Το σταθερό πολιτικό περιβάλλον. Οι κυβερντhικές πρωτοβουλίες στο πλαίσιο ενίσχυσης του φιλοεπενδυτικού κλίματος και προώθησης της χώρας μας στο εξωτερικό. Οι ευνοϊκές μακροοικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα. O ψηφιακός μετασχηματισμός του δημοσίου. Η γεωπολιτική θέση της χώρας. Το ανθρώπινο δυναμικό και οι κλιματικές συνθήκες. Αυτοί είναι λόγοι που πολυεθνικοί αμερικανικοί κολοσσοί ρίχνουν άγκυρα στην Ελλάδα. Από την Pfizer, την DigitalReatly, την Microsoft και πρόσφατα την Amazon Web Services.
Πέρα από ευκαιρίες όμως υπάρχουν ακόμα προσκόμματα. Τα οποία για να ξεπεραστούν πρέπει να επιταχυνθεί η μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές είναι το «υδροκέφαλο» δημόσιο. Η γραφειοκρατία. Για να εκδοθεί άδεια για ένα έργο απαιτείται πολύς χρόνος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αίτηση της DigitalRealty για το Athens 3 , η έγκριση της οποίας δεν έγινε γρήγορα. Ένα δεύτερο πρόβλημα που θα συναντήσουν οι επενδυτές στη χώρα μας είναι…το νομικό σύστημα. Ο οποιοσδήποτε μπορεί να προσφύγει κατά μιας επένδυσης, καθυστερώντας την. Γρήγορες δικαστικές αποφάσεις, νομικές δικλείδες ασφαλείας και ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος, ίσως αποτελούσε μια λύση στο πρόβλημα.
Mέχρι πρότινος η Ελλάδα δεν βρίσκονταν στα επενδυτικά σχέδια πολυεθνικών εταιρειών και το επενδυτικό κενό με το μέσο όρο των χωρών της ευρωζώνης ήταν μεγάλο. Αυτό δείχνει να αλλάζει τα τελευταία χρόνια, όπου κυρίως αμερικανικές εταιρείες προχωρούν μαζικά σε επενδύσεις στη χώρα μας. Τι άλλαξε;
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του κλίματος που υπάρχει στην άλλη άκρη του Ατλαντικού για τη χώρα μας, η πρώτη σημαντική αλλαγή είναι η πολιτική σταθερότητα. «Μέχρι πριν μερικά χρόνια δεν υπήρχαν σταθερές κυβερνητικές πλειοψηφίες. Και το πρώτο στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη στις επενδυτικές αποφάσεις είναι η σταθερότητα. Πλαισίου, κυβέρνησης, χωρίς αναταραχές και πειραματισμούς» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Ένας ακόμα σημαντικός λόγος που η χώρα μας τίθεται στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος είναι το γεγονός πως η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό έχει αλλάξει. «Στο παρελθόν υπήρχαν αναταραχές στην Ελλάδα. Η χώρα φλέρταρε με την πτώχευση και οι μακροοικονομικές προβλέψεις ήταν δυσοίωνες» σχολιάζουν. Πλέον, οίκοι αξιολόγησης δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και η επενδυτική βαθμίδα είναι ένας στόχος που καθίσταται εφικτός.
Άλλωστε, στην Ελλάδα έχουν αλλάξει αρκετά. Η κυβέρνηση είναι φιλική στις επενδύσεις, κίνητρα δίνονται, ενώ το brand Ελλάδα ισχυροποιείται συνεχώς. Παράλληλα, η γεωστρατηγική θέση της χώρας ενισχύει τις προοπτικές. Στην λογική αυτή εντάσσονται οι κινήσεις της Amazon Web Services να τη συμπεριλάβει ανάμεσα στις 11 χώρες της Ευρώπης για την ανάπτυξη υποδομών cloud που μειώνουν τον χρόνο απόκρισης (latency) εφαρμογών, της Microsoft και της Digital Realty, ενώ η στρατηγική της θέση στα Βαλκάνια, πυροδότησε το ενδιαφέρον της Pfizer.
Η Ελλάδα έχει αλλάξει σελίδα, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας πως το ψηφιακό αποτύπωμα της χώρας αυξάνεται. Ένας ακόμα λόγος που παρατηρείται έκρηξη των αμερικανικών επενδύσεων είναι βέβαια και η προστιθέμενη αξία για τις ίδιες τις εταιρείες. Η ελληνική οικονομία είναι χαμηλότερης αξίας συγκριτικά με τις ευκαιρίες που υπάρχουν σε αυτήν, μετά από μια δεκαετία οικονομικής κρίσης.