Tην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προγράμματος Golden Visa αναστέλλει πλήρως η προτεινόμενη τροπολογία, όπως σημειώνει σε επιστολή του προς τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη και Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, ο Σύνδεσμος Ανώνυμων Εταιρειών και Επιχειρηματικότητας (ΣΑΕ|Ε).
Ειδικότερα, η Επιτροπή Ακινήτων του ΣΑΕ|Ε και η Ομάδα Εργασίας Golden Visa, αναφέρουν τους ενδοιασμούς τους σε σχετική ανακοίνωση, έχοντας μελετήσει -όπως σημειώνεται- την τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 14ης Δεκεμβρίου 2022, σχετικά με την εξασφάλιση παγκόσμιου ελάχιστου επιπέδου φορολογίας των ομίλων πολυεθνικών επιχειρήσεων και των εγχώριων ομίλων μεγάλης κλίμακας στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Pillar II) και άλλες τελωνειακές και φορολογικές διατάξεις», που αφορά στη μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή (Golden Visa).
Πιο αναλυτικά στην επιστολή και στη σχετική ανακοίνωση σημειώνεται τα εξής:
«Αντιλαμβανόμαστε ότι η τροπολογία αποσκοπεί:
α) στην άμεση μείωση των τιμών των κατοικιών που κρίνεται ότι έχουν αυξηθεί υπερβολικά και στην αποφυγή περαιτέρω αυξήσεων,
β) στην έμμεση αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών για μακροπρόθεσμη μίσθωση,
γ) στην έμμεση μείωση των μισθωμάτων κατοικιών για μακροπρόθεσμη μίσθωση.
Θεωρείται εξαιρετικά αμφίβολη η επίτευξη αυτών των στόχων. Αντίθετα, εκτιμάται ότι η επίπτωση στην προσέλκυση επενδύσεων μέσω του προγράμματος θα είναι εξαιρετικά σοβαρή.
Τα ανωτέρω προβλήματα οφείλονται σε άλλους παράγοντες και είναι εν πολλοίς αποτέλεσμα της οικονομικής μεγέθυνσης που ξεκίνησε από μια εξαιρετικά χαμηλή βάση. Άλλωστε η αύξηση των τιμών οδήγησε και οδηγεί στην αύξηση των (επιθυμητών) επενδύσεων σε νέες κατασκευές και τελικά στην επιθυμητή αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών παρά τις εξαιρετικά σημαντικές πρόσφατες αυξήσεις του κόστους κατασκευής.
Εξάλλου δεν προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία ότι η αύξηση των μισθωμάτων και η έλλειψη ακινήτων οφείλονται στο πρόγραμμα.
Αντιθέτως, προκύπτει ότι το βασικό μερίδιο ευθύνης ανήκει στη μη αναλογική διόγκωση των προσφερόμενων για βραχυπρόθεσμες μισθώσεις κατοικιών και για αυτό επικροτούμε την πλήρη απαγόρευσή τους.
Στο σύνολό της, η τροπολογία εκτιμάται ότι αναστέλλει σχεδόν πλήρως την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προγράμματος με την αύξηση του ποσού στις 800.000 ευρώ και των τετραγωνικών στα 120, πρόγραμμα που, όπως υπογραμμίζεται, υπήρξε επιτυχημένο.
Παρόλα αυτά με δεδομένες τις κυβερνητικές αποφάσεις, προτείνεται η διατήρηση της διαφοροποίησης του Πειραιά, Νίκαιας, Κορυδαλλού, ακόμη και με αύξηση του ορίου στις 400.000 ευρώ και μετάθεση της ένταξής του στις ρυθμίσεις της τροπολογίας από την 31/12/2025. Αυτό προτείνεται λόγω του αριθμού των επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη στις περιοχές αυτές και είναι σχεδόν αδύνατο να αντιμετωπίσουν άμεσα την αλλαγή. Είναι επενδύσεις που στην πλειοψηφία τους έγιναν ως αποτέλεσμα της αλλαγής των ορίων που νομοθετήθηκε μόλις το καλοκαίρι του 2023.
Γενικότερα, η επιμήκυνση της περιόδου πληρωμής του πέραν της προκαταβολής ποσού της αγοράς του ακινήτου θα αποσοβήσει τον κίνδυνο ακυρώσεων από ήδη ενδιαφερόμενους (που θορυβούνται από συχνές αλλαγές) και θα βοηθήσει στην κατά το δυνατόν ομαλοποίηση της αγοράς την περίοδο.
Μεταξύ των θετικών στοιχείων της τροπολογίας αποτελεί η διευκρίνιση ότι οι ήδη εκδοθείσες μόνιμες άδειες επενδυτή θα ανανεωθούν με τους όρους που ίσχυαν κατά το χρόνο έκδοσής τους καθώς και ότι απαγορεύονται οι βραχυχρόνιες μισθώσεις για ακίνητα που ήδη υπάγονται σε καθεστώς Golden Visa.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνεται η πλήρης απουσία ακόμη και των πιο απλών δεδομένων ή κάποιας στοιχειώδους μελέτης, ώστε ο δημόσιος διάλογος για ένα τόσο σημαντικό θέμα να διεξάγεται τεκμηριωμένα και ολοκληρωμένα χωρίς να βασίζεται σε ατομικές εμπειρίες ή σε αποσπασματικά δημοσιεύματα».