποδεικνύεται, το σχέδιο Κιτσάκου. Κι ας είχε ο τελευταίος παραδεχθεί δημόσια για τα συγκεκριμένα ακίνητα, ήδη από το Δεκέμβριο 2015, όταν και ανέλαβε στη ΔΕΠΑ, ότι αυτά είναι υποθηκευμένα σε τράπεζες, και από τα μέσα του 2016, ότι είναι και δεσμευμένα από την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα.
Τα παραπάνω αποδεικνύουν αν μη τι άλλο πως υπήρχε ένα στρατηγικό σχέδιο με κυβερνητική κάλυψη για το συμψηφισμό χρεών με ανύπαρκτα στην ουσία ακίνητα. Στην προ εβδομάδας συνέντευξή του προς τους δημοσιογράφους, ο κ. Κιτσάκος απάντησε ότι ο ίδιος ενημερώθηκε για πρώτη φορά ότι τα ακίνητα ήταν δεσμευμένα, επτά ολόκληρους μήνες αφ'' ότου τοποθετήθηκε, δηλαδή στις 28/7/2016, και πως το κοινοποίησε άμεσα στη πολιτική ηγεσία, η οποία επίσης το αγνοούσε. Τότε υπ. Ενέργειας ήταν ο Π. Σκουρλέτης.
Η εμμονή με το MoU
Ακόμη και τότε όμως, κανείς δεν έβαλε φρένο στους χειρισμούς Κιτσάκου, και κυρίως στην εμμονή του να υπογραφεί ένα Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) για τα υποθηκευμένα από τις τράπεζες και δεσμευμένα από την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα, ακίνητα της ELFE.
Στις 25/10/2016, ο ίδιος ανέφερε στο Δ.Σ. της ΔΕΠΑ ότι υπήρχε επικοινωνία με τη διοίκηση της ELFE που θα επέτρεπε τη μεταβίβαση στη πρώτη, τουλάχιστον του οικοπέδου στο Καλοχώρι Καβάλας. Στην προ εβδομάδας ενημέρωση του προς τους δημοσιογράφους, είχε δηλώσει ότι το συγκεκριμένο ακίνητο θα μπορούσε να μετατραπεί σε τέρμιναλ για φυσικό αέριο LNG, και πως είχε μάλιστα αποτιμηθεί από την KPMG προς 70 εκατ. ευρώ, με αξία μεταπώλησης 30 εκατ ευρώ. Όσο δηλαδή περίπου τα χρέη της ELFE στα τέλη του 2016, ύψους 90,7 εκατ. ευρώ. Ο ίδιος μάλιστα ο κ. Κιτσάκος είχε υποστηρίξει ότι το ακίνητο ήταν καθαρό βαρών, ωστόσο σύμφωνα με δημόσια έγγραφα, μόνο η... Attica Bank -γνωστή για τις περίεργες διαδρομές της- είχε πάνω του υποθήκη ύψους 21 εκατ. ευρώ.
Στις 8 Μαρτίου 2017 έγινε η έφοδος της οικονομικής αστυνομίας στα γραφεία της ΔΕΠΑ, και λίγο μετά ο κ. Κιτσάκος παρουσίασε στο Δ.Σ. της ΔΕΠΑ, περίγραμμα συμφωνίας με την ELFE για τη μεταβίβαση των ακινήτων του Καλοχωρίου και των Διαβατών έναντι μέρους της διαγραφής των χρεών.
Τους έλεγε ότι θα αποδεσμευτούν
Τα πάντα φαίνεται ότι γίνονταν εν γνώση της πολιτικής ηγεσίας, όπως όταν το Μάιο του 2017 ενημέρωσε το Δ.Σ. ότι θα περιμένει μη τυχόν αποδεσμευτούν τα ακίνητα, υπεραμυνόμενος πάντα της υπογραφής ενός Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) με την ELFE. Η δικαιολογία που λέγεται ότι επαναλάμβανε μονότονα o ίδιος ο κ. Κιτσάκος ενώπιον του Δ.Σ. της εταιρείας όπου προΐστατο, ήταν ότι με την υπογραφή ενός MoU θα μπορούσε η ΔΕΠΑ να πετύχει την άρση της δέσμευσης των ακινήτων από την επικεφαλής της Αρχής για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, Άννας Ζαΐρη. Κάτι που ακόμη κι αν συνέβαινε, και πάλι τα οικόπεδα δεν θα μπορούσαν να ανταλλαγούν με χρέος, αφού είχαν πάνω τους δεκάδες υποθήκες πολλών εκατομμυρίων ευρώ από τις πιστώτριες τράπεζες, οι οποίες «δεν είναι διατεθειμένες να τις άρουν», όπως ο ίδιος ο κ. Κιτσάκος είχε παραδεχτεί σε Δ.Σ. της ΔΕΠΑ, από τον Δεκέμβριο του 2015.
Η αντικατάσταση Παντελή από την Ζαΐρη
Σημειωτέον ότι, όπως έχουν αποκαλύψει σε ερώτησή τους 32 βουλευτές της Ν.Δ., στις 2 Μαΐου 2017, την ημέρα που ανακοινώθηκε η αντικατάσταση του Γεωργίου Παντελή από την κα Ζαΐρη στη θέση της προέδρου της Αρχής για την Καταπολέμηση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, ο πρώτος είχε ζητήσει με επιστολή του προς τον κ. Κιτσάκο αναλυτικά στοιχεία για τις ανείσπρακτες οφειλές των εταιρειών ELFE και ΕΛΛΑΓΡΟΛΙΠ, τις τυχόν ρυθμίσεις των εν λόγω εταιρειών, όπως και αντίγραφα των εισηγήσεων της οικονομικής και νομικής υπηρεσίας της ΔΕΠΑ από το 2015 και μετά.
Δηλαδή την ίδια ακριβώς ημέρα που ο κ. Παντελής είχε στείλει το επίμαχο έγγραφο προς τον κ. Κιτσάκο, αυτός αντικαταστάθηκε από την κα Ζαΐρη.