Χαμένοι και κερδισμένοι στην αγορά μπίρας

Χαμένοι και κερδισμένοι στην αγορά μπίρας

Οι μειωμένες καταναλώσεις, παρά την αύξηση των ξένων επισκεπτών, η μετατόπιση στα οικονομικά προϊόντα και η ανακατανομή στα μερίδια με κερδισμένα τα ελληνικά σήματα, είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά της αγοράς μπίρας από το ξέσπασμα της κρίσης και ως σήμερα.

Παρ' ότι η απότομη πτώση της τάξης του 10% που καταγράφηκε στην αρχή της κρίσης (από 4,2 εκατομμύρια εκατόλιτρα το 2010 το 2011 καταναλώθηκαν 3,9 εκατομμύρια εκατόλιτρα), δεν είχε συνέχεια τα επόμενα χρόνια, με την κατανάλωση μπίρας να διατηρείται σε ένα επίπεδο των 3,8 εκατομμυρίων εκατολίτρων (στοιχεία 2015), μέσα στην τελευταία 5ετία χάθηκαν ακόμη 100.000 εκατόλιτρα.

Επιπλέον, σύμφωνα στοιχεία της εζα Αταλάντης, η κατανάλωση premium μπυρών συρρικνώθηκε κατά 445.000 εκατόλιτρα (-50%), ενώ η κατανάλωση οικονομικών προϊόντων αυξήθηκε κατά 200.000 εκατόλιτρα (+35%).

Οι βασικοί λόγοι της πτώσης έχουν να κάνουν με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των εγχωρίων καταναλωτών, τη συρρίκνωση πληθυσμού ηλικίας 18-25, τον επαναπατρισμό των μεταναστών, το υψηλό επίπεδο τιμών κρύας αγοράς (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ), καθώς και την ακόμη χαμηλή κατ' οίκον κατανάλωση (17 λίτρα κατά κεφαλήν).

Πως διαμορφώνονται τα μερίδια

Μέσα στα χρόνια της κρίσης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της έζα Αταλάντης, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία (Heineken) έχασε σημαντικό μερίδιο, καθώς από 69% το 2010 φαίνεται να κλείνει το 2015 με 54%, όσο και το 2014. Την ίδια ώρα η Ολυμπιακή Ζυθοποιία κέρδισε 12% (παρουσιάζεται το μερίδιο αναδρομικά διορθωμένο ως μία εταιρεία μετά τη συγχώνευση με την Μύθος) και οι Ζυθοποιίες Μακεδονίας Θράκης και εζα Αταλάντης έχουν πλέον από 5%.

Το μερίδιο των υπολοίπων μαρκών φθάνει το 9% το 2015. Υπενθυμίζεται ότι στο νέο σχήμα -μετά τη συγχώνευση των εταιρειών Μύθος Ζυθοποιία και Ολυμπιακή Ζυθοποιία- ο όμιλος Carlsberg συμμετέχει με ποσοστό 51% και οι μέτοχοι της παλιάς Ολυμπιακής Ζυθοποιίας με 49%.

Εξέλιξη της ζήτησης

Σε ότι αφορά την εξέλιξη της αγοράς μπίρας, μια συντριπτική αλλαγή (disruptive market development) είναι, σύμφωνα με την έζα Αταλάντης, η προτίμηση των καταναλωτών για ελληνικές μπύρες. Οι πωλήσεις μπυρών ελληνικής επωνυμίας μπύρες διευρύνθηκαν ταχύτατα και προσέγγισαν ένα μερίδιο μεγαλύτερο του 44%.

Η μετατόπιση της ζήτησης και η προτίμηση σε ελληνικά προϊόντα αλλά και μικρής τοπικής παραγωγής, πρόκειται να συνεχιστεί, αναφέρει η έζα.

Επιπλέον σχετικά με την εξέλιξη της ζήτησης εκτιμάται από τη ζυθοποιία Αταλάντης ότι θα αυξηθεί η ελαστικότητα της ζήτησης, θα υπάρξει μείωση στη πιστότητα καθιερωμένων μαρκών λόγω συρρίκνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ θα διευρυνθεί η κατανάλωση στη «ζεστή» αγορά.