Φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα και ξένες γλώσσες εξακολουθούν να αποτελούν το μεγαλύτερο τμήμα των δαπανών για τις οικογένειες με μαθητές παρά το γεγονός ότι σε απόλυτους αριθμούς η ιδιωτική δαπάνη έχει μειωθεί λόγω της κρίσης, όπως προκύπτει από έρευνα του ΙΟΒΕ.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ με τίτλο «Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Κρίση και εξέλιξη της δημόσιας και ιδιωτικής δαπάνης» το 87% των δαπανών μιας οικογένειας με παιδιά στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πηγαίνει για να καλυφθούν τα κενά της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.
Αίσθηση προκαλεί το εύρημα της έρευνας είναι ότι η δαπάνη για φροντιστήρια στις τάξεις του δημοτικού ανήλθε στα 11,3 εκατ. ευρώ το 2016, από τα 3,3 εκατ. ευρώ το 2008.
Την ίδια ώρα η δημόσια δαπάνη για την παιδεία ήταν το 2015 ύψους 8,7 δισ. ευρώ την ώρα που τα νοικοκυριά την ίδια χρονιά δαπανούσαν 2,2 δισ. ευρώ (από 3,3 δισ. ευρώ το 2009).
Όσον αφορά την κατανομή των δαπανών αυτή έχει ως εξής:
- στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το μεγαλύτερο έξοδο για τους γονείς αποτελεί η ξένη γλώσσα (53%) ενώ δεύτερο έξοδο αποτελούν τα δίδακτρα για τα ιδιωτικά σχολεία (35%, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια που έφτανε το 42%).
- στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα έξοδα επιμερίζονται κατά σειρά σε φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, και ιδιαίτερα μαθήματα.
- στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καταγράφεται άνοδος των δαπανών λόγω των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.