Πρόστιμο ύψους 1,49 δισ. ευρώ επέβαλαν οι αντιμονοπωλιακές αρχές της ΕΕ στην Google, λόγω αθέμιτων πρακτικών της εταιρείας στην αναζήτηση του διαδικτύου και συγκεκριμένα στην υπηρεσία διαφήμισης AdSense.
Πρόκειται για το τρίτο πρόστιμο που επιβάλλεται στην εταιρεία σε διάστημα δύο χρόνων.
?Ανακοινώνοντας την απόφαση, η επίτροπος για θέματα ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ δήλωσε ότι η Google περιόρισε τους αντιπάλους της από το να εμφανίζονται στην online αναζήτηση διαφημίσεων.
The third @Google case: @Google is fined €1,49bn for illegal practices in search advertising brokering to cement its dominant market position. They shouldn't do that - it denied consumers choice, innovative products and fair prices.
— Margrethe Vestager (@vestager) March 20, 2019
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Google παρέχει τις εν λόγω διαφημίσεις αναζήτησης σε ιδιοκτήτες ιστοτόπων «εκδοτών» μέσω της πλατφόρμας AdSense for Search. Η Google λειτουργεί ως μεσίτης, όπως ένας διαφημιστικός μεσίτης, μεταξύ των διαφημιζόμενων και των ιδιοκτητών ιστοτόπων που επιθυμούν να επωφεληθούν από τον χώρο γύρω από τις σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης στον ιστότοπό τους. Ως εκ τούτου, η AdSense for Search λειτουργεί ως πλατφόρμα μεσιτείας διαδικτυακών διαφημίσεων αναζήτησης.
Από το 2006 έως το 2016, η Google ήταν με μεγάλη διαφορά ο ισχυρότερος παράγοντας στη μεσιτεία διαδικτυακών διαφημίσεων αναζήτησης στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), με μερίδιο αγοράς άνω του 70 %. Το 2016, η Google κατείχε επίσης μερίδια αγοράς που σε γενικές γραμμές υπερέβαιναν το 90 % στις εθνικές αγορές γενικής αναζήτησης και το 75 % στις περισσότερες εθνικές αγορές διαδικτυακής διαφήμισης αναζήτησης, όπου δραστηριοποιείται με το εμβληματικό προϊόν της, τη μηχανή αναζήτησης της Google, η οποία παρέχει αποτελέσματα αναζήτησης στους καταναλωτές.
Οι ανταγωνιστές στον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης αναζήτησης, όπως η Microsoft και η Yahoo, δεν μπορούν να πουλήσουν διαφημιστικό χώρο στις σελίδες αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης της Google. Συνεπώς, οι ιστότοποι τρίτων μερών αποτελούν σημαντικό σημείο εισόδου αυτών των άλλων παρόχων υπηρεσιών μεσιτείας διαδικτυακών διαφημίσεων αναζήτησης, προκειμένου αυτοί να αναπτύξουν τις επιχειρήσεις τους και να προσπαθήσουν να ανταγωνιστούν την Google.
Πέρυσι, η αντιμονοπωλιακή αρχή της ΕΕ επέβαλε πρόστιμο ύψους 4,34 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Google, ενώ το 2017 της είχε επιβληθεί πρόστιμο 2,42 δισεκατομμυρίων ευρώ για παρεμπόδιση των ανταγωνιστών της από τους δικτυακούς τόπους σύγκρισης αγορών.
Η Επίτροπος Μαργκέτ Βεστάγκερ, αρμόδια για θέματα πολιτικής ανταγωνισμού, δήλωσε: «Σήμερα η Επιτροπή επέβαλε στην Google πρόστιμο ύψους 1.49 δισεκατομμυρίων ευρώ για παράνομη κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά μεσιτείας διαδικτυακών διαφημίσεων αναζήτησης. Η Google εδραίωσε τη δεσπόζουσα θέση της στις διαδικτυακές διαφημίσεις αναζήτησης και θωρακίστηκε έναντι της πίεσης των ανταγωνιστών, επιβάλλοντας αντιανταγωνιστικούς συμβατικούς περιορισμούς στους ιστοτόπους τρίτων μερών. Αυτό είναι παράνομο βάσει των αντιμονοπωλιακών κανόνων της ΕΕ. Το παράπτωμα διήρκεσε πάνω από 10 έτη και είχε ως αποτέλεσμα να μην δοθεί σε άλλες εταιρείες η δυνατότητα να φανούν ανταγωνιστικές σε αξιοκρατική βάση και να καινοτομήσουν - ενώ παράλληλα στέρησε από τους καταναλωτές τα οφέλη του ανταγωνισμού.»
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Κομισιόν εδώ.